اخباراخبار ویژه

تحلیل های اقتصادی صاحبان صنعت پلیمر و پوشش در خصوص سال های 1401 و 1402/ محسن ونک، رسپاد: خیلی فکر کردم که یک تصمیم مثبت در این دولت پیدا کنم ولی …

بسپار/ ایران پلیمر  سال بد سال باد سال اشک سال شک …

بدون هیچ توضیح و حاشیه نویسی، آنچه در ادامه می خوانید پاسخ گروهی از مدیران صنعت پلیمر و پوشش به سوالاتی است که در ابتدای مطلب آورده ایم. نمی خواستیم کامتان را تلخ تر کنیم. می خواستیم همه مان بدانیم در وضعی که هست چه قدر شبیهیم.

– مهم ترین رویداد اقتصادی سال 1401 چه بود و چه تاثیراتی روی کسب و کار شما در صنعت پلیمر و پوشش داشت؟

– مثبت ترین و منفی ترین تصمیم اقتصادی دولت در سال 1401 را چه می دانید؟

– بزرگترین دستاورد سازمان شما در سال 1401 چه بود؟

– بزرگترین چالشی که در سال 1401 در حیطه فعالیت حرفه ای و تخصصی خود با آن مواجه شدید، چه بوده است؟

-پیش بینی شما برای آینده اقتصادی کشور چیست؟

– نکته دیگری را اگر لازم می دانید، بفرمایید.

 

 (این گفت و گوها در شماره نوروزی مجلات بسپار و پوشرنگ به چاپ رسیده و به تدریج منتشر خواهد شد.)

 

محسن ونک، رسپاد: تغییر ارز مبنای تعرفه گمرکی خیلی کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داد و واردات را گران کرد. دلار 4200 تومانی سال پیش  تا 28500 و بعدتر بیشتر تغییر کرد، همان را هم تخصیص نمی دهند و همه درگیر هستند.

راستش خیلی فکر کردم که یک تصمیم مثبت در این دولت پیدا کنم ولی کف جامعه داریم می بینیم، تصمیم مثبتی نیست. می خواستند جراحی اقتصادی کنند ولی کار را بلد نبودند، کم سواد یا کم تجربه بودند. در هر حال خروجی مناسبی ندیدیم.

از ماه مرداد امسال کسب و کارها رکود داشتند تا دم عید. این ماه آخر هم که همیشه نزدیک سال نو، تحرکاتی در بازار هست اصلا قابل مقایسه با سالهای قبل نیست.

اما دستاورد ما در شرکت رنگ های صنعتی ایران (که به آن ورود نمی کنم و بیشتر آقای شایق در آن فعال هستند) و رسپاد که شرکتی پیمانکاری است، در این دومی، ما امسال پروژه های خارجی را در عراق شروع کردیم که فاز اول آنها به پایان رسیده است. برای پوشش دهی و آببندی و … در هتل سازی و ابنیه کشور عراق، برای اولین بار در خارج از ایران کار کردیم و تجربه خوبی بود.

امسال به شدت در جذب نیروی انسانی خوب، مشکل داشته و داریم. مهاجرت ها در حوزه تخصصی ما روز به روز پررنگ تر می شود و خیلی خیلی مشکل ایجاد کرده است. جذب نیروی انسانی متخصص و با تعهد کاری بسیار مشکل شده است.

چالش های روتین دیگر مثل نقل و انتقال ارز و اینکه آینده مبهم پیش روست و بودجه، دیر به مجلس داده شده و مشخص نیست بودجه ها در کجاها تخصیص پیدا کرده مسایل دیگر ماست. در این شرایط نمی توانیم استراتژی کاری خود را تعریف کنیم و مجبوریم فصل به فصل برنامه ریزی کنیم.

با توجه به سیاست بین المللی دولت و ناآرامی ها و اتفاقات جامعه نمی شود پیش بینی برای آینده کرد. فضای اقتصاد ایران از قبل مبهم بود و امسال تشدید شد.

در عین حال،  واقعیت این است که چشم انداز روشنی متصور نیستم. تورم بسیار شدیدی خواهیم داشت.

خصوصا اینکه ناچارند که قیمت سوخت را اصلاح کنند. فشار مالیاتی دولت هم شدیدتر می شود.

الان هم می توانید ببینید که چه قدر روی درآمدهای مالیاتی حساب باز کرده اند. فاصله زمانی تیر (که اظهارنامه می دهید) تا رسیدگی همیشه زیاد بود. الان سریع وارد عمل می شوند و مالیات های سنگین تعیین می کنند که فشار مضاعفی به بخش خصوصی وارد می آورد و همه را از کار کردن دلسرد می کند.

فشار روی کسب و کارهای کوچک باز هم بیشتر خواهد شد.

با توجه به تورم بالا همین حالا هم خیلی از دوستان ترجیح می دهند منابع خود را نگهدارند و کمتر سرمایه گذاری مولد داشته باشند.

ممنونم و منتظرم در حوزه تخصصی، نظرات بقیه دوستان را ببینم و بخوانم.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 245 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اسفند ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا