اخبار

لنزهای تماسی هوشمند پلیمری برای تشخیص بیماری های فشار چشم توسعه داده شدند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  گروهی تحقیقاتی به رهبری پروفسور DU Xuemin لنز تماسی هوشمندی تولید کردند  که می تواند زمان دقیق تغییر فشار و رطوبت را از طریق تغییر رنگ نشان دهد که می تواند به تشخیص بیماری‌های فشار داخل چشم  کمک کند.

تشخیص زودهنگام برای جلوگیری از آسیب‌های شدید چشم مانند exophthalmia -که به خودی خود نشانه‌های ملایمی دارد- یا glaucoma -که می تواند منجر به از دست دادن دید شود- بسیار مهم است.

این بیماری ها را می توان با تحت‌نظر داشتن ویژگی‌های ساده‌ای مانند مقدار اشک یا فشار داخل چشم تشخیص داد. روش‌های حال حاضر احتیاج به دستگاه‌های پیچیده که توسط متخصصین کنترل می شوند دارند و این مساله باعث دشواری تعیین نقطه‌ی مراقبت داخل چشم می شود.

این لنزهای تماسی هوشمند نانوساختاری از ‌‌هیدروژل pHEMA است که منجر به محصولی شفاف با قابلیت تغییر رنگ از قرمز تا سبز شده است. این ساختار حساس به رنگ تنها از هیدروژل زیست‌سازگار بدون هیچ افزودنی شیمیایی تولید شده که باعث حفظ سلامت و راحتی بیشتر برای مصارف پوشیدنی این پلیمر می شود. ساختار این لنز حساس هوشمند لایه‌ای است و در لحظه تغییر رنگ می دهد.

 به گفته‌ی ZHAO Qilong  شروع کننده این تحقیقات، با تولید این لنز می توان زین‌پس از لنزهای تماسی به عنوان عاملی برای کنترل بیماری‌های چشمی استفاده کرد. در شرایط شبیه‌سازی شده عادی چشم رنگ این لنز تغییر نخواهد کرد. آما در صورت خشکی چشم٬ رنگ آن از قرمز به آبی تغییر می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا