اخبار

عباس محسنی پور، مدیر مجموعه سپیدار: پریفرم وPET در ایران پلاست دوازدهم وخیم ترین شرایط را تجربه کرد

بسپار/ ایران پلیمر یکی از کمرنگ ترین بخش های ایران پلاست دوازدهم، بخش PET و پریفورم بود که بی ارتباط با نوسانات چندماهه ی اخیر این شرکت ها نیست. در این خصوص با یکی از شرکت های تولیدی این محصولات گفت و گو کردیم. محسنی پور در ابتدا توضیحاتی در مورد شرکت سپیدار ارایه داد: از سال 1388 تولید خود را به صورت جدی در زمینه تولید پریفرم و بطری  های PET شروع کردیم. در طول مدتی که در این صنعت فعال بودم، هیچگاه شرایط به وخامت 6 ماه اخیر نبوده است. اختلاف قیمت بازار آزاد و بورس به شدت افزایش یافته و به دلایل مختلف از ابتدای سال موفق به خرید مواد اولیه از بورس نشدیم. این سیاست ها واحدهای تولیدی کوچک را به نابودی می کشاند. پنج خط تولید پریفرم و سه خط تولید بطری داریم و در حال حاضر با 30 درصد ظرفیت و به سختی کارخانه را سرپا نگاه داشته ایم.
وی ادامه داد: کاش مواد اولیه حداقل با نرخ جهانی عرضه می شد تا ثباتی در بازار ایجاد شود و بتوانیم قیمت ثابتی به مشتری عرضه کنیم. این سیاست هاو مساله انتقال ارز و  غیره توانایی رقابت در بازار بین المللی را از ما  گرفته است. در شش ماه اخیر به عراق سه کانتینر بار فرستادیم در صورتیکه پیش از این به صورت هفتگی صادرات ما به عراق حدود دو کانتینر بود. بورس در شرایطی معنی دارد که بازار مواد اولیه انحصاری نباشد. در  حال حاضر بازارهای صادراتی در حال از  بین رفتن است و چین و ترکیه جای شرکت های ایرانی را در منطقه گرفته اند. موفقیت واحدهای تولیدی یک بازی برد-برد است. چرا که اشتغال ایجاد کرده، باعث ایجاد دانش و عدم خروج  ارز از کشور می شود. خام فروشی راه حل پیشرفت نیست.
محسنی پور در رابطه با شرایط برگزاری نمایشگاه گفت: نمایشگاه بازخورد نسبتا مطلوبی داشت اما عدم ثبات در قیمت مواد اولیه خریدار را می ترساند و همه تا ثبات قیمت ها دست نگاه داشته اند. از طرفی ما هم نمی دانیم که محصول را با چه قیمتی به خریدار عرضه کنیم تا دچار ضرر نشویم. 

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مصاحبه را که در شماره 193ام بسپار منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا