اخبار

عوارض صادراتی ۲۰ درصدی بر صنایع بورسی (محصولات خام و نیمه خام) کاهش یافت/ ابهام در درصد جدید!

بسپار/ایران پلیمر سازمان بورس از تصویب کاهش عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام در کمیسیون اقتصادی دولت و هیات دولت خبر داد اما درصد جدید، مشخص نیست!

ولی‌ اله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، اعلام کرد: پس از ابلاغ مصوبه 21 تیر عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام، افزایش چند برابری نرخ عوارض و اثر کاهنده آن بر سودآوری شرکت‌ها، سازمان اقدام به پیگیری از مراجع ذیصلاح مبنی بر بازنگری در این مصوبه کرد.

متعاقب پیگیری‌ها، اخیرا کمیسیون اقتصادی دولت و هیات دولت، اقدام به بازنگری در نرخ عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام و کاهش آن کردند. طبق مقررات مصوب سازمان بورس، چنانچه کاهش نرخ عوارض صادراتی بر عملکرد شرکت ها اثر با اهمیت داشته باشد، شرکت باید موضوع را به نحو مقتضی اطلاع‌ رسانی کند.

بعد از تصویب وصول عوارض صادراتی در قانون بودجه 1402 و ابلاغ آن توسط دولت، دستور موقتی از سوی  دیوان عدالت اداری در خصوص توقف دریافت عوارض صادراتی صادر شده بود اما با اعتراض و  شکایت معاونت حقوقی ریاست جمهور این دستور موقت لغو و دریافت آن از طریق گمرک ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش، وضع عوارض صادراتی ۲۰ درصدی بر صادرات مواد خام و نیمه‌خام و معادل ۴۰ برابر شدن عوارضی نیم درصدی، مورد انتقاد بسیاری از فعالان صنعت و کارشناسان بورس قرار گرفته بود و رئیس کمیسیون اقتصادی 7 بهمن با اعلام دلایل مغایرت مصوبه عوارض صادراتی بر صنایع بورسی و آثار منفی بر بازار سرمایه، خواستار بررسی فوری در هیات تطبیق و توقف اجرا از رئیس مجلس شد.

بورس پرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا