اخبار

عادل نژاد سلیم مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس: قیمت ارز آزاد را پایین می آوریم!

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، یک مسوول ارشد صنعت پتروشیمی گفت: قیمت ارز آزاد را در هفته های پایانی امسال با عرضه گسترده ارز مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی پایین می آوریم.

عادل نژاد سلیم روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره عرضه ارز مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی به بازار به منظور متعادل کردن بازار ارز، اظهار داشت: به طور مرتب ارز صادراتی خود را در بازار به فروش می رسانیم و مشکلی نداریم.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس افزود: ما 50 درصد از درآمد ارزی خود را در بازار ارز عرضه می کنیم که امسال به 2.5 تا سه میلیارد دلار می رسد.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر ارز مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی را با هماهنگی بانک مرکزی در هفته های پایانی سال عرضه می کنیم.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: صنعت پتروشیمی هر چه ارز دارد را به بازار عرضه می کند، مطمئن باشید که قیمت ارز را پایین می آوریم.

به گزارش ایرنا، قیمت ارز در هفته های اخیر به شدت روندی رو به رشد داشت به طوری که از مرز 4900 تومان عبور کرد.

رشد حدود 400 تومانی دلار در دی ماه و 280 تومانی آن از ابتدای ماه بهمن که سبب شده دلار در حدود 55 روز از کانال 4100 تومانی به محدوده 4900 تومانی برسد، موجب شد که گروهی با هدف دلالی و سوداگری، شایعه کمبود ارز در بازار را مطرح کنند تا بدین طریق با نوسان بازار ارز، موج سواری کرده و سود خود را ببرند.

همچنین برخی گزارش ها نشان می دهد که برخی از دلالان ارز، با هدف بالابردن نرخ، در برخی مقاطع از عرضه ارز خریداری شده در بازار خودداری می کنند تا سبب رشد قیمت شود.

در این میان، برخی از فعالان اقتصادی که از کمبود ارز در بازار نگران شده اند، اقدام به خرید و نگاهداشت ارز کرده اند که آن نیز به التهاب بازار ارز افزوده است.

در کنار تمهیداتی که بانک مرکزی و نهادهای مسئول برای مدیریت بازار ارز و جلوگیری از التهاب بازار از طریق بازداشت اخلالگران بازار ارز و ارسال فهرست خریداران عمده ارز به سازمان مالیاتی و مسدود کردن حساب های آنها انجام می دهند، سیاست عرضه گسترده ارز نیز پیگیری می شود.

با توجه به این که بزرگترین میزان صادرات غیر نفتی کشور به محصولات پتروشیمی اختصاص دارد، همواره از ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به عنوان ابزاری برای توازن بخشیدن به بازار ارز استفاده می شود.

بر این اساس، در هفته های اخیر، هماهنگی بیشترین میان بانک مرکزی و شرکت های پتروشیمی برای عرضه ارز حاصل از صادرات، به بازار شکل گرفته است.

اگرچه تاکنون پتروشیمی ها تاکنون بخشی از درآمد ارزی خود را به بازار تزریق کرده اند، اما بخش عمده آن قرار است در هفته های پایان سال در اسفند ماه انجام شود.

با توجه به این که حجم گسترده ارز (شامل چند میلیارد دلار) قرار است در هفته های آتی وارد بازار شود، کارشناسان معتقد هستند که بازار ارز بزودی ثبات خود را پیدا خواهد کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا