اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ تبدیل لیگنوسلولزها به یک پوشش با کیفیت

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر محققیان دانشگاه گرونینگن با همکاری شرکت آکزونوبل فرایند جدید را طراحی کردند که طی آن بافت های زیستی به پوششی با کیفیت تبدیل می شود. این فرایند تنها با استفاده از نور مرئی، اکسیژن و تابش UV به همراه مواد تجدیدپذیر با دانش شیمی سبز انجام می شود و می تواند جایگزینی مناسب برای فراورده های نفتی مانند آکریلیک باشد. این ماده می تواند برای تولید انواع پوشش، رزین و پوش رنگ مورد استفاده قرار بگیرد.
Hermens، دانشجوی دکتری در گروه feringa بیان می کند، شما می توانید لیگنو سلولز را با اسید بشکنید و به عامل سازنده ی آن که فورفورال است تبدیل کنید. بعد از این مرحله شما می توانید از این ماده برای تولید پوشش استفاده کنید. این محقق با استفاده از فرایندی که توسط گروه تحقیقاتی گرونینگن ایجاد شده است، فورفورال را به ترکیب دیگری به نام هیدروکسی بوتنولید تبدیل می کند که شباهت زیادی به ساختار آکریلات دارد. برای انجام این تبدیل شیمیایی تنها به نور مرئی، اکسیژن و یک کاتالیست ساده نیاز است. این فرایند هیچ ماده ی اضافی تولید نمی کند. تنها محصول جانبی این فرایند متیل فورمات است که می توان از آن به عنوان جایگزین کلروفلئوروکربن (CFC) د رفرایندهای دیگر استفاده کرد.
بخشی از هیدروکسی بوتنولید شباهت زیادی به آکریلات دارد. ولی به دلیل حلقه ای که در بخش دیگر ساختار این ماده وجود دارد فعالیت شیمیایی کمتری نسبت به آکریلات از خود نشان می دهد. به همین دلیل مساله ی موجود، ایجاد تغییر در ساختار برای دست یابی به پلیمری کاربردی است. این کار با استفاده از اتصال چند الکل زیستی به ساختار هیدروکسی بوتنولید انجام شده است. انجام این کار منجر به تولید مونومر آلکوکسی بوتنولید شده است.
این مونومرها تقریبا به سادگی به پلیمر تبدیل می شوند و برای پوشش دهی به یک ترکیب آغازگر و تابش UV نیاز دارند. این پوشش شامل یک شبکه  از پیوندهای عرضی حاوی زنجیره های پلیمری خواهد بود. با ترکیب مونومرهای مختلف می توان به یک شبکه ی پلیمری با ویژگی های مختلف دست پیدا کرد. برای مثال همه ی پوشش ها به شیشه می چسبند ولی تنها ترکیب های خاصی قابلیت چسبندگی به پلاستیک را دارد. همچنین با استفاده از مونومرهای سخت تر، پوشش سخت تری به دست می آید که برای کاربردهای خودرویی مناسب تر است. با استفاده از این فرایندها می توان کاربردهای گسترده تری برای این پوشش ها یافت. Hermens همچنین بیان می کند ما موفق شدیم این پوشش را از مواد اولیه ی پایدار ایجاد کنیم. این کار با استفاده از لیگنوسلولز و فرایند شیمی سبز انجام شد. همچنین کیفیت این پوشش ها با نمونه های آکریلاتی موجود در بازار قابل رقابت است. آکزونوبل هر دو مرحله ی این سنتز را ثبت اختراع کرده است و Hermens در حال حاضر بر روی تولید ساختار دیگری که از فورفورال تهیه شده و قابلیت ایجاد پوشش های دیگری را دارد، تحقیق می کند.
این پروژه همه ی مراحل از تحقیقات اولیه تا تولید صنعتی را شامل می شود. این همکاری طولانی مدت بوده و در آن دانشگاه ها و صنایع شیمیایی با یکدیگر برای دست یابی به فناوری شیمی سبز همکاری می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا