اخبار

محققان پوشش خود تمیز شونده برای سلول های خورشیدی توسعه دادند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  غالبا در سامانه های Photovoltaic (PV) که انرژی پاک را از نور خورشید تولید می کنند ، چرک یا ذراتی مثل گرد و غبار ، آب و شن جمع می شود. تجمع این ذرات باعث کاهش جذب انرژی خورشید بوسیله سل های خورشیدی شده و تولید برق را تا 50 درصد کاهش می دهد.

بنابراین تمیز کردن سل ها امری ضروری و مهم می باشد. اما فرآیند تمیز کردن و نگهداری هزینه بر بوده و باعث اتلاف آب می شود. در پروژه SolarSharc پوشش دفع کننده ای توسعه داده شده است که آلودگی ها را از سطح دفع می کند و بازده تولید انرژی را بهینه می سازد. به گفته David Hannan از شرکت Opus Materials Technologies مهمترین مشکل در تولید انرژی خورشیدی تجمع گرد و خاک بر روی پنل های خورشیدی است که بازده تولید انرژی را کاهش می دهد.

این مساله باعث خسارتی به ارزش حدود 40 میلیارد یورو می شود. برای تولید کسری انرژی از سوخت های فسیلی حدود 100 تن دی اکسید کربن تولید می شود. به گفته Hannan پوشش های خود تمیز شونده موجود دارای شفافیت پایین ، زمان خدمات دهی کوتاه (2 تا 3 سال) و هزینه بالا (بالای 260 یورو در هر لیتر) می باشند. بنابراین با توجه به قیمت بالا معمولا استفاده نمی شوند. پوشش جدید دارای ساختار نانو بوده و شفافیت بالایی دارد. این پوشش بازده تولید انرژی را تا 4 درصد افزایش می دهد و کیفیت ظاهری را برای کاربرد های ساختمانی بهبود می دهد. SolarSharc علاوه بر دوام بالا و خاصیت خود تمیز شوندگی در برابر دما های بالا مقاوم بوده و دارای مقاومت آب و هوایی بالایی می باشد. همچنین دارای خواص anti-reflective می باشد. خواص anti-reflective باعث می شود بیش از 93 درصد نور خورشید به نیمه هادی های PV برسد. پوشش هیبریدی آلی-معدنی SolarSharc تنها با ضخامت چند میکرون اعمال می شود. در این پوشش یک شبکه سیلیکا (شیشه) بطور شیمیایی به گروههای آلی غیر چسبنده متصل شده است. این پوشش آب و آلودگی های بر پایه آب را به سرعت دفع می کند. آب سطح این پوشش را خیس نمی کند و بصورت قطراتی در آمده و از روی پوشش می لغزد. آلودگی های جامد مثل گرد و خاک نیز به آسانی بوسیله باد یا مقادیر کم آب از سطح خارج می شوند. این پروژه از سال 2017 آغاز شده است و پیش بینی می شود محصول SolarSharc در سال 2019 به بازار عرضه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا