اخبار

فراز و فرودهای صنعت تایر در سال 1397 و نقش آن در اعتصابات سراسری کامیونداران

بسپار/ ایران پلیمر صنعت لاستيک يكی از قديمي ترين و پيچيده ترين صنايع جهان به شمار می­ آيد. در اطراف خود اگر كمی دقت کنیم اثری از صنعت لاستيک در همه جا به چشم می ­خورد. در منزل، در محل كار، در زمين و آسمان. محصولات لاستیکی از تاير، شیلنگ­ها، درزگيرها، قطعات لاستيکی خودرو، ضربه گير، گردگير، صنايع نظامی، صنايع لوازم خانگی، معادن، صنايع چاپ و بسته بندی و غيره مورد استفاده قرار مي­گيرند. به منظور ساخت چنين محصولات متنوع و پيچيده­ای كارشناس لاستيک بايد به طراحي آميزهای لاستیکی و روش­های مختلف اختلاط و فرايندهاي توليد، روش­های تست و آزمون و همچنين به روش­های كنترل كيفی و توليد و قالب سازی لاستيک و  … مسلط باشد.

 

در سال 97 بر صنعت لاستیک ایران چه گذشت

اعتصاب کامیون‌داران از روز سه‌شنبه اول خرداد در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ ایران آغاز شد و به اختلال در چرخه توزیع بنزین و گازوئیل و سایر فرآورده های مصرفی و مواد اولیه تولیدی در کشور انجامید. این رانندگان با اعتصاب و اعتراض خود به موضوعاتی چون افزایش قیمت بیمه‌ها، عوارض بالای اتوبان‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودرو‌ها که با وجود ثابت ماندن کرایه‌ها همواره رو به افزایش بود، اعتراض کردند. بالا رفتن قیمت تایر(های لاستیکی) نیز که یکی ازهزینه­های اصلی این قشر به شمار می­رود از دلایل این اعتراض بود که به گفته آنها قیمت آن به بیش از دو برابر افزایش یافته بود.

در نهایت، محمد خان‌بلوکی رییس اتحادیه حمل‌ونقل بار کشور با بیان این‌که کامیون‌داران به افزایش دوبرابری قیمت اقلام مورد نیاز از جمله تایر و روغن اعتراض داشتند، از افزایش کرایه حمل بار تا سطح ۲۰درصد برای جبران بخشی از گرانی‌ها و کم‌باری خبر داد.

در این میان و در ابتدای مرداد ماه، دستوری دایر بر ممنوعیت واردات لاستیک ابلاغ شد. مطابق این ابلاغیه، واردات تایر خودروهای سواری و انواع  تایرهای رادیال سواری در صورت داشتن نمونه تولید داخل،‌ به کشور ممنوع شد.

پروین‌نباتی، مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی‌وسلولزی وزارت صنعت، معدن‌وتجارت با اعلام این خبر گفت: بر این اساس‌،‌ واردات تایرهایی که مشابه تولید داخل آنها در کشور وجود دارد، ممنوع است و در نخستین گام واردات هرگونه لاستیک خودروی سواری در سه سایز 13،‌14و  15به‌کشور ممنوع خواهد بود.

وی با اشاره به اجرای این دستورالعمل و در قالب سامانه جامع تجارت اظهار کرد: تاکنون این موضوع اعلام ‌عمومی نشده بود اما از امروز واردات انواع تایر تنها به این شرط انجام خواهد شد که نمونه تولیدی آن محصول در کشور موجود نباشد یا کمبودی برای تامین آن احساس شود.

در همین‌حال محمدرضا گنجی، رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به نیابت از تایرسازان کشور برای  تامین نیاز بازار در بخش تایرهای سایز 13تا 15اعلام آمادگی کرد و اظهار داشت: در حال‌حاضر تایرسازان داخلی به‌دلیل برخی مشکلات پیش رو برای تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه با 80درصد از ظرفیت خود مشغول به تولید هستند. با این‌حال تامین تایر مورد نیاز کشور به‌ویژه در سه سایز مورد اشاره بدون مشکل انجام خواهد شد و ممنوعیت واردات هیچ مشکلی در بازار تایر ایجاد نخواهد کرد.

چند روز بعدتر اعلام شد که ممنوعیت واردات تایر صحت ندارد چرا که تولید داخل کفاف میزان مصرف را نمی­دهد!

مطابق اظهارات پرویز اخوان سرپرست گروه صنعتی بارز، سالیانه نزدیک به یک میلیون و 200 هزار حلقه لاستیک سنگین در کشور نیاز است. همچنین آمارهای منتشر شده نشان می دهد، سالیانه 350 هزار تن تایر در کشور مصرف می شود که 250 هزار تن آن تولید داخل است، عمده واردات تایر از چین، هند، اندونزی و کره جنوبی انجام می­شود.

پرویز اخوان افزود: تولید تایر این شرکت در نیمه نخست امسال به 37 هزار و 387 تن رسید که در همسنجی با پارسال 10 تن افزایش نشان می دهد. به گفته این فعال صنعتی، نزدیک به 150 ماده برای تولید تایر به کار گرفته می شود که حدود 75 درصد آنها وارداتی است.

 

شقایق طهرانی

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره 194ام ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا