اخبار

محققان نانو پوشش جدید ضد اثر انگشت توسعه دادند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر اثر انگشت بر روی سطوح فولاد ضدزنگ (stainless steel) جلوه ناخوشایندی ایجاد می کند. محققان موسسه Fraunhofer اخیرا یک نانو پوشش جدید توسعه داده اند که از ایجاد لکه های ناشی از تماس انگشت با سطوح فولاد ضد زنگ جلوگیری می کند.

یخچال نو دارای سطح براق و جذاب فولاد ضد زنگ می باشد. اما در اثر تماس انگشت با آن سطح تیره شده و جلوه خود را از دست می دهد. تمیز کردن این لکه های ناشی از اثر انگشت با پارچه و مواد شوینده کار دشواری می باشد و یک عملیات polishing مورد نیاز است. محققان IMWS (Fraunhofer Institute for Microstructure of Materials and Systems) با همکاری همکاران خود در FEW Chemicals GmbH بر روی توسعه پوشش ضد اثر انگشت تحقیق می کنند. آنها از یک لایه پوششی که حاوی افزودنی های ویژه می باشد استفاده کرده اند. این افزودنی ها دافع آب و روغن می باشند. وقتی سطح فولاد ضد زنگ با پوشش حاوی این افزودنی ها پوشانده شود ، سطح زبر تر شده و مساحت سطح افزایش می یابد. وقتی انگشت با در یخچال تماس پیدا می کند فقط سطح بالایی را لمس می کند و چربی انگشت به سطح پایینی نمی رسد. این بدین معناست که سطحی که در معرض تماس با چربی انگشت قرار دارد بسیار کوچکتر شده است.

بعلاوه ضریب شکست پوشش طوری تنظیم شده است که با ضریب شکست چربی طبیعی موجود در پوست انسان هماهنگ باشد. این بدین معناست که نور از سطح فولاد ضد زنگ پوشش اده شده به همان شکل منعکس می شود که از سطح در تماس با انگشت منعکس می گردد. در نتیجه اثر انگشت قابل مشاهده نخواهد بود. FEW Chemicals GmbH کار توسعه سامانه های پوششی را انجام می دهد و گروه Fraunhofer بر روی آنالیز لایه ها تمرکز دارند. لایه های ایجاد شده بوسیله میکروسکوپ الکترونی ، میکروسکوپ نوری و میروسکوپ اتمی بررسی می شود. اندازه ذرات در سامانه پوششی و یکنواختی توزیع آنها اهمیت بالایی دارد. برای مثال اگر نانو ذرات به هم پیوسته و ذرات درشت تری ایجاد کنند ممکن است پوشش شفافیت خود را از دست دهد. همچنین اگر ذرات بسیار ریز باشند سطح بسیار هموار می شود و چربی انگشت می تواند بر روی کل سطح پوشش بچسبد. 

کار برای بهینه سازی این سامانه ادامه دارد. پیش بینی می شود این تحقیق تا پایان سال 2020 تکمیل شده و تولید صنعتی این پوشش توسط FEW Chemicals GmbH آغاز شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا