اخبار

محققان ایرانی ممکن کردند: تولید نانوکامپوزیت‌های مبدل حرارت به الکتریسیته

بسپار می نویسد، محققان ایرانی موفق شدند مواد نانوکامپوزیتی در مقیاس آزمایشگاهی تولید کنند که می‌تواند در تجهیزات مربوط به تبدیل انرژی حرارتی به انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش  ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، هزینه‌های بالای استخراج و همچنین آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی، موجب کاهش تمایل به استفاده از این نوع سوخت‌ها شده است. ازاین‌رو، بشر به دنبال راه‌های جدید جهت تولید ارزان انرژی است. از آنجایی‌ که انرژی الکتریکی یکی از پاک‌ترین انرژی‌ها محسوب می‌شود، تلاش‌های بسیاری به‌منظور تبدیل انرژی‌های دیگر، از قبیل انرژی گرمایی، به این نوع انرژی صورت گرفته است.

فریبا مشتاقی با اشاره به روند رو به اتمام منابع سوخت‌های فسیلی گفت: با توجه به نقش حیاتی تولید انرژی برای یک کشور، تأمین آن با تولید مواد ارزان‌قیمت و فرایند تولید ساده، احساس می‌شود؛ ازاین‌رو هدف این طرح تولید مواد ترموالکتریک ارزان با بازدهی بالا از طریق پیچیدن یک پلیمر رسانا به دور مواد معدنی و تولید یک نانوکامپوزیت بود که بتواند انرژی حرارتی را به الکتریسیته تبدیل کند.

وی با بیان اینکه مواد ترموالکتریک قادرند از گرمای اتلافی، الکتریسیته تولید کنند، افزود: این قطعات نانوکامپوزیتی، کوچک، سبک، محکم و فاقد صدا و حرکت هستند؛ همچنین طول عمر زیاد، قابلیت تکرارپذیری بالا و زیست سازگاری از دیگر خصوصیات این نانو کامپوزیت‌هاست.

وی اظهار داشت: با قرار دادن تجهیزات ترموالکتریکی شامل این نانوکامپوزیت‌ها در اگزوز و صندلی اتومبیل، ضمن خنک کردن آن‌ها، بخشی از برق لازم برای اتومبیل تأمین می‌شود. همچنین با استفاده از این نوع مواد در ساعت مچی و شارژر گوشی همراه، می‌توان حرارت بدن را به الکتریسیته تبدیل کرده و برق مورد نیاز آن‌ها را فراهم نمود. به‌کارگیری این نانوکامپوزیت‌های ترموالکتریک در سیستم‌های خنک‌کننده‌ی یخچال‌های کوچک، نظیر یخچال‌های درون خودرو را می‌توان از کاربردهای دیگر این مواد عنوان کرد.

به گفته مشتاقی، نتایج این طرح می‌تواند در تجهیزات مربوط به تبدیل انرژی حرارتی به انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد و بازده آن‌ها را افزایش دهد. همچنین این قطعات نانوکامپوزیتی در صنایع فولاد، خودروسازی و صنعت برق کاربرد دارند.

این طرح در قالب پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد فریبا مشتاقی و با راهنمایی دکتر مردعلی یوسف پور و دکتر علی حبیب الله زاده انجام‌ شده است. این پایان‌نامه که با همکاری شرکت نانو نافذ پیشرو کویر انجام‌ شده که تحت عنوان پایان‌نامه‌ی مورد نیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ توسعه‌‌ی فناوری نانو نیز رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا