اخبار

عسگراولادی: حجم تجارت ایران و روسیه می تواند 4 برابر شود

بسپار به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران می نویسد، عسگراولادی ابراز امیدواری کرد ظرف دو ماه آینده با اجرای توافق نامه جدید بین گمرک ایران و روسیه مشکلات کنونی برای گسترش تجارت بین دو کشور برطرف شود.

 

روز گذشته رئیس گمرک روسیه به همراه گروهی از فعالان اقتصادی این کشور مهمان اتاق تهران بود، مراسمی که در آن مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران، اسدالله عسگر اولادی رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه و جمعی از فعالان اقتصادی حضور داشتند. این جلسه برای آن تشکیل شده بود که فعالان اقتصادی مشکلات خود برای تجارت با روس ها را بی پرده با رئیس گمرک روسیه در میان بگذارند. اسدالله عسگر اولادی در گفت و گو با سایت اتاق تهران درباره این جلسه، چالش های تجار ایران با گمرک روسیه و توافق های صورت گرفته می گوید.« بعد از مدت ها رئیس گمرک روسیه به ایران آمده است و می خواست نکته های غیر شفاف روابط گمرکی بین دو کشور را بررسی کند ما در این سفر توانستیم یک قراردادی به عنوان کانال سبز بین گمرک خودمان با روسیه امضا کنیم که راه را برای اعتماد کردن بین یکدیگر باز کنیم. یک عدم اعتماد بین گمرک روسیه و صادرکنندگان ایرانی وجود دارد که باید پاک شود.»

او در ادامه گفت:« یک تبیعضی گمرک روسیه برای کشورهایی مانند آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، قزاقستان، قائل هستند و تخفیفات ویژه می دهند ولی برای ایران نه این را هم باید حل کنیم نمی شود که ما همسایه های مختلف روسیه هستیم و رفتارهای متفاونی با ما شود و این غلط است. الان قراردادشان با ترکیه قطع شده است و اگر می خواهیم جایگزین شویم باید رویه ها عوض شود. الان ما با عراق و افغانستان روابط 10 میلیارد دلاری داریم و با روسیه یک میلیارد نشان می دهد که یک گرفتاری در گمرکات داریم و باید حل شود.

عسگر اولادی می گوید:« الان بزرگ ترین مشکل بین گمرک روسیه و صادرکنندگان و تجار ما ارزیابی است و عدم اعتماد به اسناد، علاوه براین آن ها اسنادی را مطالبه می کنند که شایسته نیست و بی خودی هستند ما داریم پروانه گمرکی ارائه می دهیم و آن ها باید سه چهارتا مدرک بخواهند مانند گواهی مبدا و… که همه را ارائه می دهیم اما مامور گمرک روسیه اعمال نظر شخصی می کند.»

او با اشاره به این که در سفر رئیس گمرک روی چالش ها صحبت شده است، می گوید:« روی همه موارد دقیقا صحبت شده است و قول هایی داده شده است برای حل چالش ها و خیلی چیزها بین ما شفاف شده است از جمله این که چه اسنادی باید ارائه کنیم و حتی پیش بینی شده است که اسناد پیش از رسیدن کالا ارسال شود تا کارها تسهیل شود و اگر اشکال دارد زودتر همه چیز حل شود تا کالا در گمرک روسیه متوقف نشود و رد شود برود. من فکر می کنم که اگر مشکلات کنونی حل شود حجم مبادلات ما بالا خواهد رفت، به نظرم استعداد روابط اقتصادی ما بالای دو میلیارد دلار است و می تواند چهار برابر کنونی بشود. به گفته عسگراولادی امید است ظرف دو ماه آینده با اجرای توافق نامه جدید بین گمرک ایران و روسیه مشکلات کنونی برای گسترش تجارت بین دو کشور برطرف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا