اخبار

ماشین سازی شاهین: در حال بازگشت به روزهای ایده آل دهه 60 هستیم!

بسپار/ ایران پلیمر علی خرسند‌فر، مدیرعامل ماشین‌سازی شاهین است. وی از سال 68 به ساخت ماشین‌آلات قالب گیری تزریقی مشغول بوده که تا امروز ادامه داشته است. او می گوید: شرکت ما تولید کننده‌ی دستگاه قالب گیری تزریقی از مقیاس 100 تن تا 800 تن است. مشتریان ما از صنایع مختلف مانند خودروسازی، لوازم بهداشتی و تولید‌کنندگان لوازم الکترکی بوده‌اند. در نمایشگاه در سالن 6 غرفه شماره 11 حضور داریم. 

ما در ادوار مختلف ایران پلاست حضور داشته‌ایم و از حضور در این نمایشگاه رضایت کامل داریم. ایران پلاست یک نمایشگاه کاربردی و مهم برای تولید‌کنندگان است. البته در برخی از سال ها به خاطر از رونق افتادن تولید داخل از شرکت در نمایشگاه صرف نظر کردیم. اما احساس می‌کنم شرایط برای تولید‌کنندگان داخلی رو به بهبود است و در حال بازگشت به روز های ایده آل دهه‌ی 60 هستیم. به طور خلاصه ایران پلاست را نماد ماشین‌سازی می دانم. با توقف واردات ما در این نمایشگاه فرصت به نمایش گذاشتن توانمندی های خود را برای مشتریان داخلی و خارجی پیدا کرده ایم.

در دهه ی 60 چه شرایطی بر کشور حاکم بود که از آن به نیکی یاد می کنید؟

در دهه ی 60 ماشین ‌آلات تزریق وارد کشور نمی‌شدند و تولید‌کنندگان داخلی نیاز‌های کشور را برطرف می‌کردند. علاوه بر این به جای تامین مواد از واسطه‌ها، اتحادیه وظیفه‌ی تامین مواد اولیه برای تولید‌کنندگان را بر عهده داشت که باعث می‌شد هزینه‌ی کمتری برای آن بپردازیم. در این روز‌ها رقابت برای ما سخت شده است چرا که واردکنندگان دستگاه‌های تزریق، ارز نیمایی دریافت و دستگاه را به ازای هر دلار 14 هزار تومان به فروش می‌رسانند. امکان خرید مواد اولیه هم برای ما از بورس کالا وجود ندارد و مجبور به تامین آن از بازار آزاد هستیم.

از نظر دانش فنی و تکنولوژی روز در چه وضعیتی قرار داریم؟

متاسفانه در حال حاضر تکنولوژی ماشین‌آلات ما متعلق به دهه ی هفتاد میلادی است … . در سال گذشته بازدیدکنندگانی از آلمان داشتیم که به این امر اشاره کردند که این تکنولوژی متعلق به زمان جنگ جهانی دوم است! اما دانش فنی افراد حاضر در این صنعت بسیار بالاست و با دنیا فاصله‌ای نداریم. به طور خلاصه دانش به روز داریم اما ابزار مناسب برای بهره وری کامل از آن را در اختیار نداریم. معتقدم باید در زمینه ی واردات مدیریت صورت گیرد تا فاصله ما با دنیا کمتر شود.

اثر تحریم ها و نرخ ارز بر بازار شما چه اثراتی گذاشته است؟

البته من تلویحا” به جنبه های مثبت این امر اشاره کردم اما از سوی دیگر این نوسانات باعث کاهش قدرت خرید مشتریان ما شده است. از نظر من از سختی‌ها عبور کرده‌ایم و شرایط رو به بهبود است، تداوم این شرایط به نفع ما و مشتریان ماست.

ترجیح ما کار با مشتریان داخلی است و در واقع از دست مشتریان خارجی فرار می‌کنیم. ما پیشنهادات خوبی از کشور‌های همسایه و با تعداد مناسب داشته‌ایم اما ترجیح دادیم از سود گزاف آن صرف نظر کنیم. چرا که هزینه‌ی سرویس دهی به مشتریان خارجی بسیار بالاست و سد بزرگی بر سر راه ما خواهد بود. در این زمینه نیاز به سیاست های حمایتی داریم تا توان حضور در عرصه های بین المللی را پیدا کنیم.

برای دوره سیزدهم نمایشگاه محصول جدیدی آماده کرده بودید؟

بله ما با دست پر در ادوار مختلف نمایشگاه حاضر شده‌ایم و امسال هم با مهندسی معکوس ماشین‌آلات خارجی، تولیدات به‌روز‌تری را برای عرضه به نمایشگاه آماده کرده ایم.

در دهه ی 60 برای گسترش شرکت برنامه‌ریزی کردیم و بنا داشتیم تا دهه‌ی 80  این برنامه‌ها را اجرایی کنیم اما به علت سیاست گذاری‌های نادرست در سالیان گذشته، با وجود هزینه‌ها و فعالیت‌هایی که انجام داده بودیم این فرآیند متوقف شد. در نظر داریم بعد از این وقفه‌ی بزرگ، در سال آینده این کار را به سر انجام برسانیم. ما توان سه برابر کردن تولیدات خود را داریم و در تلاش هستیم تا در کوتاه مدت به این امر دست پیدا کنیم.

اگر روزی عهده دار برگزاری نمایشگاه شوید آن را چگونه برگزار خواهید کرد؟

دوستانی که در رده‌های بالای مدیریت نمایشگاه هستند در این سال‌ها عملکرد قابل قبولی را به نمایش گذاشته‌اند و من انتقادی نسبت به این موضوع ندارم. بنده بازرس انجمن ماشین‌سازان هستم و از کم و کیف تلاش این عزیزان اطلاع دارم. تنها چیزی که باید به نمایشگاه اضافه شود تمیز دادن ماشین ساز واقعی از وارد‌کنندگان آن و حمایت بیشتر از آنان است که به آن کمتر توجه شده.

به شخصه مخالفتی با فعالیت این عزیزان ندارم. انتقاد من به واردات بی رویه و بدون برنامه است. همین طور مخالف به کارگیری واژه‌ی دلال در این صنعت بوده‌ام. من این افراد را بازرگانان حرفه‌ای می دانم. برخی از آن‌ها در سالیان نه چندان دور در صنعت ماشین سازی فعال و تولید کننده بودند. به طور کلی این افراد همکاران ما هستند که باید فعالیت آن‌ها با نظارت و مدیریت بیشتری ادامه پیدا کند تا بازار سرمایه بیشتر به تولید داخل گرایش داشته باشد تا واردات. ما چهل سال است که در این حوزه فعالیت داریم این تجهیزات قدیمی ماست که مانع از پیشرفت و توسعه‌ی ما و ورود به بازارهای رقابتی بین‌المللی می‌شود. شرط پیروزی در جنگ اقتصادی کنونی تجهیز سربازان خط مقدم تولید به سلاح تکنولوژی است.

 

ستاد خبری ایران پلاست

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   203 ماهنامه بسپار در نیمه شهریورماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا