اخبار

مالیات ارزش افزوده ماشین آلات و تجهیزات خط تولید چگونه تعیین می‌شود؟

بسپار/ایران پلیمر واحدهای تولیدی دارای مجوز که برای ورود ماشین آلات و تجهیزات نو یا مستعمل مرتبط با خطوط تولید خود ثبت سفارش دریافت کرده‌اند، نیاز به تاییدیه مجزا نداشته و همان ثبت سفارش به عنوان ملاک تشخیص وزارت صمت و تاییدیه مجاز بودن واحدهای تولیدی برای شمولیت معافیت تبصره (۴) ماده (۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده تلقی می‌شود.

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای با اشاره به اینکه مالیات ماشین آلات خط تولید به تشخیص وزارت صمت و رعایت سایر قوانین و مقررات قابل کسر، تهاتر و استرداد است، ضوابطی در این رابطه به تایید وزیر صمت رسیده است.

بر این اساس با توجه به حذف مالیات گمرکی ماشین آلات و تجهیزات، ضرورت تشویق انگیزه‌های سرمایه گذاری و حذف فرآیندهای زائد و غیر ضرور، از آنجا که در مراحل ثبت سفارش، بررسی‌های مورد نیاز به ویژه ملاحضات ساخت داخل از سوی ادارات استانی انجام می‌شود و نظام رتبه بندی و اعتبارسنجی در ثبت سفارش ملاک عمل قرار می‌گیرد، واحدهای تولیدی دارای مجوز که برای ورود ماشین آلات و تجهیزات نو یا مستعمل مرتبط با خطوط تولید خود (که از سوی ادارات استانی تشخیص داده می شود) ثبت سفارش دریافت کرده‌اند، نیاز به تاییدیه مجزا نداشته و همان ثبت سفارش به عنوان ملاک تشخیص وزارت صمت و تاییدیه مجاز بودن واحدهای تولیدی برای شمولیت معافیت تبصره (۴) ماده (۸) قانون تلقی می‌شود.

بنابراین در این رابطه ضرورتی به طی فرایند جدید یا استعلام از سوی گمرکات اجرایی و یا ادارت مالیاتی از ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان ها و ستاد وزارت نیست. اطلاعات ثبت سفارش از طریق سامانه جامع تجارت در اختیار گمرک قرار داشته و در صورت لزوم اطلاعات تکمیلی نیز تبادل خواهد شد.

گفتنی است بر اساس ماده ۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده مالیات و عوارضی که مؤدیان برای خرید کالاها و خدمات مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های اقتصادی ‌خود پرداخت می‌کنند، به عنوان اعتبار مالیاتی آنان منظور شده‌ و از مالیات و عوارض فروش آنها کسر می‌شود. تبصره ۴ این ماده نیز می‌گوید که صرف‌نظر از آنکه مؤدی به عرضه کالاها و خدمات معاف یا مشمول اشتغال داشته باشد، مالیات و عوارض خرید مربوط به ماشین‌آلات خطوط تولید وی قابل کسر، تهاتر و استرداد است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا