اخبار

بیوک صحاف امین: محاسبه کنونی قیمت‌های پایه مواد اولیه، صادرات صنایع پلیمری را زمین می زند/ قیمت‌های پایه اعلامی از سوی دفتر توسعه صنایع پایین دستی در برخی گریدها ۳۰۰ دلار گران‌تر از نرخ های جهانی است

بسپار/ایران پلیمر رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، شیوه قیمت‌گذاری پایه مواد اولیه را دارای نواقصی دانست که باعث می شود تولید کنندگان داخلی برخی از مواد اولیه را تا ۳۰۰ دلار گرانتر از قیمت های جهانی خریداری کنند.

مهندس بیوک صحاف امین در گفت‌وگو با اینپیا اظهار کرد: انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن در حال حاضر به محاسبه و انتشار قیمتهای پایه بر اساس فرمول اعلام شده از سوی دفتر توسعه صنایع پایین دستی اقدام می کند و مقایسه آن با قیمت‌های پایه اعلامی از سوی دفتر توسعه صنایع پایین دستی نشان می‌دهد قیمت های پایه در برخی گریدها ۳۰۰ دلار گران‌تر از نرخ های جهانی است.

وی افزود: این مسئله باعث می‌شود قیمت پایه مواد اولیه عرضه شده در بورس برای تولید کنندگان داخلی نسبت به قیمت‌های بین المللی گران تر تمام شود که این موضوع به نفع صادرات و اقتصاد کشور نخواهد بود.

صحاف امین خاطرنشان کرد: قیمت های پلی پروپیلن و پلی اتیلن در نقاط مختلف جهان تقریبا یکسان است و تنها حدود ۱۰۰ دلار در هر تن اختلاف دارد اما قیمت این مواد در داخل کشور چندصد دلار گران تر از قیمت‌های جهانی محاسبه می شود و این در حالی است که خریداران در کشور ما علاوه بر این تفاوت قیمت ها برای مواد اولیه پلی پروپیلن در سال ۹۹ به طور متوسط، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومان نیز برای هر کیلو هزینه رقابت پرداخت کرده اند.

وی در خصوص اینکه باید منبع قیمت‌گذاری نشریه آیسیس یا پلتس باشد، اظهار کرد: دفتر توسعه صنایع پایین دستی باید منبعی که به حقیقت نزدیکتر است انتخاب کند همچنین باید معیار قیمت برای شرکت های پتروشیمی و تولیدکنندگان محصولات پلیمری یکسان باشد و فرمول محاسبه قیمت به نحوی باشد که هر کس با استفاده از این فرمول بتواند قیمت‌ها را حساب کرده و به نتیجه یکسان برسد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تن مواد پلیمری از بورس کالا خریداری شده اما هزینه میانگین رقابت برای کل این حجم از مواد اولیه پلیمری، ۲۴۵۰ تومان به ازای هر کیلو بوده است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن  تاکید کرد: این مساله به صادرات صنایع پلیمری و اقتصاد کشور با توجه به جایگاه این صنعت، لطمه مستقیم وارد می کند و فرمول محاسبه قیمت‌های پایه مواد اولیه پلیمری باید بازبینی اصلاح و شفاف شود.

 

جدول قیمت‌های پایه محاسبه شده توسط انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن:

IMG_20210607_115444_181

اینپیا

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا