اخبار

اختصاصی بسپار/ علیرضا اسعدی، رییس هیات مدیره دیباج صنعت پاسارگاد: به رغم شرایط بد اقتصادی کشور، صنعت مستربچ و کامپاند رشد داشته است

بسپار/ایران پلیمر گروه مهندسی و بازرگانی دیباج صنعت پاسارگاد عرضه کننده ماشین آلات و خطوط کامپاندینگ، مستربچ و آلیاژهای پلیمری، ماشین آلات بسته بندی و فرآیند فیلم و ورق و خطوط بازیافت و … است.

علیرضا اسعدی، رییس هیات مدیره این شرکت به خبرنگار بسپار گفت: زمینه کاری این شرکت در چهار بخش است که یک مورد فرایندهای تولید پلیمرها و پلاستیک ها است که می تواند شامل تولید مستربچ و کامپاند، تولید فیلم، ورق، پروفیل و انواع لوله ها باشد و بخش دیگر فعالیت ما که بیشتر مرتبط با صنعت پتروشیمی است، خطوط بگینگ و بسته بندی محصولات پتروشیمی‌ست که تجهیزات با سرعت بالا ارائه می دهیم با ظرفیت بسیار بالا و ۲۶۰۰ کیسه در ساعت. بخش بعدی کار ما خطوط انتقال مواد است که می‌تواند به صورت مکانیکال، شامل حمل کننده های مکانیکی باشد و یا به صورت سیستم‌های متریال هندلینگ به وسیله هوا.

بخش دیگر فیلتراسیون است که فیلترهای پیشرفته برای تصفیه آب دریا ارایه می کنیم و انواع فیلترهای خود تمیز شونده، استرینر و انواع و اقسام سایر فیلترها در خصوص کامپاند و مستربچ. ما نماینده شرکت POEX ترکیه هستیم. این شرکت جزو شرکت هایی است که کلاس تولیدش را به حد کلاس تولید شرکت‌های اروپایی رسانده و تحت استانداردهای یورومپ فعالیت می کند و  یک بخش تحقیق و توسعه بسیار قوی دارد. در ایران هم در این دو سال که ما نماینده این شرکت هستیم استقبال خوبی از محصولات آنها شده و فروش ماشین رو به افزایش است. اما ما در دیباج صنعت خود را تأمین‌کننده تکنولوژی می دانیم، یعنی دانش فنی خود را با ماشین آلات پارتنرهای خارجی و داخلی میکس می کنیم و به صورت یک راهکار و نه صرفاً یک دستگاه به مشتری عرضه می کنیم.

مارکتینگ ما بر مبنای نیاز مشتری پیش می‌رود. این راهی است که دنیا هم در مسیر آن قرار دارد. در بخش صادرات هم ما بیشتر در ارائه راهکار فعال هستیم و نه صرفا محصول.

اسعدی در خصوص فناوری های روز در صنعت مستربچ و کامپاند و مقایسه سطح فناوری ایران در مقایسه با کشورهای پیشرو  می گوید: ایران در خصوص نرم‌افزارهای دانش، کشوری قوی است و دانش آموخته های خوب و شاخصی دارد اما سیاست‌گذاری‌ها و تمایل سرمایه گذار ها به بازاریابی به جای بازارسازی وجود دارد. در صورتی که ما در این صنعت باید به سمت محصولات با ارزش افزوده بیشتر برویم. محصول با ارزش افزوده، هم نیاز به واحد تحقیق و توسعه و دانش فنی و هم ماشین آلات قوی دارد. در چند سال اخیر از نظر ماشین آلات بسیار عقب مانده ایم و ماشین آلات بی کیفیتی به بازار آمده اند که نتوانسته اند نیاز صنعت را برآورده کنند و ارزش افزوده هم پایین‌ بوده است. رسالت ما این است که بر مبنای برآورد نیازهای کیفی بازار پیش برویم و به دنبال فروش بیشتر نیستیم. البته علیرغم رشد منفی کشور ما صنعت مستربچ و کامپاند رشد خوبی داشته است و من بسیار به این خیزی که همکاران کامپاندساز به سمت محصولات با ارزش افزوده بالا برداشتند، امیدوارم.

ما هم داخل ایران تحقیق و توسعه فعال داریم و هم در ترکیه که اساساً کار این ها با هم متفاوت است تحقیق و توسعه  در ترکیه بیشتر روی محصولات کامپاند و مستربچ و خروجی ماشین آلات تمرکز دارد‌. اما در ایران فعالیت ما گسترده تر است و ما راه حل ارایه می دهیم. در واقع ما شرکت راهکار محور هستیم و نه امسال و سال بعد بلکه امروز و فردای ما به یک صورت نخواهند بود. ممکن است اتفاق بیفتد که هر روز کار را توسعه بدهیم هم توسعه دانش و هم توسعه محصول.

او چالش های حضور ایران در بازارهای منطقه ای و جهانی را اینگونه تشریح می کند:  نوسانات شدید نرخ ارز، شرایط اجتماعی و سیاسی، تاخیر در پرداخت ها تا انجام سرمایه گذاری های کلان صنعت در کار ما تاثیرگذار خواهد بود. البته علی رغم همه این نابسامانی ها نباید از کار دست کشید. ما در اوج تحریم های ترامپ شروع به کار کردیم و توانستیم رشد خوبی داشته باشیم.

بخش عمده‌ای از نیروهای متخصص خوب کشور در حال مهاجرت هستند، بخش دیگری هم در استارتاپ ها مشغول به کار شده اند و بخش دیگری هم آموزش کافی را در محیط آکادمیک دریافت نکرده اند. برای دو گروه اول کاری نمی توان انجام داد اما در مورد گروه آخر، انجمن ها و وزارتخانه ها و ارگان های کوچک باید آموزش‌هایی را شروع کنند. شرکت‌های کوچک فرصت و توان آموزش را ندارند اما اگر انجمن ها از آموزش های داخل سازمانی پشتیبانی کنند و نیروهای با اراده و انگیزه را جذب کنند هم برای شرکتها و هم نیروهای متخصص اتفاقات خوبی خواهد افتاد‌.

وی  در خصوص پیش بینی اقتصاد ایران برای دوره کوتاه مدت پیش رو در صنعت مستربچ و کامپاند می افزاید: بعد از ۲۰ سال فعالیت اقتصادی در بازار ایران من به این نتیجه رسیده ام علیرغم مشکلات شدیدی که وجود دارد نباید از توان فنی عقب بمانیم و بر روی مشکلات تمرکز کنیم. پیشرفت کشور کند است اما نباید متوقف شویم. آرزوی موفقیت دارم برای صنعتگران که در این دوران سخت و فعالیت می‌کنند و راهشان را از میان سیاهی ها پیدا می کنند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 244 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا