اخبار

قیمت ۳.۵ برابری کالاهای وارداتی نسبت به صادراتی

بسپار / ایران پلیمر بررسی وضعیت تجارت خارجی کشور در هفت ماه نخست امسال نشان می‌دهد که ۲۸.۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که از این میزان ۸.۵ میلیارد دلار مربوط به صادرات اقلام نفتی می‌شود که سهمی ۳۰ درصدی از کل صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین ۱۹.۹ میلیارد دلار نیز مربوط به صادرات سایر کالاهاست که سهمی ۷۰ درصدی از کل صادرات را شامل می‌شود.

تراز تجاری نیز در ۷ ماه نخست امسال منفی ۳.۳ درصد بود در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته منفی ۰.۸ بوده است.

تجارت کالایی ایران در ۷ ماه نخست ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰

۳.۵ برابر بودن قیمت کالاهای وارداتی نسبت به صادراتی

در این بین بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در این مدت شاهد بهبود ۵.۶ درصدی ارزش صادرات (نسبت به مدت مشابه پارسال) بوده‌ایم که این مساله صرفاً به دلیل رشد ۲۹ درصدی میانگین قیمت صادرات همراه با افزایش ۱۴.۴ درصدی ارزش واردات به دلیل مشابه در مقابل افت توأم مقدار صادرات به میزان ۱۸.۳ درصد و واردات به میزان ۱۵.۸ درصد طی هفت ماهه نخست ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بوده است.

قیاس وضعیت واردات با صادرات نیز حاکی از ۳.۵ برابر بودن میانگین قیمت کالاهای وارداتی در مقایسه با قیمت کالاهای صادراتی است.

گروه‌های عمده صادراتی

۳.۵ برابر بودن قیمت کالاهای وارداتی نسبت به صادراتی

همچنین بررسی ارزش ۲۰ گروه کالایی صادراتی که ۲۱ میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده‌اند نشان می‌دهد به جز ۳ گروه کالایی شامل ورق فولادی، مفتول مسی و هندوانه، مابقی مشمول فهرست مواد و محصولات خام و نیمه خام (طبق مصوبه هیأت وزیران)، با ارزش حدود ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می‌شود.

مقاصد مهم تأثیرگذار در تغییر ارزشی صادرات

۳.۵ برابر بودن قیمت کالاهای وارداتی نسبت به صادراتی

بررسی جزئیات کشورهای هدف صادراتی نیز بیانگر آن است که در هفت ماه نخست سال جاری از مجموع ۴۰ کشور هدف صادراتی ۲۰ کشور با خرید ۱۷.۷ میلیارد دلاری کالای ایرانی بیشترین مشارکت را در رشد صادرات ایران با سهم ۱۴.۷ درصدی داشته‌اند که از جمله آنها باید به چین، امارات متحده عربی، عمان، موزامبیک و جمهوری آذربایجان اشاره کرد.

همچنین ۲۰ کشور دیگر نیز با خرید ۹.۷ میلیارد دلار کالای ایرانی کمترین مشارکت را در رشد صادرات ایران با سهم منفی ۱۰.۲ درصدی داشته‌اند که از جمله آنها باید به عراق، ترکیه، افغانستان، غنا و تایلند اشاره کرد.

 

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا