اخبار

لزوم نظارت بر معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا/ رشد 29 درصدی معامله/ آیا این رشد در صنایع پایین دستی قابل مشاهده است؟

بسپار/ایران پلیمرمجتمع های پتروشیمی از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه 29 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل محصولات خود را در بورس کالا معامله کردند.

دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی اعلام کرد: مجتمع های پتروشیمی تمامی تعهدهای خود در زمینه کف عرضه محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی را براساس برنامه ریزی های انجام شده رعایت کرده اند.

بر پایه این گزارش تولید مجتمع های پتروشیمی تا پایان مهرماه سال جاری به بیش از 35 میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 8 درصدی را به ثبت رساند و این در حالی است که برخی از متولیان امر از کمبود مواد اولیه در بازار خبر داده اند که آمار فوق نشان دهنده تولید مستمر از سوی پتروشیمی ها است.

در این میان نکته ای که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد لزوم نظارت و پایش تقاضا شرکت های عضو سامانه بهین یاب از سوی وزارت صمت است که تحقق این امر می تواند منجر به کاهش برخی رقابت های کاذب به وجود آمده در بازار شود.

بر اساس اعلام دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، مسئله مهم دلیل افزایش معاملات 29درصدی محصولات پتروشیمی در هفت ماهه سال جاری در مقایسه با دور ه مشابه سال قبل می باشد. اگر این افزایش مربوط افزایش تولید در صنایع پایین دستی می باشد (که به نظر بعید است)، زیرا اگر در صنعت افزایش 5درصدی را شاهد باشیم، بسیار مطلوب است، نیاز به بررسی و اعلام نظر وزارت صمت است که آیا این افزایش صرف تولید شده است، یا بخشی به صورت داخلی (که باعث کاهش واردات) و بخشی از محصولات صادر شده است (که می بایست بانک مرکزی دربرگشت ارز آن نظارت نماید) زیرا براساس این آمار عملاّ حدود 30درصد از ارز آوری شرکت های پتروشیمی کاسته شده است که خود منجر به افزایش نرخ ارز می شود.

 

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا