اخبار

لی‌کا- شینگ/ مرد فقیری که با پلاستیک ها سوپرمن شد!

بسپار/ ایران پلیمر لی کا-شینگ، کارآفرین چینی و تاثیرگذارترین تاجر آسیا که به سوپرمن معروف است، در ژوئن ۱۹۲۸ در شهر چائوژو چین به دنیا آمد. خانواده او بسیار فقیر بود و در سال ۱۹۴۰، بعد از حملات ژاپن، از چین به هنگ‌کنگ مهاجرت کرد.

لی که تحصیلات رسمی چندانی نداشت، مسیر شغلی خود را به‌عنوان یک فروشنده در هنگ‌کنگ آغاز کرد و در ۲۱ سالگی با ۶۵۰۰ دلار پس‌انداز و کمی قرض و وام، یک شرکت تولید پلاستیک به نام چونگ کونگ (Cheung Kong) تاسیس کرد. دهه ۵۰ میلادی، اوج شکوفایی کسب‌وکارها بود و شرکت چونگ تولید گل‌های مصنوعی و صادرات آن به آمریکا را شروع کرد. عملکرد خوب این شرکت باعث شد لی به خرید املاک روی آورد و تا اواخر دهه ۷۰، او به یک توسعه‌دهنده برجسته املاک در بخش‌خصوصی تبدیل شد.  در سال ۱۹۷۹ او اولین تاجر چینی بود که شرکت تجاری بزرگ انگلیسی به نام هاچیسون وامپوآ (Hutchison Whampoa) را خرید.

شرکت هاچیسون تحت مالکیت او، به یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای مستقل بنادر دنیا تبدیل شد. سپس به تدریج به خرید شرکت‌های بین‌المللی در حوزه نفت و مخابرات روی آورد. یکی از بنگاه‌های تحت مالکیت لی، سرویس اینترنت تام (Tom.com) بود که در چین بسیار محبوبیت پیدا کرد. 

برای لی، پول درآوردن شامل شناسایی تکنولوژی‌های سودمند پیش از همه، سرمایه‌گذاری و سپس فروش آن با بالاترین ارزش بود.  ارتباطات لی با مقامات عالی‌رتبه در چین و هنگ‌کنگ، به نفع کسب‌وکارش بود، اما انتقادهایی را به‌دنبال داشت. تلاش‌های او برای تاثیرگذاری بر فضای سیاسی هنگ‌کنگ از طریق تهدید به لغو یک ساخت‌وساز بزرگ، با واکنش‌های شدیدی مواجه شد. از سوی دیگر، او در سال ۱۹۸۰ «بنیاد لی کا -شینگ» و چند سازمان خیریه دیگر راه‌اندازی کرد که تاکنون کمک‌های چند میلیونی به دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های شرق آسیا و آمریکای شمالی کرده‌اند. 

او در مه ۲۰۱۸ از ریاست هیات‌مدیره هلدینگ هاچیسون کناره‌گیری کرد، اما همچنان به‌عنوان یکی از مشاوران ارشد شرکت، فعالیت می‌کند. او هنگام اعلام بازنشستگی به شوخی گفته بود «خیلی وقت است که کار می‌کنم.» درحال‌حاضر، پسرش ویکتور، شرکت را که ۳۲۰ هزار نیرو در بیش از ۵۰ کشور دارد، مدیریت می‌کند.

 

روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا