مقالات

فناوری نانو در پوشرنگ‌های ضدباکتری

بسپار می نویسد، نانو­مواد به موادی گفته می‌شود که حداقل یکی از ابعاد آن­ها در مقیاس نانومتری (زیر 100 نانومتر) باشد. کوچک شدن اندازه ذرات در حد نانومتر سبب تغییراتی در خواص فیزیکی و شیمیایی آن‌ها می‌شود. بنابراین نانو­فناوری به بحث درباره تغييرات خواص مواد هنگامي­كه اندازه ذرات كوچكتر از    100 نانومتر است، مي‌پردازد.

از دیرباز تا کنون پوشرنگ‌ها به عنوان پوشش محافظ یا تزئینی بر روی سطوح مختلف به‌کار رفته‌اند و در سالهای اخیر با پیشرفت‌ فناوری نانو در صنایع مختلف، از جمله صنعت پوشرنگ شاهد پیشرفت‌های جالبی در این زمینه و تولید انواع پوشرنگ‌ها با کیفیتها و با قابلیت‌های متنوع بوده‌ایم. نمونه‌ای از کاربرد فناوری نانو در صنعت پوشرنگ استفاده از پوشرنگ­های ضدباکتری می‌باشد.

با توجه به اینکه يكي از مهمترين عوامل ایجاد بيماري‌ها، انتقال آلودگی از سطوح ديوارها، كف ساختمان‌ها و سطوح تجهيزات مراکز تفریحی و عمومی می‌باشد، بنابراین به کمک نانو­تکنولوژی و استفاده از پوشرنگ‌های ضدباکتری بر روی سطوح، می‌توان از ایجاد و انتشار باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری کرد.

مفهوم ضدباکتری

به‌ طور کلی پوشرنگ پوش  و پوشش‌هاي آنتي ­باکتریال (ضد باکتری) به آن دسته از مواد اطلاق مي‌گردد كه به­صورت ذاتی، توانایي كنترل عوامل بيماري‌زا را دارا مي‌باشند.

 

دلیل استفاده از پوشرنگ پوش آنتی باکتریال

به‌ دلیل گسترش روز­افزون جمعیت ساکن بر روی کره زمین و در پی آن رشد بسیار سریع بیماری‌ها و باکتری‌های بیماری­زا، محققان در تلاش‌اند تا با استفاده از راهبردهای پیشگیرانه مانع از بروز بیماری شوند. از نانومواد در ساخت پوشرنگپوشپوشرنگ‌های دارای قابلیت ضد­میکروب یا ضد­باکتری استفاده می‌شوند. در سالیان اخیر محققان موفق به شناسایی نانو­ذرات فلزی با خاصیت ضدباکتری شده‌اند، این ترکیبات می‌توانند از رشد و نمو باکتری­ها و قارچ ها و دیگر عوامل بیماری­زا جلوگیری کنند.

در ساخت پوشرنگپوشپوشرنگ‌های آنتی­باکتریال از ابتدا نانو­ذرات فلزی را با رزين و افزودنی­های مورد­نظر مخلوط و خاصیت ضد­میکروبی به پوشرنگپوشپوشرنگ می­دهند.

کاربرد نانو­تکنولوژی در صنعت پوشرنگ ها باعث افزایش کیفیت پوشرنگ پوش و کاهش حجم مصرف در مساحت مشخص می‌گردد.


تفاوت عمده بین روش‌های سنتی ضد­عفونی­ کننده و روش‌های مبتنی بر فناوری نانو

بر خلاف پوشش‌های­ضدباکتری، روش متداول برای مبارزه با قارچ­ها و میکروب‌ها در ساختمان استفاده از اسپری‌ها و دیگر انواع آفت‌‌کش‌هاست که به‌دلیل وجود ساختار شیمیایی به مرور در فضا آزاد­شده و به محیط زیست و بدن انسان آسیب می‌رسانند. 

بر­خلاف روش متداول برای مبارزه با قارچ­ها و میکروب‌ها، با کمک فناوری نانو یک ویژگی ضد­باکتری ذاتی در سطوح ایجاد می­­شود که با شستو­شو یا مواد شوینده از بین نمی‌روند.


 

گستره كاربردي پوشرنگ‌هاي آنتي ­باکتریال 

 بيمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مطب‌ها و مراكز درماني

 آشپزخانه‌ها و اتاق كودكان

سالن‌هاي ورزشي، استخرها، حمام­ها و سونا

 مدارس، دانشگاه‌ها، مراكز آموزشي، تفريحي و عمومي

 كارخانجات توليد مواد غذائي، انبار‌ها و سردخانه‌ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا