اخبار

مدیر اصفهان پلاست: بیش از 80 درصد فضای نمایشگاه واگذار شده است

بسپار- دهمین دوره نمايشگاه تخصصي لاستيك، پلاستيك، ماشين‌آلات و تجهيزات وابسته اصفهان با عنوان اصفهان پلاست، 12 تا 15 آبان ماه سال جاری در محل دایمی نمایشگاه‌های اصفهان (پل تاریخی شهرستان) برگزار خواهد شد. این نمایشگاه که از اولین نمایشگاه‌های لاستیک و پلاستیک (استانی) در کشور است، در این سال‌ها به جایگاهی قابل توجه دست یافته و به اعتقاد مدیر و برخی از مشارکت کنندگان در آن، پس از ایران پلاست از مهمترین نمایشگاه‌های صنعت لاستیک و پلاستیک ایران به شمار می رود.
از این رو با علی شالباف مدیر عامل متحدان آریا و مدیر نمایشگاه اصفهان پلاست که در تمامی ادوار گذشته، مجری برگزاری این نمایشگاه بوده است، گفت و گویی در مورد این دوره از نمایشگاه و نحوه برگزاری آن داشتیم.

شالباف: نمایشگاه اصفهان پلاست به عنوان اولین نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور، از سال 1381 در شهر صنعتی اصفهان هدف‌گذاری گرديد و با شكل‌گيري نمايشگاه ايران پلاست، سعی شد این دو نمایشگاه هماهنگ با هم و با سیاست‌گذاری که طی این چند سال دنبال می‌شود به صورت دو سالانه برگزار شود. در واقع در سالی که ایران پلاست برگزار نمی‌شود، شاهد برگزاری اصفهان پلاست هستیم. طی بیش از یک دهه برگزاری، نمایشگاه به عنوان یک نمایشگاه منطقه‌ای و ملی جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده و فعالین این صنعت برای مشارکت در اصفهان پلاست اعتمادشان جلب شده و خوشبختانه نمایشگاه به جایگاهی رسیده که در چند دوره اخیر به دلیل محدودیت فضای نمایشگاه اصفهان با کمبود فضا مواجه می‌شویم و متاسفانه نمی‌توانیم تعدادی از متقاضیان را پذیرش کنیم.
در حال حاضر که دو ماه تا برگزاری نمایشگاه زمان داریم، بيش از 80 درصد فضای نمایشگاهی واگذار شده است و به نظر می‌رسد ظرف چند روز آینده ثبت نام نمایشگاه و جانمایی را به اتمام برسانیم و بتوانیم برای اجرای مناسب تر این دوره خود را مهیا و بر اطلاع‌رسانی و جذب و پذیرش بازدیدکنندگان متخصص و مخاطبان این نمایشگاه از کشورهای همجوار و همچنین اقصی نقاط ایران تمرکز کنیم.

بسپار- امسال نمایشگاه چه تعداد غرفه گذار داخلی و احتمالا خارجی داشته؟ چند سالن؟ در چه فضایی؟ نسبت به دوره قبل چه قدر رشد داشته است؟
شالباف: سایت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان شامل سه سالن دائم است، اخيرا هم یک سالن به صورت موقت به سایت نمایشگاه اصفهان اضافه شده است. مساحت مفید کل سالن‌های تحت پوشش در حدود 4300 متر مربع است. در این متراژ طی سال‌های گذشته شاهد حضور 120 تا 130 شرکت بوده‌ایم. به دلیل متراژهایی که شرکت‌ها در اختیار می‌گیرند، تعداد شرکت‌ها معمولا 10-20 درصد نوسان دارد. به نظر می‌رسد در این دوره هم نمایشگاه اصفهان پلاست را با حداکثر فضایی که در اختیار داریم، بتوانیم با حضور 130-140 شرکت برگزار کنیم.
معمولا شرکت‌های خارجی اگر بخواهند به طور مستقیم در نمایشگاه‌های ایران شرکت کنند، در نمایشگاه‌هایی که در تهران برگزار می‌شود حضور می‌یابند. در واقع معمولا در نمایشگاه‌های استان‌های دیگر به جای حضور مستقیم، نمایندگانشان حضور پیدا می‌کنند. برای این دوره از نمایشگاه با توجه به اینکه در سطح بین‌المللی هم خیلی اطلاع رسانی کردیم و هم اینکه در ترکیه و چین دفتر عاملیت داریم، از دفاترمان خواستیم با جدیت برای این دوره از اصفهان پلاست پیگیری کنند که حداقل در این دوره شاهد حضور شرکت‌هایی به طور مستقیم از این دو کشور باشیم. این دو کشور طی چند سال اخیر با توجه به شرایط و تحریم‌ها تنها شرکای تجاری کشور ایران بودند و روی آن‌ها متمرکز شده‌ایم.
در این چند دوره اخیر با حداکثر ظرفیت در اختیار، نمایشگاه را برگزار كرده‌ايم و به نوعی رشد نداشته‌ایم. البته با توجه به اضافه شدن سالن چهارم چیزی در حدود 15 درصد رشد متراژی خواهیم داشت و با توجه به اين كه ثبت نام ادامه دارد در حال حاضر نمی‌توانم آمار دقیقی از تعداد شرکت‌ها بدهم.

بسپار- این رشد به چه عواملی بر می‌گردد؟
شالباف: موفقیت نمایشگاه و استقبال از آن وابسته به عوامل زیادی است. به طور کلی در زمان برگزاری نمایشگاه، دو جامعه مخاطب وجود دارد. اگر برگزارکننده به این دو جامعه و نیازهایشان توجه ویژه‌ای کند و بتواند به این نیازها پاسخ دهد، قطعا موفق است و طبعا با استقبال روبرو می‌شود و حتی به نقطه‌ای می‌رسد که در دوره‌های بعدی با تقاضای بیشتر از ظرفیت و کمبود فضا مواجه می‌شود. غرفه‌داران و بازدیدکنندگان این دو جامعه را تشکیل می‌دهند. این دو جامعه به اندازه هم حائز اهمیت و در یک حد باید به هر دو توجه کرد.
اصفهان پلاست از نمایشگاه‌هایی بوده که با توجه به توان و بضاعت خود تلاش کرده‌ایم تا موجبات رضایت این دو جامعه را فراهم کنیم. سعی کردیم به کلیه فعالان این صنعت به خوبی اطلاع‌رسانی کنیم. با تمامی تشکل‌ها و انجمن‌های مربوطه و فعال در این صنعت همکاری و تعامل داشته باشیم تا آن‌ها هم در راستای اطلاع‌رسانی ستاد برگزاری نمایشگاه بتوانند اعضای تحت پوشش را برای حضور در نمایشگاه تشویق و ترغیب کنند. با پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، مجلات و نشریات تخصصی مرتبط به عنوان حامیان رسانه‌ای تعامل کردیم تا بتوانند اطلاع‌رسانی تخصصی این نمایشگاه را انجام دهند. در سطح بین‌الملل تلاش کردیم در سایت‌هایی که نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی دنیا را معرفی می‌کنند، اطلاعات نمایشگاه را بارگذاری کنیم. با انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه این صنعت در کشورهای همجوار مکاتباتی داشتیم. با اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران، سفارت خانه‌ها و رایزن‌ها مکاتباتی انجام داده‌ایم و درخواست شده این نمایشگاه به شرکت‌های مرتبط در کشورهای هدف اطلاع رسانی شود. سعی کردیم به طرق مختلف مثل ارسال فکس، ایمیل، پیام کوتاه، جلسات حضوری و چاپ برشور و پوستر، جامعه مخاطب غرفه گذار را دعوت کنیم که هرچه با شکوه تر در نمایشگاه حضور داشته باشند و سعی کردیم با توجه به محدودیت فضای در اختیار و با توجه به همکاری و تعامل با انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه از شرکت‌های شاخص دعوت به عمل آید. نکته مورد توجه دیگر این بود که برای این نمایشگاه گروه‌های کالایی مختلف را تحت پوشش قرار دهیم. برای جذب بازدید کننده متخصص با برنامه و رویه‌ای متناسب با همین موضوع، تلاش داریم با کمک انجمن‌ها، تشکل‌ها و مجلات و سایت‌های تخصصی بتوانیم اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشیم.

بسپار – در صحبت‌های خود اشاره کردید که با انجمن‌ها همکاری داشته‌اید، می‌توانید به طور مشخص بگویید ارتباط شما با تشکل‌ها در برگزاری نمایشگاه چطور بوده است؟
شالباف: شخصا به همکاری با انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط با موضوع نمایشگاهی که مجری برگزاری آن هستم، بسیار معتقدم و در تمامی عناوین نمایشگاهی که مجموعه ما برگزار می‌کند؛ سعی می‌کنیم تعامل با تشکل‌ها و انجمن‌های مربوطه یکی از اولین اقدامات باشد، از جمله در نمایشگاه اصفهان پلاست. همچنین در دوره‌ای هم که مجری ایران پلاست بودم، سعی کردم این تعامل را به نحو احسن انجام دهم.
در این دوره از نمایشگاه اصفهان پلاست همچون دوره‌های قبل تلاش داشتیم حداکثر تعامل را با انجمن‌های فعال هم در استان اصفهان و هم استان تهران داشته باشیم. از جمله خدماتی که ستاد برگزاری نمایشگاه در اختیار انجمن‌ها قرار داده است می‌توان به واگذاری غرفه رایگانی برای ارایه توانمندی‌ها و خدمات خود انجمن مربوطه و استفاده از نام و لوگوی آن‌ها در جاهای مختلف به عنوان همکار نمایشگاه اشاره کرد. از سویی هیات رییسه این انجمن‌ها طرف مشورت و بدنه شورای سیاست گذاری ما هستند و در بخش‌های مختلف از آن‌ها مشورت گرفته‌ایم تا نمایشگاه همسو با اهداف این صنعت باشد. چون معتقدم وظیفه برگزار کننده نمایشگاه، برگزاری آن مطابق با استاندارهای تعریف شده در آن صنعت است. منتها شرکتی مثل متحدان آریا در طول سال برگزار کننده ده عنوان نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی و تخصصی با موضوعات مختلف است و طبیعتا ما متخصص هریک از این عناوینی که برگزار می‌کنیم نیستیم. بنابراین لازمه برگزاری موفق هر نمایشگاه داشتن اتاق فکر و یا به عبارتی شورای راهبری متشکل از اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب نظر و کارشناس در آن زمینه است. انجمن‌ها، تشکل‌ها و نشریات تخصصی از تاثیرگذارترین اشخاص در این ارتباط هستند. انتخاب تاریخ، سالن و هدف و تم نمایشگاه با توجه به منطقه برگزاری از جمله مواردی است که باید در آن مورد مشورت کرد. تعامل خوب مجری نمایشگاه و افراد تاثیرگذار، موفقیت هر چه بیشتر نمایشگاه را فراهم و حداکثر خروجی را برای غرفه داران و بازدیدکنندگان مهیا می‌کند.
سعی کردیم هم از بعد جذب مشارکت‌کنندگان و هم از بعد جذب بازدیدکنندگان از مشورت انجمن‌ها استفاده کنیم. به عنوان مثال در این دوره از نمایشگاه بیش از یک سالن کامل در اختیار انجمن صنایع همگن ماشین‌آلات و تجهیزات پلیمری است و با نظر خودشان، واگذار و جانمایی شده است. این موضوع باعث شده شاهد حضور حداکثری شرکت‌های شاخص و فعال در این زمینه باشیم. همچنین با انجمن صنایع همگن پلاستیک، اتحادیه پلاستیک، مشمع و ملامین تهران، توسعه خوشه پلاستیک استان اصفهان، اتحادیه مشمع و پلاستیک استان اصفهان و شرکت تعاونی تامین‌کنندگان مواد هم تعامل داشته‌ایم. همین تعاملات موجب غنای نمایشگاه شده است.

بسپار- در پاسخ به عوامل رشد نمایشگاه از اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های انجام شده در این زمینه گفتید، لطفا بیشتر از تبلیغات نمایشگاه در داخل و خارج کشور بگویید.
شالباف: برای جذب مشارکت کنندگان تبلیغات ما در همین حد بوده است. چون نمایشگاه تخصصی است و نیاز به تبلیغات رسانه‌ای برای جذب مخاطب نداریم. از طرفی چون متاسفانه با کمبود فضا هم مواجه‌ایم برای جذب مشارکت کننده از همین روش‌ها تامین نیاز شده است.
اما برای جذب جامعه دوم که بازدیدکنندگان متخصص هستند به غیر از روش‌هایی که گفتم، از یک هفته قبل از برگزاری نمایشگاه بیلبوردهایی در سطح استان اصفهان و استان‌های همجوار از جمله استان فارس، یزد، چهارمحال بختیاری و حتی شهرهای جنوبی کشور اكران خواهیم کرد. تبلیغات صدا و سیما نیز داریم. از طرفی هماهنگی‌هایی با هیات امنا‌های شهرک‌های صنعتی اصفهان انجام داده‌ایم، چون همانگونه که می‌دانید اصفهان دومین کلانشهر صنعتی ایران است و بیش از 9000 واحد صنعتی فعال دارد. چیزی در حدود چهل هزار قطعه کارت بازدید رایگان متخصصین چاپ کردیم تا توسط انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه به ویژه در سطح استان اصفهان و شهرک‌های صنعتی ان توزیع خواهند شد تا واحدهای مرتبط بتوانند از نمایشگاه بازدید کنند.
تبلیغ در روزنامه‌های کثیرالانتشار و ارسال پیام کوتاه از طریق بانک اطلاعاتی گسترده‌ای که ستاد برگزاری و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در اختیار دارد و مواردی از این قبیل برای جذب بازدید کننده متخصص انجام خواهد شد.

بسپار- آیا برای دعوت از هیات های تجاری به منظور بازدید از نمایشگاه برنامه ای داشته اید؟
شالباف: در حال حاضر در این زمینه در حال رایزنی هستیم و در این خصوص از دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی هم کمک گرفته‌ایم. با توجه به آمار مستند دفتر صنایع تکمیلی از میزان صادرات محصولات و فراورده‌های پتروشیمی به کشورهای همجوار، کشورهای هدف را مشخص کرده ایم. این کشورهای هدف پاکستان، عراق، افغانستان و هند هستند که براساس آمار بیشترین صادرات را به آن‌ها داشته‌ایم. هم از طریق این آمار و هم از طریق انجمن‌ها و تشکل‌ها با سفارت خانه‌ها و رایزن‌های اقتصادی در این کشورهای هدف در حال تماس و ارتباط هستیم تا بتوانیم هیات‌های تجاری از این کشورها برای بازدید از اصفهان پلاست دعوت کنیم. این موضوع تا یک ماه آینده مشخص خواهد شد.

بسپار- شما تجربه برگزاری ادوار گذشته این نمایشگاه را داشته اید. به نظر شما واحدهای حاضر و مشارکت کننده در نمایشگاه از این طریق در توسعه بازارهای منطقه ای خود موفق بوده اند؟ یعنی نمایشگاه چه میزان در این عرصه کارآمد بوده است؟
شالباف: صد در صد موثر بوده است. متاسفانه یکی از مشکلات این است که وقتی از مشارکت‌کنندگان گرامی آماری از تعاملات آن‌ها با کشورهای دیگر مطالبه می‌کنیم، به لحاظ اینکه این آمار محرمانه است و از لحاظ فعالیت‌های اقصادی گمان می‌کنند نشر این اطلاعات و آمار موجب از دست رفتن این بازار یا ورود رقبایشان خواهد شد؛ با وجود تلاش‌های زیادی که داشتیم اطلاعات دقیقی را نمی‌توانیم از آنها به دست آوریم.
البته در نمایشگاه ایران پلاست 91 که مسوول برگزاری آن بودم، در جلساتی که داشتیم به عنوان مثال مهندس شاکری که هم از مسوولان انجمن صنایع همگن ماشین‌آلات پلیمری هستند و هم به عنوان یک تولیدکننده و ماشین‌ساز، اعلام کردند که قراردادهای خوبی با کشورهای همجوار منعقد کرده‌اند.
در اصفهان پلاست نیز همینطور بوده است. از عراق، افغانستان، پاکستان در دوره قبل بازدیدکننده داشتیم، منتها شرکت‌ها اطلاعات دقیقی از تعاملاتشان به ما ارائه نکرده‌اند. ولی یقینا با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی از برگزاری نمایشگاه‌ها دستیابی به بازارهای صادراتی و یکی ابزارهای توسعه تجارت ایران با سایر کشورها است طبیعتا دستاوردهای این چنینی را دارد. حداقل در این زمینه شرکت‌های ایرانی می‌توانند نمایندگی در داخل کشور اخذ کنند. همچنین با قرار گرفتن شرکت‌ها در کنار هم، شرایط رقابتی و مقایسه‌ای برای تولیدات و محصولات و خدمات ایجاد می‌شود و همه این موارد در کنار هم زمینه ساز ارتقا سطح کمی و کیفی تولیدات داخلی و حتی زمینه ساز صادرات خواهد شد.

بسپار- چه برنامه‌های جانبی‌ای برای نمایشگاه در نظر گرفته‌اید؟
شالباف: طی درخواستی که از انجمن‌ها، تشکل‌ها و شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه داشتیم، در این دوره نیز بنا داریم که به موازات نمایشگاه سمینارها و کارگاه‌های آموزشی برگزار کنیم. این عناوین تخصصی است و باید متناسب با نیاز روز صنعت هدف گذاری شود. از طرفی تصمیم‌گیری‌های اخیر دولت نظیر صادرات، واردات و شرایط پساتحریم نیز باید در نظر گرفته شود. بنابراین به انجمن‌های مربوطه اعلام کرده‌ایم اگر در این باره می‌توانند فعالیتی انجام دهند، کلیه امکانات و شرایط را برای برنامه‌ریزی این کنفرانس‌ها مهیا خواهیم کرد.
همچنین قصد داریم در حین برگزاری نمایشگاه، تورهای صنعتی از واحدها و مجموعه‌های دولتی و خصوصی برای علاقمندان برگزار کنیم.
بسپار- ساعت برگزاری و اطلاعات عمومی در مورد نمایشگاه را هم بفرمایید.
شالباف: نمایشگاه از 12 تا 15 آبان واقع در پل تاریخی شهرستان در ساعات 15 تا 21 برگزار خواهد شد. انتخاب این ساعت بازدید به جهت این است که معمولا نمایشگاه‌ها در شهرستان‌ها طی ساعت بازدید بعد از ظهر با استقبال بیشتری مواجه می‌شوند.

بسپار- در پایان اگر صحبت تکمیلی دارید، بفرمایید.
شالباف: از زحمات مجموعه بسپار تشکر می‌کنم که طی این چندین سال نقش بسزایی در اطلاع‌رسانی بهتر اصفهان پلاست داشته است.

بسپار- با آرزوی موفقیت برای شما.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا