اخبار

فارغ التحصیلان دکترا بیکارتر شدند/ ۹۰۲ هزار فارغ التحصیل آموزش عالی در جستجوی کار هستند

بسپار/ایران پلیمر چالش اصلی در حوزه بیکاری وجود هزار جوان فارغ التحصیل بیکار آماده به بازار کار است. اما به دلیل بالا بودن میزان تقاضاهای کار، بسیاری از آنها بیکاری های طولانی مدت را تجربه می کنند.

در بازار کار برخی به دلیل داشتن تخصص ها و مهارت های ویژه یا گاهی شانس، پارتی و آشنابازی و مواردی از این دست فوراً جذب بازار کار می شوند ولی با شرایط فعلی برخی فارغ التحصیلان آمادگی ورود به بازار کار با شرایط پارتی و آشنابازی و… را ندارند و به دلیل بالا بودن میزان تقاضاهای کار، بیکاری آنها طولانی مدت می شود.

در بهار99 سهم جمعیت بیکارفارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران 36.0رصد بوده است این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 4.4 درصد کاهش داشته است.

در بهار 99سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان 25.2درصد بوده است این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.7 درصد افزایش داشته است.

بررسی جداول آماری  در بهار99 نشان می‌دهد که در این دوره 902 هزار و 410 نفر فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بودند.

مقایسه بیکاران فارغ التحصیل 15 ساله و بیشتر مراکز آموزش عالی در بهار 98 و99 بیانگر این است که در بهار امسال308 هزار و 427 نفر از این افراد شغل و فعالیتی را شروع کردند و از جرگه بیکاران خارج شدند.آخرین گزارش های مرکز آمار از بیکاری فارغ التحصیلان بیانگر این است که بهار 99؛ نرخ بیکاری فارغ التحصیلان3.3 درصد کم شده است.

نکته قابل توجه این است که تغییرات نرخ بیکاری در بازه زمانی بهار 98 تا 99 در بین زنان بیشتر از مردان است بگونه ای  که نرخ بیکاری زنان 5.2 درصد و مردان 2.2 کم شده است.نرخ بیکاری مردان فارغ التحصیل در بهار امسال 10.2 و زنان 20.2 بوده است.

بررسی  نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی نشان می‌دهد13.5 درصد از جمعیت فعال فارغ التحصیلان آموزش عالی بیکار بودند این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است بررسی روند تغییرات این حاکی از کاهش 3.3 درصدی در بهار 99 نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

*افزایش بیکاری فارغ‌التحصیلان دکتری/ افزایش اشتغال در بخش کارشناسی

منصوری غلامی, وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در گفتگوی خبری سیما گفت: به تدریج در سال‌های اخیر اشتغال دکتری کاهش پیدا کرده، ولی افزایش اشتغال در بخش کارشناسی داشتیم.

وی گفت: فارغ‌التحصیلان کارشناسی نزدیک به 60درصد اشتغال داشتند، این آمار مربوط به آنهایی است که سال‌های95 و 96فارغ‌ التحصیل شده‌اند.

وی افزود: فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد بالای 70 درصد اشتغال داشتند و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری در سال‌های 95و 96بالای 90درصد اشتغال داشتند. به تدریج در سال‌های اخیر اشتغال دکتری کاهش پیدا کرده، ولی افزایش اشتغال در بخش کارشناسی داشتیم.

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا