اخبار

فرآیند جدیدی برای بازیافت کامپوزیت های گرمانرم

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  با رشد کاربردهای چندسازه های گرمانرم (Thermoplastic composite یا TPC)، حجم تولیدات این محصولات افزایش چشم گیری داشته است. با توجه به ارزش تجاری بسیار زیاد این محصولات و با توجه به دلایل امنیتی و قانونی، یافتن راه حل و روش مشخصی برای بازیافت این محصولات بسیار طرفدار یافته است. در واقع یافتن راهی برای وارد کردن TPC به چرخه ی بازیافت بسیار حائز اهمیت شده است.

یکی از چالش های پیش روی بازیافت عدم تغییر خواص مکانیکی چندسازه های گرمانرم پس از بازیافت می باشد. این مواد بازیافتی باید قادر باشند مجددا شکل های پیچیده ی مورد نیاز کاربردهای متناسب را به خود بگیرند و در عین حال خواص خود را حفظ کنند. یکی از راه های حفط خواص مکانیکی این محصولات استفاده از الیاف بلند است.

محققان اخیرا به دنبال  یافتن راه هایی برای بازیافت چندسازه های گرمانرم بوده و در پی این بودند تا راهی برای ارتباط خواص مکانیکی و مراحل مختلف فرآیندی بازیافت این مواد بیابند.

این محققان از چند موسسه ی مختلف روند بازیافت چندسازه های گرمانرم را بررسی می کردند. این روند شامل مواد، تولید، طراحی و کاربرد است. از جمله موسسه های درگیر با این پروژه می توان موسسه های GKN Aerospace Fokker Business، TenCate Advanced Composites یا Toray، Cato Composite Innovations، Dutch Thermoplastic Components و Nido RecyclingTechniek را نام برد. حمایت مالی صورت گرفته از این پروژه توسط موسسه Saxion انجام شده است. این موسسه بخشی از موسسه ی تحقیقاتی و سازماندهی هلند (NWO) می باشد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا