اخبار

فشار سنگین گرانی قیمت گاز بر صنایع پتروشیمی انگلیس

بسپار/ایران پلیمر  شرکت پتروشیمی اینئوس هشدار داد که هزینه‌های بالای انرژی، تولید صنایع پتروشیمی انگلیس را تهدید می‌کند.

به گزارش نیپنا به نقل از خبرگزاری فایننشال تایمز انگلیس، گروه پتروشیمی اینئوس هشدار داده است که تولید صنایع پتروشیمی بریتانیا به‌دلیل هزینه‌های بالای انرژی از سوی مناطق رقیب مانند ایالات متحده آمریکا در معرض تهدید قرار گرفته است.

اینئوس، بزرگترین شرکت خصوصی بریتانیا در این باره اعلام کرد که تولیدکنندگان مواد شیمیایی اروپایی از قیمت‌های بالای گاز که به هفت برابر سطح عرضه به رقبا در ایالات متحده آمریکا، جایی که ذخایر فراوان شیل رنسانس صنعت پتروشیمی را به‌دنبال داشته است، رنج می‌برند

تام کروتی، مدیرعامل اینئوس گفت: طولی نمی‌انجامد که صنایع پتروشیمی انگلیسی به جایی برسند که بگویند مواد شیمیایی را در خاورمیانه و ایالات متحده تولید و آن را به بریتانیا وارد کنیم.

وی افزود: هرچه دوره هزینه‌های بالای انرژی طولانی‌تر باشد، خطر بیشتری صنایع پتروشیمی و دارایی‌هایی آنها را تهدید می‌کند.

افزایش قیمت گاز طبیعی برای صنایع سنگین مانند مواد شیمیایی، فولاد و شیشه، اینئوس را بر آن داشته است تا دولت بریتانیا را برای آغاز حفاری‌های شکست هیدرولیک بذرای برداشت از ذخایر شیل به‌منظور تقویت منابع انرژی داخلی مجاب کند.

بیشتر واحدهای کراکر اروپایی از نفتا که از زمان حمله به اوکراین تا 35 درصد افزایش قیمت داشته است، استفاده می‌کنند.

به گفته آجی پارمار، تحلیلگر ارشد بازار نفت در مؤسسه آی‌سی‌آی‌اس اعلام کرد که حدود 44 درصد از واردات نفتای اروپا در سال گذشته میلادی از روسیه وارد شده است.

راهبرد اینئوس تغییر خوارک کارخانه‌های پتروشیمی خود در اروپای غربی به سمت اتان تولیدی از گاز طبیعی بوده است،

کروتی معتقد است که هنوز می‌تواند اتان را ارزان از ایالات متحده آمریکا تأمین کند.

وی افزود: از دیدگاه کلی اینئوس، کسب‌وکارهای پتروشیمی ما به واقعا آسیب جدی دیده‌اند.

کروتی پیش‌بینی می‌کند که تولید سالانه 1.2 میلیون تن اتیلن در نتیجه هزینه‌های بالای انرژی بالاتر متوقف می‌شود.

برآوردهای مؤسسه آی‌سی‌آی‌اس حکایت از آن دارد که اروپا سالانه حدود 21 میلیون تن اتیلن تولید می‌کند.

مؤسسه آی‌سی‌آی‌اس پیش‌بینی کرده است که هزینه تأمین انرژی واحدهای کراکر در اروپا که حدود 10 تا 12 درصد هزینه‌های کلی آنها را شامل می‌شود از سه ماه پایانی سال گذشته میلادی دو برابر شده است.

کروتی پیش‌بینی کرد که اگر اقدام‌های برای بهبود امنیت انرژی به‌کار گرفته نشود، از جمله دادن مجوز به اینئوس برای حفاری در ذخایر گاز شیل با استفاده از فناوری شکست هیدرولیک ، صنعت پتروشیمی بریتانیا و اروپا ممکن است طی سه تا پنج سال آینده دستخوش تغییرات اساسی شوند.
دولت بریتانیا در سال 2019 استفاده از فناوری شکست هیدرولیک در انگلیس را به‌دلیل نگرانی‌های محیط زیستی ممنوع کرد، اما به‌تازگی وعده بررسی علمی فناوری بحث‌برانگیز استخراج از ذخایر گاز شیل را داده است، زیرا اروپا در حال رقابت برای کاهش وابستگی خود به واردات هیدروکربن‌ها از روسیه است.

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا