اخبار

مبتکر برگزاری دیدارهای نوروزی، گردهمایی دیگری را برگزار کرد/ در خدمت و خیانت صنعت پلاستیک!

بسپار/ ایران پلیمر شب گذشته سالن هتل پارسیان اوین میزبان صدها نفر از فعالین صنعت پلاستیک بود که به دعوت انجمن های صنایع پلاستیک و صنایع همگن پلاستیک تهران گرد هم آمده بودند تا بار دیگر به بهانه سال نو دیدارها را تازه کنند.

محمدجواد ایروانی، معاون نظارت و حسابرسی بیت رهبری، هادی صادقی، معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، محمد مهدی برادران، معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت، یاسر جبرائیلی، رییس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص، عباس غلامی، مدیریت دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی، نایب رییس اول اتاق بازرگانی و دبیرکل، معاونین اتاق تعاون، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برخی روسای قرارگاه ها و … از میهمانان ویژه این گردهمایی بودند.

در ابتدای جلسه هرویک یاریجانیان با ابراز تاسف از انتشار خبر تصمیم اتخاذ شده در کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر تعطیلی روزهای پنجشنبه از تصمیم سازان خواست در این خصوص تجدید نظر کرده و با چنین قانونی ارتباط میان کشور و سایر نقاط دنیا را برای 4 روز قطع نکنند و هزینه های وحشتناک آن را بر گردن کسب و کارها و ملت تحمیل نیندازند. وی همچنین به شرایط بی ثبات اقتصادی کشور در سایه نوسانات شدید ارزی در آغاز سال و تبعات منفی آن برای تولید و صنعت کشور اشاره کرد.

 

مهرداد صادقی نکو در گفته های کوتاهی از دو موسس فقید انجمن محمدرضا مونسان و جواد هوبه فکر یاد کرد که در پایان مراسم با اهدای لوح به خانواده ایشان یادشان گرامی داشته شد.

محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت در این جلسه با اشاره به جلسات و هماهنگی های انجام شده میان وزیر صمت و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، نوید این را داد تا به زودی کمبود مواد اولیه از طریق واردات توسط انجمن های تخصصی مرتفع شود. وی وعده داد که اولویت ثبت سفارش مواد با قیمت های سال قبل انجام خواهد شد.

او اشاره کرد که به طور مثال در مورد PP در حالیکه میزان تولید به دو میلیون تن رسیده، عرضه به 800 هزار تن کاهش پیدا کرده است. او معتقد بود که البته سود شرکتهای پتروشیمی کاهش پیدا نکرده و با مهندسی در عرضه های بورس کالا مواد را با قیمت بیشتری به فروش می رسانند. یعنی با عرضه کمتر سود بیشتری حاصل می کنند.

وی همچنین ضمن تاکید بر تامین بازارهای داخلی به اهمیت صادرات نیز اشاره کرد و برگزاری اکسپو (توانمندی های صادراتی کشور) در اردیبهشت ماه جاری را در همین راستا تعریف و اعلام کرد که بیش از 2000 بازرگان خارجی برای بازدید از این نمایشگاه خواهند آمد.

حجت الاسلام هادی صادقی، معاون قوه قضاییه در سخنانی بسیار عجیب و در حضور ده ها مدیر ارشد و کارآفرین صنایع پلیمر کشور گفت:

پلاستیک ها تا امروز هم به بشر خدمت و هم خیانت کرده اند. خدمت آنها روزافزونی کاربردهای پلاستیک است که با امتیازاتی مثل سبکی، تولید و حمل آسانتر و … به دست آمده است.

اما پلاستیک ها خیانت هایی هم کرده اند و مجرم هستند. خیانت به حقوق عامه! چرا که شاهد بلعیده شدن جهان با زباله های پلاستیکی هستیم. امروز وزن زباله های پلاستیکی معادل نیمی از جمعیت جهان یعنی 4 میلیارد نفر است. در سال 1950 فقط دو میلیون تن پلاستیک تولید می شده و امروز به 385 میلیون تن رسیده یعنی 190 برابر! 60 درصد هم زباله می شوند و غیر قابل استفاده.

وی در ادامه صحبت های خود حاضرین را مخاطب قرار داد و گفت: آیا به عنوان تولیدکنندگان پلاستیک می خواهید که قوه قضاییه و دادستانی ورود کرده و شما را برای تولید پلاستیک نامناسب مجرم بشناسند؟

خیر. من پیشنهادهای دیگری دارم که با مشارکت خود شما محقق می شود.

  • استاندارد سازی (تولید و مصرف)
  • استفاده از پلاستیک در کاربردهای جدید و مصارف ماندگار (ساختمان و …) به جای امور مصرفی مثل کیسه و …
  • تولید پلاستیک های سبز و نانوپلاستیک ها (و به خدمت گرفتن هوش مصنوعی در تولید)، تولید پلاستیک های تجدید پذیر و دارای قابلیت تبدیل مکرر
  • پیشنهاد قوانین سختگیرانه از سوی خود شما و انجمن ها برای محدود کردن مصرف پلاستیک!

او در بخش پایانی صحبت های خود هم به امکان ایجاد شوراهای تخصصی و هیات های داروی تخصصی در شوراهای حل اختلاف اشاره کرد (که پیش از این نیز وجود داشته اند).

 

مهدی صادقی نیارکی، سخنران دیگر این گردهمایی بود. او با اشاره به شعار سال، گفت رشد اقتصادی بالای 4 درصد باید به لحاظ کمی امسال به دست آید. در بخش جهش کیفی هم باید به سمت تولید پلیمرهای مهندسی حرکت کنیم. صادرات تنی 1000 دلار را ارتقا داده و به جای خام فروشی و فروش مستربچ و کامپاند به محصولاتی با ارزآوری تنی 3000 دلار برسیم.

وی تامین مالی و تامین سرمایه در گردش را از ضروری ترین موانع رشد تولید و اقتصاد کشور عنوان کرد. همچنین گفت متاسفانه میزان استهلاک در دهه 90 از سرمایه گذاری پیشی گرفته و باید حتما اصلاح شود.

 

تقدسی نژاد، مدیر نمایشگاه شهر آفتاب نیز در این مراسم حضور داشت و ضمن معرفی اولین دوره نمایشگاه Poly Sky Tech  از 20 تا 24 اردیبهشت ماه در این مرکز نمایشگاهی، از ایجاد نخستین مرکز تجارت جهانی کشور در شهر آفتاب خبر داد.

او همچنین از صاحبان صنعت پلاستیک دعوت کرد تا نمایشگاهی دایمی را در شهر آفتاب برپا کنند.

 

در پایان این نوروزانه با دعوت از اعضای هیات مدیره آقایان: صادقی نکو، یاریجانیان، شمسایی، خدابخشنده، باستانفر، قازاریان، حیدری، قنداق ساز، و دو نماینده ارمنی مجلس، سیجانی و عشقی از 8 پیشکسوت علوم و صنایع پلاستیک به شرح زیر قدردانی شد:

 

آقای وارطانیان

حسین کریمی

ایرج منصوربخت

حسین خرازی

تیمور نظری

علی رحیمی

علی محمدی

و دکتر زاهد احمدی

 

این جلسه با مدیریت و نظم در برنامه ریزی کم نظیر و با صرف شام به پایان رسید. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا