اخبار

قدم به قدم تا K Show :K2016 بزرگترین کارخانه ی پلیمر دنیا!

بسپار می نویسد، در ماه اکتبر، 3100 کسب و کار در حوزه‌ی صنعت لاستیک و پلاستیک مجددا محصولات جدید، فرآیندها و راه حل‌های موثر خود را ارائه خواهند کرد. مواد طراحی شده، استفاده بهینه از منابع، تولیدات بدون نقص، روش‌های تولیدی و روش‌های دیجیتالی تنها بخشی از یک مجموعه‌ی گسترده فناوری قابل ارائه در این نمایشگاه خواهد بود.

در ماه آگوست سایت این نمایشگاه که مرتبا به روز می‌شود، مطلبی را با عنوان “K2016 وارد فاز پراهمیت خود می‌شود” (K 2016 enters into the hot phase) را منتشر کرده و در آن از جزئیات بیشتری در مورد این نمایشگاه ارایه کرده است. در ادامه به بخش‌هایی از این مطلب می‌پردازیم که بیش از پیش اهمیت این نمایشگاه را نشان می دهد.


لاستیک و پلاستیک با دورنمای رشد بسیار خوب

از سال 1952، نمایشگاه K در دوسلدورف شواهد ملموسی از موفقیت‌های صنعت لاستیک و پلاستیک را ارائه می‌دهد. در این هفت دهه، این نمایشگاه بسیاری از مثال‌های سرعت رشد قابل توجه صنعت پلاستیک به صورت کاملا مشخص را ارائه داده است. در واقع هر سه سال یکبار، این رویداد مروری کلی از پیشرفت‌های فناوری را در معرض دید عموم قرار می‌دهد. هیچ نمایشگاه دیگری وجود ندارد که بتواند در یک قاب دستاورهایی از مهندسی بسپار، مواد، ماشین آلات، فرآیند و مهندسی قالب را در چنین وسعت و عمقی نشان دهد. نسخه‌ی بیستم نمایشگاه K در سال 2016 نیز چنین است و معیاری جامع و جهت‌گیرانه به کسانی که می‌خواهند مروری بر صنعت فرآیندی لاستیک و پلاستیک داشته باشند نشان می‌دهد.

نرخ رشد بسیار زیاد مصرف لاستیک و پلاستیک به عنوان یک محصول تولیدی دلیلی بر موفقیت جهانی این صنعت است. بین سال‌های 1950 تا 2015 این متوسط نرخ رشد سالیانه 5/8 درصد در حال افزایش بوده است. اگرچه این رشد از منطقه به منطقه متفاوت بوده و با توجه به نوع محصول و کاربرد تغییر می‌نماید.


پذیرش جهانی مواد پلیمری

افزایش جمعیت جهانی و بهبود استاندارهای زندگی دلیل اصلی افزایش استفاده از محصولات بسپاری است. اثرات افزایش رفاه را می‌توان در بسیاری از بازارهای کاربردی پلاستیک‌ها نظیر بسته بندی مواد غذایی و ظروف حمل و نقلی ذخیره‌ای یافت. در ساخت و سازهای ساختمانی و ایجاد زیرساخت‌های آن‌ها نیز به استفاده از پلاستیک‌ها در سامانه‌های تامین آب، برق و گاز نیاز است. به علاوه کاربردهای دیگری نظیر عایق کاری و پروفیل‌های پنجره نیز از کاربردهای بسپارها محسوب می‌شود. یکی دیگر از جنبه‌های مصرفی این مواد افزایش سرعت و کاهش مصرف سوخت در خودروها، هواپیماها و خودروهای سنگین می‌باشد.

مهندسی پزشکی گستره‌ای است که استفاده از بسپارها در آن به امری ضروری بدل شده است. بدون حضور پلاستیک‌هایی امن، یکبار مصرف و بهداشتی، سامانه‌ها و تجهیزات فنی، تجهیزات آزمایشگاهی و حضور داروهای بی خطر با این کیفیت کاربردی امکانپذیر نبود.

حضور محصولات بسپاری به بهبود فناوری‌های موجود در ورزش نیز کمک شایانی نموده است. وجود تمامی این کاربردها منجر به گسترش جهانی پذیرش این محصولات شده است.


آسیا، بزرگترین تولیدکننده‌ی جهانی پلاستیک‌ها

در سال 2015 انجمن فناوران پلاستیک اروپا، PlasticsEurope، حجم تولید جهانی بسپارها را 322 میلیون تن اعلام کرد. از این مقدار 270 میلیون تن مربوط به تولید مواد بسپاری است که در تولید پلاستیک‌ها مورد اسفاده قرار می‌گیرد. حدود 50 میلیون تن باقی مانده مربوط به تولیدات پوشش، چسب، عوامل پراکنش، رنگ و لاک‌ها می‌باشد.

تحلیل‌ها در مورد تولید همزمان لاستیک‌ها که توسط گروه مطالعاتی بین المللی لاستیک‌ها (IRSG) صورت گرفته است، تولیدات و مصرف آن را 29 میلیون تن اعلام کرده که 12 میلیون آن مربوط به لاستیک طبیعی و 17 میلیون تن آن مربوط به لاستیک‌های سنتزی بوده است.

در اواخر سل 2015 پایگاه ظرفیت داده KI ظرفیت جهانی تولید بسپارهای گرمانرم (Thermoplastic) را 305 میلیون تن اعلام کرد. این بسپارهای گرمانرم بزرگترین و مهم ترین بخش صنعت محصولات بسپاری را به خود اختصاص می‌دهند.

رشد عظیم اقتصادی چین و بسیاری از کشورهای دیگر جنوب شرقی آسیا، منطقه‌ی آسیا اقیانوسیه را به یکی از بزرگترین مناطق از نظر پیشرفت اقتصادی تبدیل کرده است. این مساله پیامدی مثبت برای صنعت جهانی پلاستیک‌ها محسوب می‌شود.

آسیا مصرف 49 درصد از کل محصولات ساخته شده در دنیا را به خود اختصاص داده است. در سال 2015 بیش از 40 درصد ماشین آلات فرآیندی پلاستیک‌ها که در تمامی دنیا مصرف می‌شود از آسیا تامین شده است. امروزه چین به مهم ترین ملیت مربوط به تمام بخش‌های بسپاری محسوب شده چراکه 28 درصد از تولیدات بسپاری دنیا و 33 درصد از تولیدات ماشین آلات بسپاری مربوط به این کشور می‌باشد.

توسعه‌ی بسیار زیاد ظرفیت بسپارش در منطقه آسیا اقیانوسیه و خاور میانه باعث ایجاد تغییرات اساسی در آمار صنعت شده است. این افزایش ظرفیت در مورد کشورها و نواحی مختلف بدین صورت است: چین 28 درصد افزایش، ژاپن 4 درصد افزایش، سایر ملیت‌های آسیا 17 درصد. بدین ترتیب این منطقه موجب افزایش 49 درصدی ظرفیت شده است. اروپا افزایش ظرفیتی 18 درصدی و آمریکا 19 درصدی داشته است. بر اساس آمارهای اعلام شده توسط PlasticEurope آفریقا و خاور میانه 7 درصد، آمریکای لاتین 4 درصد و سایر کشورهای CIS، 3 درصد افزایش ظرفیت داشته اند.


کشور آلمان پیشرو در ارایه فناوری و چین پیشرو در بازار ماشین آلات

در سال 2015 ارزش کل ماشین آلات لاستیک و پلاستیک تولید شده بالغ بر 34 میلیون یورو بود. این در حالی است که این عدد در سال 2014 نزدیک 5/32 میلیون یورو بود. تولید کنندگان ماشین آلات پلاستیک اروپا 40 درصد این تولیدات را به خود اختصاص داده‌اند. ارزش این 40 درصد تولیدات 13 میلیون یورو بود. طبق اطلاعات منتشر شده از Euromap اغلب این تولیدکنندگان از شرکت‌هایی موجود در کشورهای فرانسه، آلمان، انگلستان، ایتالیا، لوکزامبورگ، اسپانیا، سوییس و ترکیه بوده اند. طبق پیش بینی انجام شده توسط Euromap در سال 2016 انتظار رشد 3 درصدی این ماشین آلات تا مبلغ 35 میلیون یورو وجود دارد. 2 درصد این تولیدات توسط تولیدکنندگان اروپایی رقم خواهد خورد و ارزش آن 14 میلیون یورو خواهد بود.

در سال 2015 چین تنها کشوری بود که توانست به تنهایی 5/32 درصد این تولیدات را به خود اختصاص دهد. پس از چین کشور آلمان با 7/20 درصد، سپس ایتالیا 8/7 درصد و در نهایت آمریکا با 2/7 درصد بالاترین درصد تولیدات را داشتند. تولیدکنندگان آلمانی ماشین آلات در بازار جهانی نیز پیشرو هستند چراکه 22 درصد از تولیدات خود را صادر می‌کنند. این درصد برای چین 15، برای ژاپن و ایتالیا مجموعا 9 و برای آمریکا 6 درصد می‌باشد.


K2016 فراوانی منحصر به فردی از کاربردهای نوین و پیچیدگی‌های نمایشگاهی را ارایه می‌دهد

مواد طراحی شده، استفاده موثر از منابع، تولیدات بدون نقص، روش‌های تولیدی و روش‌های دیجیتالی تنها بخشی از روندهای فناوری‌های نوین بوده که در نمایشگاه امسال وجود خواهد داشت.

هیچ نمایشگاه دیگری در دنیا چنین تنوع منحصر به فردی از مواد پلیمری، ماشین آلات فرآیندی، فناوری و تجهیزات در چنین حد بالای کیفیت را نمی تواند ارایه دهد که K  قرار است در دوسلدورف در معرض دید عموم جهانیان فعال در این حوزه قرار دهد. دقیقا به همین دلیل است که   Werner Matthias Dornscheidt مدیرعامل نمایشگاه اذعان میدارد که : نمایشگاه قبلی در سال 2013 بزرگترین کارخانه‌ی پلاستیک‌ها در دنیا بود. بار دیگر قرار است در سال 2016 نیز این اتفاق تکرار شود.


مواد طراحی شده و عامل دار شده برای کاربردهای خاص

از سال 1990 به جز تعداد معدودی از بسپارهای زیستی، هیچ ماده‌ی بسپاری جدیدی به تولید در مقیاس صنعتی اضافه نشده است. به همین دلیل فرآیندهایی نظیر اصلاح در جهت بهبود، اعمال افزودنی و ایجاد گروه‌های عاملی به مواد خام بسپاری با هدف طراحی آمیزه‌ها برای کاربردهای خاص محور تولیدات صنعت مواد بسپاری شده است.

در حال حاضر تمرکز اصلی این صنعت در جهت بهبود موادی است که در معرض غذا و نوشیدنی قرار گرفته و یا کاربردهای دارویی و پزشکی دارد.

یکی دیگر از موارد مورد بررسی مقاومت شیمیایی مناسب در برابر برخی از مواد و پایداری در برابر دما در کاربردهای مداوم است. به علاوه، در کاربردهای رسانایی گرمایی در بسیاری از کاربردها نیاز است تا مواد مقاوت یا پایداری مشخص الکتریکی نیز داشته باشند.


سلطه‌ی بی نظیر K بر مهندسی محصولات سبک وزن

در کاربردهای حرکتی، مهندسی محصولات سبک وزن کلیدی بر قفل مصرف سوخت کمتر خواهد بود. به طور قطع  می‌توان گفت که هیچ پلاستیکی وجود ندارد که در کاربردهایی از ویژگی‌های سبک وزنی آن استفاده شود.

همچنان تولیدکنندگان ماشین آلات همچون سازندگان قطعات پلاستیکی به دنبال راه حلی قابل اطمینان در جهت تولیدات در مقیاس بالای تجهیزات سبک وزن به خصوص در کاربردهای خودرویی، هواپیما و … می‌باشند.

روش‌های تولید بسیاری به خصوص در زمینه‌ی قالب گیری تزریقی وجود داشته تا طی آن بتوان محصولات مناسبی و با کیفیتی تولید نمود. در مورد کامپوزیت‌های لیفی یا مهندسی‌های محصولات سبک وزن است، هیچ رویدادی همچون نمایشگاه K نمی تواند روش‌های تلفیق الیاف تقویت کننده با بستر بسپاری را در جهت تولید سرعتی محصولات با وزن بهینه بیان نماید.

مواد مختلف چند جزئی پلاستیک فلز و هرگونه تلفیقی از الیاف با بستر بسپاری در این نمایشگاه دیده خواهد شد. مواد گرمانرم، گرماسخت، پلی اورتان‌های پایه زیستی با الیاف شیشه، کربن و سایر الیاف طبیعی یا سنتزی تلفیق خواهند شد تا نیازهای کاربردهای مدرن و مورد نیاز را پاسخگو باشند.

واحدهای ارائه‌ی خدمات مربوط به تولیدات سبک وزن با همکاران بسیاری مواجه خواهند بود چراکه تولیدات این محصولات لازمه‌ی استفاده از اجزای بسیاری، از الیاف تقویت کننده گرفته تا حمل و نقل خودکار مواد انعطاف پذیر به ماشین آلات و تجهیزات تولیدی چند مرحله‌ای، می‌باشد. مواد موجود در بستر باید قوانین تاخیراندازی اشتعال را رعایت کرده در حالی که خواص منحصر به فرد مکانیکی و جریان پذیری را ایجاد کرده و الیاف و بستر خواص چسبندگی مناسبی را ایجاد نمایند.


دیجیتالی شدن فرصت‌های جدیدی برای تولید ایجاد می‌کند

استفاده از تجهیزات دیجیتالی حین فرآیند تولید، که صنعت 0/4 نامیده می‌شود، به فرآیندکاران پلاستیک اجازه می‌دهد تا به تحلیل داده‌های تولید خود بپردازند. این مساله در جهت جمع آوری اطلاعات و افزایش هوش علمی در مورد این فرآیندها می‌باشد. در نمایشگاه K امسال سازندگان ماشین آلات و نرم افزارها برای ارائه محصولات جذاب به فرآیندکاران پلاستیک‌ها حضور چشم گیری خواهند داشت.

محدوده‌ی محصولات در این نمایشگاه مفاهیم جدیدی در مورد شتاب دادن به روند آغاز تولید و افزایش انعطاف پذیری فرآیندهای تولیدی را ارائه خواهند داد. همچنین محصولاتی را برای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، مدیریت کیفیت و تامین قطعات یدکی ارائه خواهند داد.

در طولانی مدت نیز این اطلاعات جمع شده حین فرآیندهای تولید عملی استفاده خواهد شد تا تجهیزات مورد نیاز تولید همچون ماشین آلات، روبات‌ها، دای‌ها و قالب‌ها با توجه به نیاز واقعی به صورت روزانه به طور موثر و بهینه با توجه به کاربردهای خاص تنظیم شوند.

به لطف دیجیتالی شدن، بهبودهای فرآیندی در شرایط زنده پتانسیل بالایی در بهبود بهره وری‌های تولید دارد. در حال حاضر حتی بسیار آسان تر از قبل است که تلفیقی از طراحی بخش‌های قالب و خواص موادی در جهت مهندسی قالب برای بهبود روندهای تولیدی وابسته به دما با استفاده از این اطلاعات جمع آوری شده صورت گیرد. در واقع، هدف بسیاری از تولیدکنندگان از بازدید از صنعت 0/4 در نمایشگاه K استفاده از اثر هم افزایی فناوری اطلاعات (IT) و فناوری تولید کلاسیک است.

رشد جمعیتی، افزایش جمعیت شهرنشین، افزایش مصرف انرژی، کمبود منابع و تغییرات آب و هوایی، چالش‌های بسیاری را به وجود آورده است. شرایط جهانی به دنبال ذهن‌های خلاق است که بتوانند فناوری‌های نوین و موادی با عملکرد بالا را ایجاد نمایند. از 19 تا 26 ماه اکتبر، صنعت بین المللی لاستیک و پلاستیک، در نمایشگاه K2016 در دوسلدورف یکدیگر را ملاقات خواهند کرد. در این ملاقات این صنعت حائز اهمیت راه حل‌هایی را برای این دنیای پرچالش ارائه خواهد کرد.

گل سرسبد نمایشگاه‌های دنیا در مکان و و زمانی واحد روند صنعت در حال حاضر و در آینده را با یکدیگر متحد می‌سازد. این برنامه‌های راه بردی ارائه شده نه تنها برای سازندگان مواد خام، سازندگان ماشین آلات لاستیکی و پلاستیک و فرآیندکاران بوده بلکه برای ذینفعانی که ازین صنایع کلیدی بهره می‌برند نیز مناسب خواهد بود.

در شماره بعدی بسپار ادامه این مطلب در قالب عناوینی چون بخش لاستیک و پلاستیک در یک نگاه، مواد خام لاستیکی، تمرکز بر رمز و راز تامین، صنعت لاستیک آلمان نگران با وجود رشد فروش، نوآوری مواد قرن 21ام، سازندگان ماشین آلات لاستیک و پلاستیک رشدی بیش از 2 درصد پیش بینی شده و… آورده خواهد شد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا