اخبار

قیمت‌ محصولات پتروشیمی در بازار آزاد اندکی کاهشی شد

بسپار/ ایران پلیمر بهای پلیمرها روز گذشته وارد یک فاز کاهشی شد تا دومین روز افت قیمت‌ها را در بازار آزاد تجربه کند. این در حالی بود که قیمت اغلب پلیمرها در هفته گذشته با اهرم رشد قیمت دلار و سکه وارد یک فاز افزایشی شدید شده بود تا جایی که اغلب گریدها در بازار داخلی با نرخ‌هایی بالاتر از ۱۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. این رخداد به معنی افزایش فاصله قیمتی بین بورس و بازار بود و نشان داد که بهای پلیمرها در بازار آزاد تقریبا دو برابر یا بیشتر از قیمت‌های پایه در بورس کالا قیمت‌گذاری شدند. این سیگنال که به صراحت نشان‌دهنده عدم کارآیی سیاست‌های تنظیم بازار در معاملات این گروه مهم از مواد اولیه است؛ لزوم بازبینی بسیاری از داده‌های موجود و حتی بخشنامه‌های ابلاغی را باز هم برجسته می‌سازد.

نزدیکی به روزهای اوج تقاضای فصلی برای بسیاری از محصولات همچون ظروف یکبار‌مصرف، رشد جدی قیمت دلار و سکه و افزایش التهاب نرخ در بازار آزاد و همچنین کاهش جذابیت فروش در کنار ترس از رشد بیشتر قیمت‌ها مواردی بود که در هفته گذشته به رشد قیمت‌ها در بازار آزاد کمک کرد. از سوی دیگر کاهش قیمت دلار و سکه که از روز شنبه در بازار داخلی خودنمایی کرد به داده مهمی برای تغییر جو روانی این بازار منتهی شد و نشان داد که قیمت‌های بالا در بازار پلیمرها از پایه و اساس درستی برخوردار نبوده است؛ یعنی رشد قیمت‌های هفته گذشته دلیل بنیادین نداشت. این وضعیت به معنی آن است که با تغییر جو روانی و نگرانی از افت قیمت‌ها، بهای پلیمرها در بازار آزاد باز هم کاهش خواهد یافت و حتی امکان سریع‌تر شدن سرعت افت نرخ در طول هفته جاری وجود دارد.

این موارد در کنار هم نشان می‌دهد که با گذشت زمان اگرچه نرخ‌های بالایی در بازار آزاد پلیمرها به ثبت رسیده ولی در کنار آن پتانسیل کاهش نرخ هم از طرفدارانی برخوردار است که امنیت  سفته‌بازی در بازار پلیمرها را به خطر می‌اندازد. این به آن معنی است که دیگر مهاجرت نقدینگی به بازار پلیمرها نه تنها توجیه چندانی نداشته بلکه با نگرانی از کاهش قیمت‌ها حتی پتانسیل افت نرخ و زیان نیز وجود خواهد داشت. همین داده خود محرک دیگری برای عدم رشد قیمت‌هاست ولی باز هم دورنمای بازار در شرایط مبهم کنونی قابل پیش‌بینی دقیق نیست.

در هفته گذشته در بازار اصلی بورس کالا شاهد داد‌و‌ستد بیش از ۶۵ هزار تن از انواع پلیمرها بودیم که به نسبت هفته قبل از آن از تغییر چندانی برخوردار نبود. این در حالی بود که سخت‌گیری‌های جدید بر شرایط خرید در سامانه بهین‌یاب موجب شد تا آمار تقاضا در بورس کالا کاهش یابد ولی این مطلب به معنی ضعف تقاضای موثر در بازار داخلی نبود مخصوصا در شرایطی که شاهد رشد قیمت‌ها بودیم. این مطلب یعنی ثبت معاملاتی نزدیک به ۶۵ هزار تن در دو هفته گذشته این سیگنال را به بازار ارائه می‌کند که عرضه با یک روال منطقی و مرسوم در حال انجام است و تداوم این وضعیت می‌تواند از التهاب قیمتی در بازار آزاد بکاهد.

در بورس کالا روز گذشته قیمت‌های پایه اعلام شد و قیمت‌های پایه پلیمرها به سمت افت قیمت‌ها متمایل شدند. این در حالی بود که برخی از گریدهای مطرح پلیمری همچون پت (نساجی) با رشد قیمت‌هایی نزدیک به ۴ درصد روبه‌رو شدند ولی در کنار آن بهای گریدهای PVC نزدیک به ۴ درصد کاهش یافت. با توجه به فاصله قیمتی بین بورس و بازار این نوسان قیمت‌ها تاثیر محسوسی بر واقعیت‌های بازار پلیمرها بر جای نمی‌گذارد و اهالی بازار هم کمتر به آن توجه می‌کنند.

 

منبع: دنیای اقتصاد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا