اخبار

دنیای اقتصاد: فضای تنفسی قیمت‌های پایه برای بازار پتروشیمیایی‌ها

بسپار/ایران پلیمر قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی برای عرضه در هفته پیش رو در بورس‌کالا با کاهش نرخ اعلام شد تا پس از مدت‌ها، بازار پلیمرها شاهد اولین هفته کاهشی در رینگ معاملاتی بورس‌کالا باشد. در این شرایط باتوجه به افت بهای آزاد ارز در بازار داخلی و بازبینی سهمیه‌های خرید برخی گروه‌های کالایی، پتانسیل کاهش رقابت برای خرید در بورس‌کالا برای این محصولات رقم خورده است. بنابراین می‌توان گفت که بزرگ‌ترین سیگنال نزولی نرخ در سه ماه اخیر در بورس‌کالای کشور برای بازار پتروشیمی‌ها درحال خودنمایی است.

همان‌گونه که در گزارش روز گذشته نیز اشاره شد، بهای نیمایی ارز برای ارقام مورد محاسبه در فرمول قیمت‌گذاری نرخ‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا تغییر کرده که این تغییر به افت ۲ درصدی این نرخ منجر شده است. درواقع از این هفته قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی با متوسط ماهانه قیمت نیمایی ارز و نرخ‌های منطقه‌ای و جهانی با احتساب ۵ درصد تخفیف مورد محاسبه قرار خواهد گرفت. اختلاف قیمتی میان میانگین قیمت هفتگی و ماهانه نیمایی ارز، بهای پایه محصولات پتروشیمیایی افت ۲ درصدی داشته است که این موضوع سیگنالی مهم برای شیوه اعلام قیمت در بورس‌کالای کشور به‌شمار می‌رود.

در این شرایط بهای جهانی نفت خام، به‌خصوص در دو روز پایانی هفته گذشته کاهش پیدا کرد که این موضوع اثری مشهود بر قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی در فاز فنی و روانی بر جای گذاشت و موجب شد که نرخ میانگین درنظر گرفته شده برای تعیین نرخ پایه در محصولات این حوزه نسبت به هفته قبل با افت یا افزایشی اندک روبه‌رو شود. هرچند که بهای جهانی PVC در میان محصولات این حوزه یک استثنا بود.

درواقع قیمت محصولات شیمیایی که از لحاظ فنی قرابت بالاتری با بازار فرآورده‌ها و مواد اولیه دارند، افت نرخ‌های بیشتری را به ثبت رساندند اما در بازار پلیمرها به رغم کاهش نرخ گسترده اما وزن افت قیمت ‌ها کمتر از بازار محصولات شیمیایی بوده است.

در هر حال موارد بیان شده داده‌های قدرتمند و جذابی به‌شمار می‌رود که پتانسیل تغییر فاز قیمتی در بازار آزاد پلیمرها را در بر دارد. در این شرایط افت قیمت ارز آزاد در کشور که به‌نظر می‌رسد استمرار نیز داشته باشد، سیگنال روانی اثرگذار بر بازار وارد می‌کند و جذابیت خرید را به‌شدت کاهش می‌دهد.

بنابراین حال در اواسط مهر ماه داده‌های متناقض بسیاری در بازار درحال خودنمایی است که شاید آینده بازار را به نسبت روزها و هفته‌های پایانی تابستان یا دو هفته ابتدایی مهر ماه با تغییری عمیق همراه سازد. اگرچه از هم اکنون نمی‌توان اظهارنظر قاطعی در این خصوص اعلام کرد. بنابراین معاملات امروز و فردا در محصولات پتروشیمیایی بورس‌کالا با محوریت پلیمرها از اهمیت بسیار و بسزایی برخوردار است.

دنیای اقتصاد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا