اخبار

مجید تباشیری، مدیر کانون هماهنگی دانش و صنعت بازار رنگ و رزین: می خواهیم سهمی مناسب از بازارهای بین المللی داشته باشیم/ کانون به زودی نخستین همایش خود را برگزار می کند

بسپار/ ایران پلیمر کانون های هماهنگی دانش، صنعت و بازاررنگ و رزین  با محوریت بخش خصوصی و با مشارکت و حضور نمایندگان ارکان اصلی چرخه اقتصاد دانش بنیان شامل مجامع دانشگاهی، پژوهشی و فناوری(35%)، مراکز صنفی و حرفه ای، بنگاه ها، متصاضیان فناوری و نوآوری(65%) و یک عضو انتصابی  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاسیس و پس از ثبت در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری در قالب یک تشکل غیردولتی-غیرتجاری فعال شده است. 

اینجا بیشتر بخوانید و اینجا بخوانید.

گفت و گوی زیراز سوی گروه رسانه ای بسپار با مجید تباشیری مدیر کانون یاد شده و مدیرعامل هلدینگ ریف ایران انجام شده است: 

 

بسپار- کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار رنگ و رزین اوایل امسال اعلام موجودیت و عضو گیری کرد. هدف از تشکیل این کانون چیست و ایده پردازان آن چه کسانی هستند؟

تباشیری: چند سال پیش در همایش شیخ بهایی با دکتر زینعلی که از نهاد ریاست جمهوری بودند آشنا شدیم. ایشان به تشکیل دپارتمان هایی در صنایع مختلف داخلی که به خود کفایی رسیده اند و تعداد آن ها هشت مورد بود، اشاره کردند. نهمین مورد توسط ما تاسیس شد. هدف ما از تشکیل این کانون آشنایی کارخانه ها با فناوری های جدید، دانشگاه ها و پزوهشگاه هاست و در تلاش هستیم تا کارخانه های جدید را از نظر عملی و کیفی ارتقا دهیم.

در حال حاضر مسوولیت مدیریت این کانون به بنده محول شده است و از همان بدو تاسیس فعالیت های گسترده ای را آغاز کرده ایم. همچنین در نظر داریم به زودی و در آینده ای نزدیک، همایشی را برگزار کنیم  تا افراد علمی، صنعتگران و تجار این عرصه در یک همایش 800 نفره در کنار یکدیگر جمع شوند و اهدافی مانند حضور در بازارهای بین المللی،  چگونگی عملکرد و فراهم کردن زمینه هایی برای رشد هر چه بیشتر کارخانه های کوچک را بررسی کنیم.

در حال حاضر عضو گیری و برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی را در دستور کار خود قرار داده ایم چرا که کانون در ابتدای مسیر خود است. در درجه ی دوم در نظر داریم تا با بررسی تخصصی و فناورانه معضلات تولیدکنندگان را برطرف و تولید را رونق بخشیم. ما به ارتقای توان خود و کسب بازارهای صادراتی  امید زیادی داریم.

از دیگر برنامه های این کانون می توان به اصلاح سیستم قیمت گذاری مواد در بورس، اصلاح سیستم کنترل قیمت رنگ توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان، رفع مشکل بیش بود قیمت مواد وارداتی و معضلات گمرکی آن، اصلاح درخواست اخذ سپرده برای واردات، اعلام توانمندی مراکز علمی پژوهشی و محصولات نوآورانه به صنایع رنگ و رزین با هدف توسعه ی فنی تولید محصول، مطالعه و ارزیابی روند آتی بازار جهانی و داخلی پوشش و رزین و هچنین جایگاه این صنعت در کشورهای دیگر و مقایسه ی آن با داخل به منظور جبران کاستی ها نام برد که هر کدام تا امروز به نوعی باعث شده اند تا صنعت رنگ کشور جایگاه واقعی خود را نداشته باشد.

 

بسپار- ظاهرا” کانون در نظر دارد تا در کنار نمایشگاه رنگ و رزین یک مراسم رسمی شام نیز داشته باشد. هدف و رویکرد این برنامه چه خواهد بود؟

تباشیری: این اولین همایش بعد از تشکیل این کانون است. اساتید دانشگاهی، پژوهشکده ها، تولید کنندگان رنگ و رزین و تجار این عرصه در کنار نمایندگانی از نهاد ریاست جمهوری در هتل استقلال تهران گرد هم می آیند تا برای رونق دادن به تولید و اتحاد برای تحقق این امر گفت و گو و تصمیم گیری کنیم.

 

بسپار- این کانون به پیشبرد اهداف تولید بومی در کشور و خلق دانش فنی و نوآور کردن صنعت رنگ و رزین در کشور چگونه کمک خواهد کرد؟

تباشیری: بدون شک این کمک اتفاق خواهد افتاد. فعالیت های چشمگیری را از جانب دانشگاه هایی مانند امیرکبیر و پژوهشگاه رنگ و پژوهشگاه پلیمر و پتروشمی شاهد بودیم که دست به کارهای خلاقانه ای زده اند. این فعالیت ها منجر به این شده که تا امروز شاهد تولید 70 درصد مواد اولیه ی این صنعت در ایران باشیم و این پیشرفت با سرعت زیادی در حال اجرا شدن است و ما نیز تلاش خواهیم کرد تا در کنار این مراکز، در راستای بومی سازی هر چه بیشتر این صنعت تلاش کنیم.

 

بسپار- آیا کانون برون رفت از بازارهای ملی را نیز دنبال می کند؟

تباشیری: تمام تلاش و تکاپوی این صنعت برای به روز بودن برای آن است که سهمی از بازار های بین المللی داشته باشیم. با توجه به وجود پتروشیمی های بسیار قدرتمندی که در کشور وجود دارند این قابلیت را داریم تا با ایجاد ارزش افزوده برای تولیدات این واحد ها  نقش خود را به عنوان صادر کنندگان ایرانی در بازار های رنگ و رزین کشور های همسایه و آسیای میانه ایفا کنیم. کشورهای مذکور نیاز مبرمی به محصولات ما دارند و از آن جایی که ما در در تکنولوژی و پیشرفت در این حوزه دست بالا را داریم این امر به راحتی می تواند تحقق پیدا کند. امیدواریم که گام هایی نیز از جانب دولت مبنی بر تسهیل بروکراسی های اداری بر داشته شود تا این امر بیش از پیش تسریع شود.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا