اخبار

مجتبی علیخانزاده، رنگ و رزین الوان: بسته بندی در فروش رنگ های ساختمانی یک مزیت غیر قابل انکار است

بسپار می نویسد، مجتبي عليخان زاده عضو هيات مديره و معاون ارتباطات و تبليغات و معاون فروش بخش صنعتي شركت رنگ الوان است. رنگ هاي آب پايه پلاستيك و نيم پلاستيك و اكريليك الوان نزديك به ده سال است كه در ظروف پلاستيكي با چاپ IML روانه بازار مي شود.

امروز تعداد اين محصولات الوان به بيش از 20 محصول در اوزان و بسته بندي هاي مختلف رسيده است. اينكه اصولا
بسته بندي با چاپ
IML چيست و چه مزيت هايي دارد و الوان چگونه، با چه انگيزه اي  و از چه زماني تغيير بستهبندي هاي محصولات خود را در دستور كار قرار داده است موضوعاتي است كه در گفت و گو با مجتبي عليخانزاده معاون ارتباطات و تبليغات شركت الوان با وی مطرح کردیم.

 

بسپار- آقای علیخانزاده، امور ارتباطات مجموعه الوان را شما اداره می کنید و ظاهرا به آن علاقمندید. این موجب می شود که این بخش از فعالیت های شرکت با انرژی و توان پیش برود …

علیخانزاده: بله، من به دليل علاقه شخصي كه به بحث ارتباطات و تبليغات داشتم اين مسئوليت را در سال 1374 به عهده گرفتم و براي اينكه بتوانم در اين زمينه در الوان تاثير گذار باشم دو سياست اصلي و مهم را در پيش گرفتم كه هم اكنون هم آن را دنبال مي كنم. نخست اينكه خودم تلاش كردم در زمينه مباحث تبليغات و روابط عمومي با انجام مطالعات مستمر از نظر علمي فردي بروز باشم. مي دانيد كه مباحث علوم انساني مانند علوم قطعيه نيست كه قوانيني بر آن حاكم باشد. ما در علوم انساني و به خصوص علم ارتباطات، هر روز با توجه به پيشرفت و تحولات جوامع با نظريات جديدي مواجه هستيم و هر شخصي بخواهد در اين زمينه كار و فعاليت كند بايد از آخرين تحولات اين حوزه با خبر باشد و اين راهي جز مطالعه آزاد ندارد. البته با توجه به مشغله فراوان شايد كمي مطالعه سخت باشد اما به نظر من از ضروريات اين كار است و اگر كسي علاقمند به اين حوزه باشد كمك ميكند كه حتي در شرايط دشوار كاري خود را به روز نگهدارد.

دومين سياست كاري من استفاده از نيروهاي متخصص و توجه به بحث شايسته سالاري در كار است. در واقع شايد مهمترين بخشي كه بايد در آن به تخصص گرايي توجه فراوان کرد، همين بخش ارتباطات است. بنابراين همواره تلاش می کنم اين بخش را با انتخاب همكاراني كه هم از نظر تجربه كاري و هم از نظر تحصيلات كاملا مرتبط با علم ارتباطات هستند اداره نماييم.

 

بسپار- محصولات تولیدی شرکت الوان در بسته بندی های IML عرضه می شود، اصولا بسته بندی چه نقشی در بازار احتمالی فروش محصول دارد؟ خصوصا در رنگ های ساختمانی با مصرف عمومی.

علیخانزاده: اجازه بدهيد قبل از اينكه به بسته بندي مناسب كه به جرات ميتوان گفت الوان پيشتاز استفاده از آن در ايران است يعني بسته بندي با چاپ IML بپردازم يك مقدمه اي درباره اهميت بسته بندي كه در ايران بسيار مغفول مانده است و البته چند سالي است كه در صنايع مختلف به آن بيشتر توجه مي شود عرض کنم. مهمترين مسئله اين است كه ما بدانيم بسته بندي بد باعث کاهش ارزش نام تجاري يا برندينگ در ذهن مصرف کننده مي شود. بررسي ها نشان مي دهد که بسياري از مشتريان در ازاي بهبود بسته بندي، نوآوري، بهينه سازي محصول و کيفيت بسته بندي حتي حاضر به پرداخت هزينه هاي
اضافه تر هستند. در محيط رقابتي يکنواخت، بسته بندي هاي چشم نواز حتي در لحظه خريد توانسته است سهم فروش بيشتر را به برندي كه بسته بندي بهتر دارد اختصاص دهد. امروزه طراحي، ساختار بسته بندي و رنگ در جلب نظر مشتري اهميت فراواني دارند. در عين حال بسته بندي نقش حافظ اصلي محصول در مقابل تغيير كيفيت را نيز دارا است و يك بسته بندي خوب
مي تواند كيفيت محصول را در مدت تعيين شده روي كالا، حفظ کند. به طور خلاصه مي
توان از اين بحث اينگونه نتيجه گرفت كه يك بسته بندي خوب بايد مصرف کننده گرا و جذاب باشد.

بسته بندي مناسب مي تواند از طريق تمايز باعث افزايش فروش و به رسميت شناختن نام تجاري شود. بسته بندي بايد به نيازهاي ايستايي محصول در حمل و نقل، بارگيري و تخليه جواب دهد و بسته بندي مي تواند و بايد کيفيت محصول را حفظ کند.

همانطور كه گفتم امروزه توليدكنندگان بزرگ به اين مهم
رسيده اند
كه براي ماندن و پيشرفت در بازارهاي داخلي و خارجي بايد براي بسته بندي خوب سرمايه گذاري مناسب داشته باشند. الوان نيز اين موضوع را به خوبي درك كرده است و با درايت هيات مديره، ما توانستيم به عنوان نخستين شركتي در صنعت رنگ در ايران مطرح شويم كه با جسارت تمام بسته بندي هاي خود را از شكل سنتي به شكل كاملا پيشرفته تغيير دهيم و همين امر در كنار تلاش براي حفظ كيفيت عاملي شده است براي صادرات بهتر به گونه اي كه الوان تا كنون بارها به عنوان صادركننده نمونه از سوي مراجع رسمي و با استناد به اطلاعات و آمار صادرات شركت، معرفي شده است.

 

بسپار- درباره این وجه تمايز و كيفيت بسته بندي که به آن اشاره کردید، لطفا بیشتر توضیح بدهید …

 


(ادامه دارد …)

 
متن کامل این گفت و گو را در شماره 178 ام دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا