اخبار

محسن مدبری، عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تجهیزات پلیمری ایران: پیام روشن ما در ایران پلاست نمایش قدرت ساخت داخل است

بسپار/ ایران پلیمر مهران (محسن) مدبری در گفت و گو با خبرنگار گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر گفت: انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان با هدف گرد هم آوردن سازندگان داخلی ماشین آلات و تجهیزات صنعت پلیمر از سراسر کشور از حدود بیش از یک سال پیش با ثبت اساسنامه و ثبت در وزارت کار آغاز به فعالیت کرد. در این مدت تلاش کردیم با دادن انگیزه به ماشین سازان قدیمی که مدتی در رقابت نابرابر با واردات کنندگان مهجور واقع شده بودند، آنها را به ساخت مجدد و حضور در صنعت ماشین سازی به عنوان صنعت مادر در کشور ترغیب کنیم.

در یک کارگروه حقیقت یاب که در بطن انجمن تشکیل شد، واحدهایی را که 60 تا 70 درصد تجهیزات و قطعات مورد مصرف در ساخت ماشین آلاتشان در داخل خاک ایران ساخته و تامین می شد، شناسایی کردیم و با عضویت آنها در انجمن، کار را ادامه دادیم.

 

وی در خصوص حضور این انجمن در سیزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست گفت: ما در نمایشگاه ایران پلاست توانستیم با حمایت وزارت صنعت و همراهی نمایشگاه و برگزارکننده، دو سالن 6 و 7 را مختص اعضای ماشین ساز داخلی در اختیار بگیریم و با این پیام روشن در نمایشگاه امسال حضور خواهیم داشت: توان ساخت ماشین آلات فرآیند پلیمرها در کشور افزایش پیدا کرده است و مصر هستیم این توان را در نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان متخصص و مقامات قرار بدهیم. می خواهیم بگوییم مشتری سطح کیفی و کمی تولیدات داخلی، تولیدات اروپایی و تولیدات چینی و دیگران را ببینید، مقایسه و در نهایت انتخاب کند. گاهی می شنوم برخی می گویند ماشین آلات ایرانی نه کیفیت دارد و نه تیراژ. ایران پلاست فرصتی است که نشان بدهیم اینطور نیست و ماشین ساز داخلی می تواند هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی با همکاران خود در سایر کشور ها رقابت کند.

 

از وی می پرسیم چرا جانمایی گروه کالایی ماشین آلات در زمان اعلام شده انجام نشد؟ مدبری می گوید: درخواست و تقاضای اعلام شده در بخش ماشین آلات دوبرابر فضایی بود که در نظر گرفته شده بود و فقط یک سالن برای این گروه پیش بینی شده بود. احتمالا برگزارکنندگان نمایشگاه تصور کرده بودند که به دلیل تحریم ها و عدم حضور مشارکت کنندگان خارجی، وضع داخلی ها هم از همین الگو تبعیت می کند. ولی اینطور نبود. صنعت ماشین سازی داخلی رشد کرده بود. ما سال گذشته از طریق انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان سالن 35 را با 1700 متر فضا در اختیار داشتیم که امسال به دو سالن 6 و 7 به ساحت حدود 3600 تا 3700 متر افزایش پیدا کرد. یعنی بیش از دو برابر افزایش!

ایران پلاست بزرگترین رویداد پلاستیک در ایران و منطقه است و به نظر ما لازم است که کلاس خود را حفظ کند. هر چه قویتر برگزار شود موجب سربلندی ما در منطقه خواهد بود.

 

خبرنگار بسپار از عضو هیات مدیره انجمن پرسید آیا گمان نمی کند که انشقاق بین دو انجمن ماشین ساز در نهایت به تضعیف این صنف منجر شود؟ او پاسخ داد: کدام دو انجمن؟ الان فقط یک انجمن وجود دارد. انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تجهیزات پلیمری ایران. شما می توانید جستجو کنید در تمام منابع. به جز انجمن ما، انجمن ثبت شده دیگری تا این لحظه که من با شما صحبت می کنم وجود ندارد. (گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر مستقلا مستنداتی برای تایید یا رد این ادعا در دست ندارد. )

ببینید … ما دوستانی داریم که در ایران ماشین نمی سازند و واردکننده هستند. برای ما عزیزند، دوستشان داریم و اصلا با هم رفت و آمدهای خانوادگی داریم. ولی مثل این می ماند که شما از معلم ورزش بخواهید برود سر کلاس، ریاضی درس بدهد! یک معلم ریاضی و یک معلم ورزش زنگ تفریح در دفتر کنار هم می نشینند و رففیق هستند ولی در کار هم وارد نمی شوند.

ما هم معتقدیم هر چه تعداد بیشتری عضو یک انجمن باشند آن انجمن با قدرت بیشتری پیش خواهد رفت. اما اساسنامه ما فقط به ماشین ساز داخلی امکان عضویت می دهد.

شاید بتوانیم بعدها انجمن دیگری تعریف کنیم مثلا به نام تامین کنندگان ماشین آلات و تجهیزات که همه بتوانند در آن حضور داشته باشند، چه واردکننده و چه سازنده. آن وقت خود من هم عضو خواهم شد.

 

می پرسیم شائبه ای وجود دارد که انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان با انجام مکاتبات مکرر و متعدد مانع انجام واردات ماشین آلات و به تبع آن ورود تکنولوژی به کشور است … . مدبری می گوید: ما چنین قدرتی نداریم! قدرتی که بتواند یک وزارتخانه را در کشور ملزم به این تصمیم گیری کند. چنین مکاتباتی هم نداشته ایم. اگر کسی بتواند در این خصوص سندی ارایه کند جایزه خواهیم داد!

دقت کنید اضاع اقتصادی و سیاسی مملکت به گونه ای است که برای صرفه جویی ارزی جلوی خیلی از واردات غیرضروری که خصوصا تولید داخلی دارند، گرفته شده است. این ربطی به صنف ماشین سازی پلیمر ندارد. این مشکل، همه جا هست از موبایل و خودرو گرفته تا نساجی و مواد غذایی و … .

من هم صد در صد موافقم که واردات باید وجود داشته باشد و واردات برخی از ماشین های تکنولوژیک می تواند به ما ایده و امکان ساخت بهتر و فناور تر آن در داخل کمک کند.

 

متن کامل این گفت و گو در شماره ویژه نمایشگاه ایران پلاست منتشر می شود. 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا