اخباراخبار ویژه

عبدالامیر منصوری، مدیر پروژه های پتروشیمی شرکت رنگدانه سیرجان: معرفی کامپاندهای شبه کاغذی و چند محصول دیگر در ایران پلاست

بسپار/ایران پلیمر رنگدانه سیرجان از سال 1375 تولید انواع آمیزه های پلیمری، گرانول های پلاستیکی، مستربچ و انواع  افزودنی  و … را در کشور و در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان آغاز کرده است. ظرفیت کل این واحد 75000 تن محصول در سال است که با استفاده از خطوط و ماشین آلات اروپایی و فناوری و فرمولاسیون انحصاری به ارایه آن در کشور می پردازد. این شرکت حامی مالی چهاردهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست نیز هست.

عبدالامیر منصوری، مدیر پروژه های پتروشیمی رنگدانه سیرجان به ستاد خبری ایران پلاست می‌گوید: رنگدانه سیرجان، ابتدا کار را با تولید انواع مستربچ‌های رنگی شروع کرد و به مرور با توجه به افزایش دانش و فرآیندهایی که در مسیر توسعه راه‌اندازی شد، در سایر شاخه‌های تولید نیز پیشگام گردید.

در کنار تولید مستربچ‌های صنایع رنگ و نساجی با فناوری‌های روز، افزودنی‌های شیمیایی و پلیمری را که مورد نیاز صنایع پلیمر و پتروشیمی هستند نیز تولید می‌کنیم. تولید گروه‌های کالایی متنوع تاثیر بسیار زیادی در توسعه بازار و دسترسی ما به سهم بیشتری از بازار داشته است.

یکی از کارهای مهم در مجموعه رنگدانه سیرجان، تولید پایه‌های مونو پیگمنت پودری و دیسپرس شده برای صنایع پلیمر و پتروشیمی است که در واحدهای الفینی، پلی‌اتیلن‌های HD و LL و بقیه صنایع کاربرد بسیاری دارد. برای نمونه PE100 مشکی که در سطح کشور عرضه می‌شود، تقریباً بیش از ۹۰ درصد مواد با توجه به کربن وارداتی و ساخت توسط ما به مجموعه‌های پتروشیمی انتقال پیدا کرده است. تحول جدیدی ست و ما خود را با دانشی که از 2010 ایجاد شده، تجهیز کرده‌ایم.

محصولات دیگر ما کامپاند و مستربچ‌های تخصصی بهداشتی و صنعتی بوده که در شرایط همه گیری کرونا توانستیم مشکلاتی را که به جهت کمبودهای اولیه ماسک و سایر پدهای بهداشتی و بیمارستانی وجود داشت تا حدی مرتفع کنیم و مستربچ‌ها و آمیزه‌های اصلی موردنیاز را در اختیار بازار مصرف قرار بدهیم.

برخی از کالاهای دیگر هم در سطح جهانی و هم در سطح کشور مورد نیاز هستند و مطالعاتی روی آنها انجام شده، مثل کامپاندهای زیست تخریب‌پذیر. با توجه به اینکه مطلع هستیم محصولات پلیمری و یا گرانول‌های پلاستیکی یا محصولات ساخته شده از آنها، طول عمر بسیاری دارند و باعث خسارت‌های چشمگیری به محیط زیست می‌شوند، ما روی کامپاندها مطالعات و آزمایش‌هایی انجام دادیم و توانستیم کامپاندها را بر اساس آخرین دستورالعمل‌ها و اطلاعات فنی دنیا تولید کنیم.

این کامپاندها بر اساس پایه ذرت (پودر ذرت) ساخته می‌شود و کاملاً پایه زیستی هستند. این محصول ثبت شده و مالکیت معنوی این گرید کامپاند در اختیار رنگدانه سیرجان قرار گرفته است.

و  بالاخره اینکه در همه پایه‌های پلیمری از PET، پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پلی استایرن و بقیه محصولات می‌توانیم کامپاندهای تخصصی تولید و در اختیار واحدهای درخواست‌کننده قرار دهیم.

یک محصول بسیار جدیدی هم داریم که کامپاندهای شبه کاغذی و کامپاندهای تخصصی پلیمری هستند.

از ویژگی‌های این پلیمر، خاصیت چاپ پذیری در عین ضد آب بودن، مقاومت در برابر پارگی و … است که در بسیاری موارد که کاغذ بیشتر در معرض نابودی قرار دارد این محصول جایگزین بسیار مناسبی خواهد بود.

–         هدف شما از حضور در نمایشگاه ایران پلاست چیست؟

منصوری: با توجه به اهداف و برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای شرکت در کلیه نمایشگاه‌های تخصصی پلاستیک که در کشور و خارج از کشور برگزار می‌شود، حضوری فعال داریم.

در نمایشگاه‌های بزرگ اروپا هم چندین بار مشارکت داشتیم و خود و محصولات خود را عرضه کردیم. با توجه به شرایطی که وجود دارد، سعی کرده ایم اطلاعات خود را با سطح دنیا به روز رسانی کنیم. این کار  دو جنبه بسیار خوب خواهد داشت: واحدهایی که آشنایی با ما ندارند می‌توانند با ما آشنا شوند و اطلاعات لازم را به صورت رو در رو از ما بگیرند و در گام دوم می‌توانیم کالاهای خاص خود را به طور دقیق به دوستان معرفی کنیم و یا پیشنهادات و درخواست‌هایی که از طرف دوستان با ما در میان گذاشته می‌شود، با اطلاعات و دانش‌ فنی خود به هدف برسانیم.

–          آیا محصول جدید یا خدمات جدیدی را در نمایشگاه معرفی خواهید کرد؟

منصوری: ما به طور معمول هر سال توانسته‌ایم دستاوردهای بسیار خوبی داشته باشیم. یک سری قراردادهای NDA با مشتریان و واحدهای پتروشیمی داریم که من از گفتن آن صرف‌نظر می‌کنم و اجازه بدهید در نمایشگاه در خصوص آنها صحبت کنیم. ولی با توجه به دانش‌بنیان بودن مجموعه و دانش فنی که در سازمان ما وجود دارد توانسته‌ایم خود را با استانداردهای صنعت پتروشیمی و محصولات شیمیایی در سطح بین‌المللی تطبیق بدهیم. امیدواریم نمایشگاه فرصتی برای دستاوردهای جدید در حوزه بازرگانی و عقد قراردادها باشد.

 

–         فرصت‌های شرایط اقتصادی فعلی کشور برای تولیدکنندگان مستربچ و کامپاندهای پلیمری در سال جاری چه بوده است؟

منصوری: نکته‌ای وجود دارد و آن هم این است که ما شرایط مطلوبی نداشتیم به دلیل اینکه بازار جهانی به روی ما بسته بود اما با این وجود، فرصت‌هایی هم هست که هر مجموعه‌ای می‌تواند برای خود ایجاد کند. تمامی فعالین در بخش پلیمر و مستربچ و کامپاند، در هر صورت با بحران‌های مالی و بحران‌های مربوط به عدم پرداخت و عدم رشد سرمایه‌گذاری مواجه بوده‌ایم، به خصوص با شرایطی که کرونا به تمامی ما در طول یک سال اخیر تحمیل کرد و ممکن است تا سال دیگر نیز ادامه پیدا کند، اما به نظر من با مدیریت نوع فعالیت، پیگیری مستمر، تلاش، به روزرسانی و کار تیمی که در رنگدانه سیرجان وجود دارد، ما در همین شرایط به سطحی رسیده‌ایم که حداقل 75 درصد از اهداف و ظرفیت‌هایمان محقق شده است.

تیم ما اهدافی را تعیین می‌کند و بر اساس آن مطالعاتی را انجام می‌دهد، اگر تیم نتواند اهداف را محقق کند سعی می‌کند آن را به روزرسانی و نقاط ضعف را شناسایی کند. ما سعی کرده‌ایم همیشه از بهترین روش‌ها در زمینه تصمیم‌گیری استفاده کنیم و خوشبختانه هم هیات مدیره هم عوامل فنی مهندسی و هم عوامل و مدیران اجرایی همیشه حامی بوده‌اند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا