اخبار

فعال شدن اولین طرح تولید پروپیلن از پروپان در منطقه ماهشهر

بسپار / ایران پلیمر بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، صبح امروز (سه شنبه 16 دی ماه) از طرح های پتروشیمی در سبد جهش دوم و سوم مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر بازدید کرد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، هاب نخست توسعه صنعت پتروشیمی است، بطوریکه یک سوم از مقادیر کل تولید و درآمد صنعت پتروشیمی اختصاص به این منطقه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 30 درصد از صنعت پتروشیمی در ماهشهر مستقر شده است، افزود: یکی از اهداف و برنامه های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این منطقه، اجرای طرح های صنایع پایین دستی پتروشیمی وتوسعه آن در منطقه است.

محمدی با تاکید بر اهمیت بازدیدهای میدانی از روند اجرای طرح های پتروشیمی، یکی از اهداف این بازدید ها را واکاوی مشکلات و چالش های پیش روی مجریان طرح های پتروشیمی به ویژه طرح های دوم و سوم خواند و افزود: درجریان بازدید از طرح های پتروشیمی در ماهشهر ، چهار طرح انیدریدمالئیک پتروکیمیای این سینا ، طرح های PDH سلمان فارسی و هیرسا پلیمر سهند و نیز پتروناد آسیا برای نخستین بار در کشور دردست اجرا هستند.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید براینکه یکی از برنامه های این شرکت در جهش سوم تولید پروپیلن از مسیر پروپان است، گفت: پروپیلن یکی از محصولات حیاتی صنعت پتروشیمی است که پروژه PDH سلمان فارسی آغازی برای افزایش تولید ظرفیت های این محصول گران و ارزشمند در این صنعت است.

وی افزود: پروژه پتروشیمی سلمان فارسی که نخستین طرح در زنجیره تولید پروپیلن از مسیر پروپان در سبد جهش سوم است ، برای اولین بار در کشور با دانش فنی خارجی در دست اجرا است، امیدواریم این طرح در سال 1401 با ظرفیت تولید سالانه 450 هزار تولید پروپیلن به بهره برداری برسد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص پروژه شرکت پتروشیمی پتروکیمیای این سینا، گفت: طرح انیدریدمالئیک این شرکت پتروشیمی که در سبد طرح های جهش دوم است، یکی دیگر از طرح هایی است که برای نخستین بار  از مسیر بوتان در صنعت پتروشیمی کشور در دست اجرا است که امیدواریم این طرح در بهار 1400 به بهره برداری برسد.

وی در خصوص اجرای طرح PDH پتروشیمی هیرسا پلیمر سهند، خاطر نشان کرد: این طرح پتروشیمی یکی دیگر از طرحهای تولید پروپیلن از مسیر پروپان و تکمیل زنجیره تا تولید پلی پروپیلن است که در حال حاضر با تامین شدن دانش فنی، پیش بینی می شود این طرح در سبد جهش سوم تا سال 1403 با ظرفیت تولید سالانه 150 هزار تن به بهر برداری برسد.

بهزاد محمدی با اشاره به اجرای طرح های صنایع پایین دستی در منطقه ماهشهر، در خصوص طرح پتروناد آسیا ،گفت: این طرح یکی از جذابترین طرح های پتروشیمی در بخش صنایع پایین دستی است که برای اولین بار در صنعت پتروشیمی کشور در دست اجرا است که در سال 1401 به بهره برداری می رسد.

به گفته معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با بهره برداری از این طرح، صنعت پتروشیمی از واردات آمین های (MDEA) مورد نیاز صنعت گاز بی نیاز خواهد شد.

محمدی پس از بازدید های میدانی از طرح های پتروشیمی، در جلساتی که با حضور مدیران و مجریان این طرح ها برگزار شد، تاکید کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بحث های تامین خوراک، دسترسی به امکانات، یوتیلیتی ها و زیر ساخت ها، رفع چالش ها و موانع پیش رو اجرای طرح های پتروشیمی تلاش و اهتمام ویژهای دارد، ولی در مقابل انتظار داریم که طرح های پتروشیمی نیز نسبت به اجرای تعهدات و برنامه های خود متعهد باشند.

 

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا