اخباراخبار ویژهمقالات

فضاهای ابری، هوش مصنوعی و … در آینده تجزیه و تحلیل پلیمرها چه نقشی دارند؟

بسپار/ ایران پلیمر الزامات جدید فرایندهای تایید، رویه­ های نظارتی و زیست­ محیطی سخت­گیرانه­ تر و رشد داده­ های فضای ابری (فضایی که کاربران خاص می­توانند از طریق ابزارهای مختلف مانند گوشی هوشمند، رایانه شخصی و غیره از راه دور به داده­های مدنظر دسترسی یابند) فقط برخی از عواملی هستند که در زمینه تجزیه و تحلیل بسپارها نقش دارند.

صنعت پلاستیک­ها و همین­طور دنیای تجزیه و تحلیل بسپارها در حال تغییر هستند. استفاده از بسپارهای بازیافت­ شده بیشتر، رشد کاربرد اندازه ­گیری درخط (In line)، ظهور هوش ­مصنوعی و تجزیه و تحلیل پیش­گویانه و حتی افزایش سطح آزمایش­ها برای اطمینان از انطباق نظارتی و گسترش استفاده از آزمایشگاه­های خودکار به همراه دیجیتالی­ شدن و تغییر به سامانه ­های بدون کاغذ و ابری فقط چند مورد از گرایش­هایی است که باید دیده شوند. با درنظر گرفتن این تغییرات، تامین­ کنندگان تجهیزات تحلیلی، بهره ­گیری از افزایش قدرت رایانش (computing) تجزیه و تحلیل داده ­ها، قابلیت اتصال و برنامه­ های کاربردوست برای معرفی راه­ حل­های جدید و موثرتر برای تجزیه و تحلیل بسپارها را تحت کنترل درآورده ­اند.

با رشد آمیزه­ کاری و استفاده از مواد بازیافتی، این مواد دوباره مهندسی­ شده در کاربردهای مورد نیاز بیشتر­ی به­ کار می ­روند و تولیدکنندگان در این بخش از بازار به طور فزاینده­ای نیاز به اندازه ­گیری خواص و تهیه گواهی­ های تجزیه و تحلیل (CoAs) دارند.

به گفته شرکت Dynisco، شرکت­های مصرف­ کننده محصول برای استفاده از مواد بازیافت­ شده بیشتر، کیفیت بهتر و داده ­های بیشتر تضمین­ کننده کیفیت را می­خواهند. بازیافت­ كننده­ ها باید آهنگ شارش مذاب یا گرانروی ذاتی (IV) بسپارهای خود را اندازه ­گیری كنند.

با ورود فرایندکارانی که با آزمایش بسپارها آشنا نیستند، شرکت این تغییر آماری در وضعیت صنعت را پایش می­کند. درنتیجه، شرکت برنامه ­ریزی کرده­است که تجهیزات آزمون مذاب پیشرفته ­خود را با محاسباتی که در پس ­زمینه انجام می­شوند و رابط­ه ای کاربری ساده که شبیه تجهیزات آزمایشگاهی اصلی و مرسوم هستند، بیشتر در دسترس قرار دهد. ویژگی­های آشنا باعث افزایش سطح راحتی کاربران جدید می­شود.

هم­چنین سامانه­های اندازه­گیری درخط (In line) باعث منفعت آمیزه­سازانی می­شود که از مواد آسیابی یا بازیافتی پسامصرف (post-consumer) استفاده می­کنند. برای مثال نماینده شرکت، چندین ابزار برای اندازه­گیری درخط و برخط (On line) جریان مذاب پیشنهاد داده است. داده ­های اندازه ­گیری برخط یک تصویر کامل ارایه می­دهد و اجازه می ­دهد که شما در زمان واقعی، تصمیمات فرایندی مناسب را بگیرید.

 

ابزارهای هوشمند

ابزارهای هوشمند می ­توانند کاربران را در یک تجزیه و تحلیل راهنمایی کنند و سطح تخصص موردنیاز را کاهش دهند. به­ عنوان مثال، آخرین نسل سامانه­ های ICP-OES (طیف ­سنج پلاسمای جفت­ شده القایی همراه با طیف­ سنج نشر نوری) شرکت Agilent Technologies برای تجزیه و تحلیل عنصری، حسگرهایی را به­کار می­گیرد که با ابزارهای نرم ­افزاری، مانند ویژگی IntelliQuant مرتبط هستند که داده ­ها را در کل محدوده طول موج جمع­آوری می­کند، تداخلات طیفی را شناسایی می­کند و توصیه ­هایی برای تحلیل­گر را فراهم می­آورد.

سایر محاسبات­ عددی (الگوریتم­های) هوشمند موجود در سامانه­ های ICP-OES مدل 5800 و 5900 (شکل1) شامل ابزارهایی برای تصحیح سابقه و برازش منحنی (Curve Fitting) هستند و از داده ­های تجزیه و تحلیل برای خودکارسازی عیب­ یابی و کمک به توسعه روش استفاده می­کنند. علاوه­ براین، این ابزارها دارای حسگرها و نرم ­افزاری هستند که سلامت ابزار را ردیابی کرده و به کاربران در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری هشدار می­ دهند. به­ عنوان مثال، ویژگی Neb Alert به­طور مداوم مهپاش (Nebulizer) را پایش می­کند و در صورت نیاز به کاربر هشدار می­دهد که چه زمانی نشتی دارد یا نیاز به تمیزکردن دارد. در صنعت بسپارها،ICP-OES  را می­توان به­طور موثری برای تعیین کمیت و شناسایی اثر عناصر (به عنوان مثال فلزاتی مانند روی که ممکن است جزو اجزای سازنده مواد افزودنی در آمیزه­ها باشند) به ­کار برد.

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه

[email protected]

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را در شماره 212 ماهنامه بسپار که در نیمه خردادماه منتشر شده است، بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا