اخبار

رونمایی از کریدور هند، اعراب، اتحادیه اروپا و آمریکا در اجلاس سران گروه 20

بسپار/ایران پلیمر  هند، آمریکا، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا، توافق خود را برای راه‌اندازی کریدور حمل و نقل و اتصال ریلی هند-خاورمیانه-اروپا اعلام کردند؛ هدف این کریدور تسهیل جریان تجارت، انرژی و داده عنوان شده است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، این پروژه را در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ معرفی کرد و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و سران اتحادیه اروپا در کنار او بودند.

وی گفت: این یک ابتکار تاریخی در زمینه همکاری برای اتصال زمینی و زیرساخت است که شامل هند، امارات، عربستان سعودی، اتحادیه اروپا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و آمریکا می شود. امروز همه ما شاهد انعقاد یک توافق تاریخی و مهم هستیم که در روزهای آینده، این یک مسیر، رسانه‌ای موثر برای یکپارچگی اقتصادی بین هند، جنوب آسیا و اروپا خواهد بود.

وی با بیان اینکه این توافق بزرگ، مسیری پایدار در ایجاد پیوند و اتصال در سراسر جهان ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: ارتباطات و زیرساخت های قوی، پایه و اساس توسعه تمدن بشری است. هند در مسیر توسعه خود این موضوع را در اولویت قرار داده است. در کنار زیرساخت های فیزیکی، سرمایه گذاری های بی سابقه ای در زیرساخت های اجتماعی، اقتصادی و مالی نیز انجام می شود.

مودی افزود: از این طریق، ما در حال ایجاد یک پایه قوی برای هند توسعه یافته هستیم، هند به عنوان یک شریک قابل اعتماد، پروژه های زیرساختی را در زمینه راه آهن، انرژی و سرمایه گذاری و مشارکت در حوزه فناوری در میان کشورهای جنوب جهانی راه اندازی کرده است.

نخست وزیر هند، بر احترام به حاکمیت و یکپارچگی منطقه ای تاکید کرد و اظهار داشت: ما معتقدیم ارتباط بین کشورهای مختلف نه تنها تجارت، بلکه اعتماد بین آنها را افزایش می دهد. با گسترش این اتصال، باید اطمینان حاصل کنیم که به موضوعات بنیادین، یعنی پایبندی به قوانین بین المللی، احترام به حاکمیت همه کشورها و تمامیت منطقه ای پایبند هستیم.

انتظار می رود قرارداد زیرساختی کشورهای خاورمیانه را از طریق شبکه راه آهن به یکدیگر متصل کند، این شبکه همچنین از طریق خطوط کشتیرانی از بنادر منطقه به هند متصل خواهد شد.

«جان فاینر»، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، پیش از این گفته بود: این توافق به نفع کشورهایی با درآمد پایین و متوسط در منطقه خواهد بود و نقش مهمی را برای خاورمیانه در تجارت جهانی میسر خواهد کرد. این فقط پروژه راه‌آهن نیست، یک پروژه کشتیرانی و راه‌آهن است و برای مردم مهم است که بفهمند این پروژه چقدر گسترده، جاه‌طلبانه و پیشگام خواهد بود.

فاینر این پروژه را در راستای خدمت به جوامع ضعیف‌تر دانست و گفت: آن گونه که ما پروژه زیربنایی را می بینیم، این یک پروژه مثبت است و برای کشورهایی که در حال دریافت خدمات زیرساخت هستند، جذابیت دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی به برنامه مشارکت برای سرمایه‌گذاری جهانی زیرساخت (PGII) و کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا، گفت: این یک معامله بزرگ است. می‌خواهم از نخست وزیر هند تشکر کنم. یک زمین، یک خانواده، یک آینده که تمرکز این اجلاس است و از بسیاری جهات، تمرکز این مشارکت است که ما امروز در مورد آن صحبت می کنیم. ایجاد زیرساخت های پایدار و انعطاف پذیر، سرمایه گذاری در زیرساخت های با کیفیت و ایجاد آینده ای بهتر، مهم ترین بخش های این برنامه است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، درباره این طرح گفت: ما مشتاقانه منتظر ادغام طرح و پروژه کریدور اقتصادی هستیم که در این جلسه اعلام شده است. مایلم از کسانی که برای ایجاد این کریدور مهم اقتصادی و رسیدن به این گام اساسی تلاش کردند، تشکر کنم.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: اکنون با کمیسیون اروپا، اینجا متعهد می‌شویم که در کنار شما در این جاده سرمایه‌گذاری کنیم، این یک پروژه بسیار مهم از آسیا از طریق خاورمیانه تا اروپا برای ارائه فرصت‌های بزرگ و ایجاد ارتباط بین مردم است.

مکرون اضافه کرد: اما قصد ما نیز این است که آن را به عمل برسانیم و مطمئن باشیم که پس از این تعهد نتایج ملموسی خواهیم داشت و به ویژه اولین جاده تجارت سبز جهانی به معنای داشتن زیرساخت خالص حمل و نقل برای تولید کربن صفر را خواهیم داشت.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا گفت: پروژه های بزرگتر در حال انجام هستند و ما امروز دو مورد از آنها را ارائه می دهیم. ابتدا کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا که این مستقیم ترین راه تا به امروز بین هند، خلیج فارس و اروپا ارتباط خواهد بود و دومین پروژه ای که امروز معرفی می شود کریدور ترانس آفریقا خواهد بود.

قرارداد ایجاد کریدور هند، اعراب، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه یک پهنه و راه چین

اعلام این کریدور جدید منجر به ایجاد یک شبکه اتصال ریلی و کشتیرانی جامع خواهد شد که آمریکا، هند، عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس و کشورهای عربی و اتحادیه اروپا را به هم متصل می کند.

در این جلسه یادداشت تفاهمی برای بررسی حمل و نقل ریلی و کشتیرانی امضا شد که جریان تجارت، انرژی و داده ها را در هند در سراسر خاورمیانه به اروپا امکان پذیر می کند.

بر اساس موضوعات مطرح شده، کشورهای حامی این طرح مدعی هستند این کریدور زمان و هزینه حمل و نقل را کاهش می دهد و تجارت را ارزان تر و سریع تر می کند، از سوی دیگر جایگزینی برای پروژه یک پهنه یک راه چین است که بسیاری از کشورهای در حال توسعه مانند پاکستان، کنیا، زامبیا، لائوس و مغولستان را در بدهی عمیقی قرار داده است.

کریدور جدید جریان انرژی، تجارت و ارتباطات دیجیتال را افزایش خواهد داد و به مقابله با کسری زیرساختی که مانع رشد کشورها با درآمد پایین و متوسط می شود، می پردازد و به کاهش تنش ها و بی ثباتی در خاورمیانه و در نتیجه بهبود امنیت منطقه می شود.

هدف این طرح ادغام مسیرهای راه آهن و اتصالات بندری، از هند تا اروپا، عبور از امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و… اعلام شده است.

به گفته یکی از نمایندگان کمیسیون اروپا، این ادغام باعث تسریع حرکت کالا در این مناطق می شود، علاوه بر این، این ابتکار بر پیشرفت زیرساخت های انرژی، تسهیل تولید و حمل و نقل هیدروژن سبز سازگار با محیط زیست به همه کشورهای شرکت کننده تمرکز خواهد کرد. به عنوان بخشی از این طرح، پیش بینی هایی برای بهبود ارتباطات از راه دور و اتصال داده از طریق استقرار یک کابل جدید زیر دریا که کل منطقه را به هم متصل می کند، وجود دارد.

بلومبرگ دیروز به نقل از یکی از دستیاران ارشد کاخ سفید گزارش داده بود که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و سران هند، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال پیشبرد برنامه های خود برای توافق روی زیرساختی مشترک هستند.

آکسیوس پیشتر گزارش داده بود که احتمالاً توافقی در جریان این اجلاس به عنوان بخشی از تلاش های واشنگتن برای ایجاد تعادل در نفوذ چین در منطقه اعلام می شود.

عربستان سعودی و امارات هر دو متحد آمریکا، به طور فزاینده ای خود را با چین همسو می کنند زیرا هدف آنها تقویت ارتباطات خود با اقتصادهای در حال گسترش در نیم کره شرقی است. در ماه گذشته، این دو کشور نفت خیز از منطقه خلیج فارس قصد خود را برای عضویت در گروه بریکس کشورهای بازارهای نوظهور اعلام کردند و این تصمیم به دلیل تلاش‌های فعال چین برای تسهیل گسترش عضویت در این ائتلاف انجام شد.

 

ایرنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا