اخبار

مالک قطعه سازی کروز هم نشست خبری ترتیب داد: به خودروسازان گفتیم خودروی ناقص تولید نکنند ولی اصرار دارند/ از دو خودروساز ۱۲۰۰ میلیارد طلب داریم

بسپار/ایران پلیمر مالک قطعه سازی کروز با بیان اینکه از مرداد سال گذشته تلاش کردیم که به خودروسازان بگوییم بدون کمبود، خودرو تولید نکنید،گفت:ما از دو خودروساز ۱۲۰۰ میلیارد تومان چک برگشتی داریم اما آنها به جای پرداخت مطالبات اصرار به تولید خودروی ناقص دارند.

حمید کشاورز در نشستی خبری در خصوص خودروهای ناقص در کف کارخانه های خودروسازی، اظهار داشت: این خودروهای ناقص در برخی قطعات همچون باطری، کمربند ایمنی، پمپ هیدرولیک، مجموعه کامل چرخ، ریل تنظیم کمربند، کاتالیست، عایق ضدآب، صندلی و دستگیره، فندک، جک و قطعاتی دچار کمبود هستند. البته جالب اینجاست با وجود کسری این قطعات، خودروسازان همچنان اصرار به تولید خودروهای ناقص دارند.

وی با اعلام اینکه کروز از دو خودروساز 1200 میلیارد تومان چک برگشتی دارد، گفت: خودروسازان قادر به پرداخت هفتگی، ماهانه و مستمر مطالبات قطعه سازان نیستند. نکته اینجاست که ارزش این چک های برگشتی تا پیش از عید 300 میلیارد تومان بوده است. حتی سقف اعتباری خودروسازان نیز پاسخ گوی مطالبات قطعه سازان نیست و آنها نمی‌توانند از بانک‌ها تسهیلات بگیرند.

این قطعه ساز با بیان اینکه به خودروسازان پیشنهاد کرده‌ایم پول تحویل هفتگی قطعات را پرداخت کنند، تصریح کرد: در حال حاضر قطعه سازان مجبورند بابت ادامه کار، از اعتبار خود نزد بانکها استفاده کرده و برای خودروسازان وام بگیرند. علاوه بر این خودروسازان قادر به دریافت وام جدید از بانکها هم نیستند.

 کشاورز با اشاره به اینکه از آغاز تحریم های بین المللی تولیدکنندگان خارجی حاضر به فروش کالا به ما نیستند، گفت: از مرداد سال گذشته تلاش کردیم که به خودروسازان بگوییم بدون کمبود، خودرو تولید نکنید اما توجهی به این موضوع نکردند.

*هنوز خودروسازان برای تولید قطعات پژو 301 مذاکره نکرده اند

وی با اشاره به اینکه از زمان اعمال تحریم ها پیش بینی می شد که به چنین روزی برسیم، گفت: در زمان تحریم های گذشته در سال 91 با خروج ناگهانی پژو از ایران چنین شرایطی را شاهد بودیم. آن زمان روزانه 800 دستگاه پژو 206 در کشور تولید می‌شد که تأمین برخی قطعات آن به ارزش 1200 یوروتوسط پژو تامین می‌شد و اجازه داخلی‌سازی آن را نمی دادند، به این ترتیب با اعمال تحریم‌ها تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافت.

این قطعه ساز اضافه کرد: متأسفانه از سال 92 تا 96 ما برای فرانسوی‌ها فرش قرمز پهن کردیم و در شرکت سایپای کاشان و ایران‌ خودرو آنها را شریک 50 درصدی کردیم ولی دوباره ایران را ترک کردند و حتی خسارت چندصد میلیون یورویی را هم پرداخت نکردند.

این قطعه ساز در خصوص میزان داخلی سازی خودروی پژو 301 که از جمله خودروهای قرارداد برجامی پژو با ایران بود نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: تولید 301 هنوز عملیاتی نشده و این خودرو از جمله خودروهای قرارداد پژو با ایران بود که طرف فرانسوی همان کاری را کرد که در تحریم قبلی انجام داده بود. در حال حاضر هنوز خودروسازان با ما برای تولید قطعات پژو 301 مذاکره نکرده اند.

کشاورز گفت: مشکل عمده صنعت خودروسازی عدم تکافوی اعتبارات ریالی، بالا بودن قیمت ارز و فرآیند طولانی تخصیص ارز و رساندن پول به شرکتهای خارجی است.

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا