اخبار

فرهنگ آزاد، مدیرمهندسی فروش شرکت شیلرفرایند پارس: نانوسرامیک ها را برای نخستین بار در ایران تولید کردیم

بسپار/ایران پلیمر می نویسد، حوزه فعالیت شرکت شیلرفرایندپارس در زمینه آماده‌سازی سطوح فلزی (Metal surface treatment) قبل از رنگ یعنی زیرسازی‌ای است که برای کیفیت رنگ مطلوب باید وجود داشته باشد.
مدیر مهندسی فروش شرکت شیلرفرایند پارس گفت: وقتی شما بخواهید یک سطح مطلوب برای رنگ‌امیزی داشته باشید نیاز دارید که زیرسازی مناسبی بر روی سطح ایجاد کنید چون در درجه اول آلودگی‌هایی روی سطح فلز مثل چربی، زنگ و کربن وجود دارد که می‌توانند مشکلاتی را در بدو کار برای شما ایجاد کند که درنهایت یک کیفیت نامطلوب از رنگ به شما بدهد. درواقع آماده‌سازی سطح دوبخش است یکی cleaning است و بخش دیگر بحث coating یا پوشش‌های حفاظتی است که روی سطح اعمال می کنید تا بتواند هم ممانعت خوردگی را ایجاد کند و هم چسبندگی خوبی برای رنگ فراهم کنید. محصولی که جهت اینکار بکار می رود یک میان‌لایه بین فلز و رنگ است که در اینجا یک مزیت ضدخوردگی به آهن می‌بخشد از طرفی چسبندگی مناسب برای لایه رنگ است. چربی‌گیرها، زنگ برها، رنگ‌برها و کربن‌برها و در مورد پوشش هم فسفات آهن، روی و یا فسفات منگنز برای نگهداری قطعات مختلف استفاده می شود. همه اینها کار اجرایی ما است. آنچه که اخیرا درمورد نانو انجام شده اینست که در این نمایشگاه ما دوغرفه داریم و در این غرفه یعنی غرفه ستاد نانو کاری که با همکاری این ستاد به انجام رساندیم را ارائه داده ایم. یک پوشش تبدیلی ای است با نام نانوسرامیک که با محصولات حاوی روی جایگزین می شود. تا چند سال دیگر پوشش‌های قدیمی از رده خارج می‌شوند و این پوشش جدید جایگزین خواهد شد که مزیت اقتصادی بودن و سازگاری آن با محیط زیست از جمله مزایای آن است، همچنین آب کمتری در این فرایند مصرف می‌شود. در فسفات روی ایجاد لجن و رسوب مشکلات دیگری است که به وجود می آید. علاوه براینها، در این محصول ضخامت پوشش نسبت به فسفات روی به یک صدم کاهش می یابد که باعث کاهش چشمگیر هزینه ها می شود.
ما در اینجا بیشتر به معرفی کار نانو تولیدی شیلرفرایند پارس با نام نانوسرامیک می‌پردازیم و در غرفه دیگر همه محصولات خود را ارایه داده‌ایم. این محصول حدود 10 الی 15 سال است که در جهان اجرا می‌شود ولی در ایران این تکنولوژی جدید است و ما برای اولین بار آن را تولید کرده ایم و درحال حاضر کارخانه جات زیادی این محصول را جایگزین کردند که ما در حقیقت بحث بیزنس مارکت را راه انداخته ایم و محصولمان را وارد بازار کرده‌ایم.
وی در توضیح برای بازار این نوع محصولات افزود: در ابتدا برای محصول جدید همیشه مقاومت وجود دارد ولی چیزی که مهم است اینست که دیگر تا چند سال دیگر کسی نمی‌تواند از محصول قدیمی استفاده کند چون مربوط به نسل 2 تکنولوژی است درحالیکه این محصول مربوط به نسل 4 تکنولوژی است درنتیجه علیرغم مقاومت اولیه بعدا که این محصول ترویج پیدا کند می‌تواند مورداستفاده وسیعی قرار گیرد و می توان گفت کلیه کارخانه جات شیفت می کنند روی این محصول و می‌تواند مارکت بسیار خوبی در آینده داشته باشد. تاکنون در پوشش‌های تبدیلی واردکننده بوده‌ایم. شرکت های بزرگ که در صنعت خودرو فعال هستند حدود 45 سال است که از محصولات خارجی استفاده می‌کنند و هیچ محصولی از تولیدات داخلی نبوده. ما حدود دوسال فعال بودیم ولی پس از مدتی شرکت های خارجی جای ما را گرفتند این محصول جدید می‌تواند از راهی دیگر ما را به این مقصد برساند و آن هم اینست که با این تکنولوژی روز اینکار را تکرار کنیم و بتوانیم ان را اشاعه دهیم تا بازار را در اختیار بگیریم.
وی درباره نمایشگاه رنگ و رزین اظهار کرد: این نمایشگاه از لحاظ پتانسیل نه خیلی قوی بوده و نه خیلی ضعیف. چون درچندسال اخیر صنعت ما دچار مشکل شده است بر روی روند این نمایشگاه نیز تأثیر داشته است و شرایط پیشرفت خاصی نداشته است. مشکلات صنعت مشکلات مختلفی برای این نمایشگاه به‌وجود میاورد. خود ما با شرکت‌هایی کار می‌کنیم که یا درحال ورشکستگی و یا درحال تعطیل کردن هستند پتانسیل قدرتی برای اجرای کار خوب عملیاتی وجود ندارد و ظرفیت ها از چندسال پیش هم کمتر شده است. در این زمینه نیز پیشنهاد می‌کنم کسانی که صنایع را در دست دارند بتوانند با برنامه هایی این وضعیت را از شرایط تقریبا بحران خارج بکنند تا اقتصاد و درنتیجه نمایشگاه ها رونق بگیرند. 

(ادامه دارد..)

 

متن کامل این مصاحبه را در شماره 182ام دوماهنامه پوشرنگ که در آبان ماه منتشر شده است بخوانید. 
 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا