مقالات

فيلم ­های کشاورزی در این سالها چه پیشرفت هایی داشته اند؟

بسپار/ ایران پلیمر صنعت توليد فيلم کشاورزی به کمک خطوط هفت ­لايه رانشگری (extrusion) به پيشرفت­های چشم­گيری دست يافته است. رقابت شديد در بازار فيلم کشاورزی سبب شده توليدکنندگان همواره به دنبال بهبود کيفيت محصولات خود باشند.

اخيراً، RKW يک واحد خط چندلايه رانشگری را در بلژیک به مرحله عملياتی رسانده است. فناوری هفت ­لايه اين شرکت، توليد با بازدهی بالا را برای انواع فيلم­ها با کاربردهای کشاورزی و باغبانی ممکن ساخته و ظرفيت توليد  RKW را در توليدات حوزه کشاورزی بيش از 10% افزايش داده است.

شرکت RKW بيش از ده ميليون يورو برای زيرساخت­های فنی و افزايش ظرفيت توليد در حوزه کشاورزی هزينه کرده است. مدير بخش کشاورزی RKW می­گويد: “ما پيوسته محصولات خود را به سود مصرف­کننده نهايی بهبود می­دهيم. سرمايه­ گذاری­های ما در مراکز کشاورزی RKW در بلژیک ظرفيت توليد ما را بالا برده و بهره­ گيری از ارزش افزوده بالا را برای ما ممکن می ­سازد.”

فناوری خط هفت ­لايه، به هر لايه اجازه می­دهد تا با خواص با دقت تعيين شده، برای هر يک از کاربردهای مشخص شامل فيلم­های علوفه ­پيچی (silage film) و فيلم­های سدگر، کيسه­ های مخصوص سيلو و کاربردهای  گلخانه ای توليد شود. فيلم­ها و کيسه­ های کشاورزی و فيلم­های باغبانی از سامانه هفت­ لايه بهره می­گيرند.

فيلم ­ها با عرض 18-8 متر و کيسه­ ها با عرض تا 3/4 متر در برابر تنش­های مکانيکی مقاوم­تر هستند، سبک­تر بوده و برای گستره وسيع­تری از کاربردها مناسب هستند. به گفته RKW به ويژه عملکرد فيلم­های گلخانه­ای به دليل اصلاحات گرمايی و سطحی افزايش يافته است.

 

مزايای فيلم­های چند لايه

شرکت فنلاندی Rani Plast مزايای رو به افزايشی را در عمليات توليد فيلم­های کشاورزی خود، دو سال پس از نصب خط فيلم دمشی هفت ­لايه ساخت شرکت Davis-Standard مشاهده نموده است. از زمانی که خط هفت ­لايه در اوت 2016 آغاز به کار کرد، Rani Plast توليد خود را بهينه نموده، شبکه توزيع خود را گسترش داده و محصولات جديدی را به بازار ارائه کرده است.

خط فيلم دمشی هفت لايه شرکت Davi-Standard در زمان نصب در شرکت Rani Plast، بزرگ­ترين خط هفت­ لايه دنيا بوده است. به گفته مديرعامل شرکت Rani Plast، ظرفيت توليد اين شرکت پيش از نصب خط هفت­ لايه، بالا نبوده و فيلم­های توليدی محدود به عرض­ه ايی تا 18 متر بوده­ اند. نصب خط هفت ­لايه مذکور، اين شرکت را قادر ساخته تا با توليد فيلم­های عريض­تر، به گستره وسيع­تری از توزيع­ کنندگان و مصرف­کنندگان نهايی دست يابند. همچنين انعطاف ­پذيری شرکت برای واکنش در برابر تقاضای مصرف­ کنندگان بيشتر شده که منجر به کاهش فاصله زمانی توليد تا مصرف محصولات گرديده است.

مديرعامل شرکت Rani Plast می­گويد: “ما قادريم محصولات جديدی چون فيلم­های سدگر بر پايه EVOH را توليد نماييم که فصل جديدی را به روی فيلم­های کشاورزی می­ گشايد. اين محصول هم به عنوان فيلم لايه زيرين و هم به عنوان فيلم متداول علوفه­پيچی به فروش خواهد رسيد که مصرف­ کنندگان را قادر می­سازد تا علوفه ­پيچی بهتری را تجربه نمايند.”

تقاضا برای فيلم­های علوفه ­پيچی، يکی از بزرگ­ترين بازارهای شرکت Rani Plast، به دليل افزايش عمليات کشاورزی افزايش يافته است. فيلم­های علوفه­ پيچی راهی را برای محافظت و نگهداری خوراک حيوانات فراهم می ­نمايند.

 

برگردان: شبنم عزالدين/ [email protected]

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را که در شماره 200 ویژه نامه پوشرنگ در پایان اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا