اخبار

قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان تا کجا پیش می رود؟/ تاثیر این تنش بر صنعت پلیمر

بسپار می نویسد، شب گذشته عربستان سعودی ضمن فراخواندن دیپلمات های خود از ایران، به مقامات ایرانی مستقر در سفارت نیز 48 ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کنند. قطع کامل روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان از تبعات اعدام یک روحانی فعال شیعه در این کشور و متعاقب آن حمله ی به ظاهر خودسرانه ی عده ای در ایران به سفارت عربستان رخ داده است.  

 

ایران در طول دهه های اخیر دست کم از نقطه نظر اقتصادی بارها تحت فشار پیامدهای تعرض به سفارت خانه های خارجی بوده که متاسفانه اعتبار بین المللی کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

اخبار بعدی از دستور وزارت تجارت عربستان در خصوص اعمال ممنوعیت بر روی واردات کالاهای ایرانی خبر می دهد. قیمت نفت نیز در پی تنش ایران و عربستان در منطقه شاهد افزایش سه درصدی بوده است. 

 

 اقتصاد نیوز می نویسد، بر اساس آمار گمرک ایران، در هشت ماهه نخست امسال محصولی از ایران به کشور عربستان صادر نشده است. این درحالیست که آمارهای گمرک نشان می‌دهد در سال گذشته ایران به کشور عربستان سعودی معادل 158.3 میلیون دلار صادرات کالا داشت.
با وجود همین شرایط، میزان واردات ایران از عربستان در سال جاری نسبت به سال گذشته، کاهش چندانی نداشته و حتی این امکان وجود دارد که تا پایان سال، این روند مقداری افزایش را هم نشان دهد. واردات ایران از عربستان در سال 93 معادل 46.1 میلیون دلار بوده و در هشت ماهه سال 94 معادل 40.2 میلیون دلار بوده است. 

 

 آنچه برای دست درکاران صنعت پلیمر شایان توجه است، حضور یک ماده پلیمری در میان سه کالای عمده وارداتی ایران از عربستان در هشت ماهه نخست سال جاری است، پلی اتیلن گرید لوله. 

 

 در هر حال اتفاقی که می توانست و می باید به تخطئه حکومت عربستان سعودی در خاموش کردن صداهای منتقد و مخالف و محکومیت آن در عرصه بین المللی منجر شود، اکنون نگاه جهانی را یک بار دیگر متوجه ایران در عدم توانایی در تامین امنیت سفارتخانه ها کرده است.
یادمان هست که بی تدبیری دولت عربستان در زمان برگزاری حج، جان صدها هموطن ایرانی و سایر ملیت ها را گرفت ولی هیچ تدبیری اعتراضی و معناداری برای مقابله با آن از سوی ایران اتخاذ نشد و فضا برای جو سازی و تنش آفرینی عربستان هر روز بیش از گذشته بازتر شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا