اخبار

فرآیند تهیه بوتادی‌ان از منابع طبیعی نظیر درختان، سبزه و ذرت

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، بوتادی‌ان می‌تواند به زودی به روش‌هایی بسیار سبزتر تولید گردد. با ابتکار و خلاقیت به خرج داده، تیمی از محققین آمریکایی از سه دانشگاه Delaware، Minnesota و Massachusetts به روش تولید سبز بوتادی‌ان دست یافته‌اند. 

در واقع آن‌ها دریافته‌اند که چگونه می‌توان بوتادی‌ان را از منابع تجدیدپذیر نظیر درخت‌ها، سبزه‌ها و ذرت ساخت. نتایج کار این محققان برای اولین بار در cse.umn.edu به چاپ رسید. جزئیات و روش کار این تحقیق به زودی در ACS Sustainable Chemistry andEngineering که مجله‌ای پیشرو در زمینه‌ی شیمی و مهندسی سبز محسوب می‌شود به چاپ خواهد رسید. این تیم تحقیقاتی از کاتالیزگری تازه کشف شده کمک گرفته‌اند که با استفاده از آن تولید بوتادی‌ان با هزینه‌ی کمتر و عملکرد بهتر قابل تولید خواهد بود. 
با توجه به نظر کارشناسان، این روش می‌تواند صنعت چندمیلیارد دلاری لاستیک و پلاستیک‌ ها را تحت تاثیر قرار دهد. زمانی که این 4 مولکول کربن در بوتادی‌ان تحت واکنش شیمیایی قرار می‌گیرند و زنجیرهای بلندی به نام بسپار را تشکیل می‌دهند، لاستیکی به نام استایرن بوتادی‌ان یا SBR تشکیل می‌شود. از این لاستیک برای گرفتن خاصیت ضد سایشی در رویه‌ی تایر خودروها استفاده می‌شود. زمانی که SBR به صورت آمیزه با NBR مورد استفاده قرار بگیرد، به ماده‌ای اصلی برای مصرف در لوازم خانگی نظیر درزگیرها، دستکش‌ های لاستیکی و برخی از تجهیزات پزشکی تبدیل می‌شود. 
این فرآیند شیمیایی نوین شامل سه مرحله می‌باشد. مرحله‌ی اول از شکرهای استخراج شده از زیست توده‌ها آغاز می‌شود. این شکر‌ها طی فرآیندی به نام Furfural به آمیزه‌های حلقوی تبدیل می‌شوند. در فرآیند دوم این ماده‌ی حاصل شده با واکنش حلقوی دیگری به تتراهیدروفوران یا THF تبدیل می‌شود. اما مساله‌ی اصلی در یافتن مرحله‌ی سوم این واکنش است که حائز اهمیت می‌باشد. در مرحله‌ی سوم با استفاده از یک کاتالیزگر جدید به نام phosphorous all-silica zeolite محققیان موفق شدند با بازدهی بیش از 95 درصد THF را به بوتادی‌ان تبدیل نمایند.

[EasyDNNnewsLink|306]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا