اخبار

عرصه رقابت تنگ تر می شود: تولیدکنندگان پلی الفین خلیج فارس به دنبال بازار آفریقا

بسپار می نویسد، به دنبال تشدید فضای رقابتی در بازار جهانی و منطقه ای محصولات پتروشیمی، تولیدکنندگان پلی الفین کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال تقویت حضور خود در بازارهای جدید به ویژه آفریقا هستند.

 محمد فاضل، مدیر بخش بازار خاورمیانه موسسه ICIS، با اعلام این خبر گفت: تا سال 2020 میلادی حداقل 2 میلیون تن به ظرفیت تولید پلی اتیلن (PE) و پلی پروپیلن (PP) منطقه خاورمیانه افزوده می شود. اما تحولات بازار به گونه ای است که افزایش ظرفیت یادشده احتمالا به مازاد عرضه این محصولات پیش از پایان دهه جاری میلادی دامن می زند.
در حالیکه انتظار می رود سه بازیگر کلیدی نقش مهمی در افزایش ظرفیت تولید منطقه ایفا کنند، شرکت پتروشیمی بروج ابوظبی قصد دارد با افزایش بیش از دو برابری ظرفیت تولید خود در سال جاری میلادی این رقم را به چهار میلیون و 500 هزار تن در سال برساند
از طرفی مجتمع پتروشیمی شرکت صنایع شیمیایی صداره عربستان سعودی که شامل 26 واحد تولیدی با ظرفیت سه میلیون تن در سال است؛ امسال وارد مدار تولید می شود.
همچنین شرکت صنایع نفت و پالایشگاه عمان (اورپیک) قرار است مجتمع تولید پلی اتیلن و پلی پروپیلن خود را با ظرفیت یک میلیون و 53 هزار تن، تا سال 20200 میلادی راه اندازی کند.
اما تحولات بازار چین به عنوان عمده ترین مقصد صادراتی تولیدکنندگان پلاستیک کشورهای حاشیه خلیج فارس، عرضه کنندگان این منطقه را بر آن داشته است تا به دنبال راه حل های تازه باشند. چین با جدیت تمام برنامه پنج ساله خود را مبنی بر افزایش چشمگیر ظرفیت تولید محصولات پلیمری این کشور تا سال 2020 میلادی دنبال می کند.
مدیر بخش بازار خاورمیانه موسسه ICIS معتقد است: تحت تاثیر برنامه یادشده، انتظار می رود واردات محصولات پتروشیمی چین از خاورمیانه تا پایان دهه جاری میلادی به یک پنجم رقم فعلی کاهش یابد.

 منبع: نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا