اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ عملکرد پوشش های پودری دما بالا در خودروها

بسپار / ایران پلیمر  در بخش هایی از خودرو مانند سیستم اگزوز، حرکت و تنش مداوم موجب تغییر دما و شرایط محیطی متفاوتی در هر ثانیه می گردد. پوشش این بخش ها نه تنها مسئول حفاظت از قطعات در دمای بالا است بلکه باید پیوستگی خود را طی چرخه های دمایی سریع و متعدد ناشی از تماس یخ و آب سرد با قطعات فوق داغ حفظ نماید.
اجزاء موتور خودروها که در معرض دمای بالا هستند معمولاً از فلزاتی ساخته می شوند که در صورت عدم محافظت، خورده می شوند. خوردگی موجب ضعیف شدن و کاهش طول عمر قطعات می گردد و این امر می تواند حین حرکت خودرو منجر به حوادث جدی شود. یک پوشش مناسب می تواند علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا از خوردگی قطعه جلوگیری نماید. اگر پوشش دارای قابلیت تحمل گرما، انبساط و انقباض زیرآیند در اثر تغییر دما باشد، پوشش، دما بالا تلقی می شود.
چالش دیگر این خودروها عوامل محیطی است؛ نور فرابنفش، آب، نمک، برف، یخ، تگرگ، گل، سنگ ریزه، روغن و دوده. در یک روز عادی برای موتور خاکی، وجود عواملی همچون نور خورشید، برخورد سنگ ریزه، دمای بالا حین حرکت و لیز خوردن در مسیرهای یخی کاملاً طبیعی است که موجب ایجاد چرخه های دمایی با نوسانات شدید می گردد.
در این خودروها، انتظار می رود پوشش قطعات مقاومت کافی در برابر چنین شرایطی را فراهم نماید. یکی از مصارف اصلی پوشش های پودری دما بالا، موشک های فضایی است، برای چنین محیط غیر قابل پیش بینی ای پوشش مورد نظر باید با دقت بالایی طراحی شود.
لزومی ندارد تمام پوشش ها در تمام آزمون ها تایید و قابلیت تحمل هر دمایی را داشته باشند. فرمولاسیون پوشش بر اساس کاربرد آن طراحی می شود. برای مثال قطعات زیر کاپوت نیاز به مقاومت در برابر فرابنفش ندارند اما باید در برابر حلال ها و مواد شیمیایی مقاوم باشند. اما اجزاء در معرض محیط بیرونی نیازمند محافظت در برابر فرابنفش، نمک و ضربه است.
برای قسمت هایی از خودرو که قابل مشاهده است، به علت تاثیر بر ذهنیت مشتری، طراحان خودرو عامل زیبایی را نیز در نظر می گیرند. اگرچه اغلب مشتریان به رنگ بخش های کاربردی خودرو اهمیت نمی دهند، ممکن است تغییر ظاهر این قطعات توجه آن ها را به خود جلب کند، حتی اگر عملکرد آن قسمت تحت تاثیر تغییر ظاهر نباشد. حفظ ظاهر محصول در طول عمر آن موجب اعتماد مشتری به محصول و آن نشان تجاری خواهد شد.
پوشش های دما بالا چگونه عمل می کنند؟
فناوری اولیه برای حفظ پیوستگی پوشش حتی در دماهای بالا استفاده از رزین های سیلیکونی است. رنگدانه های قوی که در اثر گرما نمی سوزند و تغییر رنگ نمی دهند، افزودنی های مناسب، کاتالیست ها و رنگدانه های ضدخوردگی دیگر مواد شیمیایی مورد استفاده برای چنین کاربردی هستند. عملکرد عالی رزین سیلیکونی در دماهای بالا به علت پیوند سیلیکون-اکسیژن است که نسبت به پیوندهای شیمیایی دیگر بسیار قوی تر می باشد. گرمای لازم برای تخریب این پیوند حدود 25% بالاتر از انرژی مورد نیاز برای پیوند کربن-کربن موجود در رزین های آلی است. به همین علت پوشش های پایه سیلیکونی دارای قابلیت تحمل گرمای بالاتری نسبت به پوشش های معمولی هستند.
پخت پوشش های سیلیکونی به تشکیل ساختاری با اتصالات عرضی منسجم منتهی می شود. این ساختارها معمولاً بسیار سخت و دارای مقاومت شیمیایی، گرمای، جوی، نوری و همچنین عایق الکتریکی می باشند.

 

مترجم: مهندس رعنا رفیعی هشجین، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 222 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در فروردین ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا