اخبار

مدیران بنیادهای علمی 7 کشور فردا به ایران می‌آیند

بسپار/ ایران پلیمر مدیران بنیادهای علمی 7 کشور برای حضور در اجلاس منطقه‌ای شورای جهانی پژوهش به ایران می‌آیند.  اجلاس سالیانه منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی پژوهش برای نخستین بار در ایران برگزار می شود، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی میزبان این رویداد است. بنابراین مدیران بنیادهای علمی عضو اجلاس برای شرکت در آن به ایران سفر می کنند.

امسال مدیران بنیادهای علمی از 7 کشور آلمان، چین، ژاپن، اندونزی، سریلانکا، نیوزلند و افریقای جنوبی در اجلاس حاضر هستند. این اجلاس طی دو روز 30 آبان و 1 آذر ماه در تهران برگزار می شود که روز نخست آن به موضوع اثربخشی پژوهش اختصاص دارد و روز دوم نیز با موضوع نقش زنان در پژوهش به پایان می رسد.

همچنین برای نخستین بار در اجلاسی که ایران میزبان آن است بازخورد منطقه ای در خصوص بهترین شیوه های ارزیابی اثربخشی پژوهش کشورهای چین، اندونزی، سریلانکا و ژاپن ارائه می شود.

برای نخستین بار صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به عنوان نماینده‌ ایران در اجلاس منطقه‌ای شورای جهانی پژوهش سال 2015 در کشور استرالیا حضور پیدا کرد. شورای جهانی پژوهش سازمانی بین‌المللی متشکل از سران بنیاد‌های علم دنیا است که کار خود را با اهداف «بهبود ارتباط و همکاری میان بنیادهای علم دنیا»، «ارتقا و ترویج اشتراک اطلاعات و بهترین شیوه‌های همکاری تحقیقاتی»، «فراهم کردن فضایی برای جلسات منظم سران بنیادهای علم»، «استفاده از فرصت‌ها و توجه به دغدغه‌های مشترک در حمایت از امر پژوهش و آموزش»، «ارائه راهکار برای موسساتی که قصد ایجاد چشم‌اندازی جهانی در زمینه پژوهش دارند» و «بررسی ساز و کارهایی که پژوهش و جامعه پژوهشی را در عرصه جهانی حمایت می‌کنند» دنبال می‌کند.

شورای جهانی پژوهش علاوه بر اجلاس جهانی، سالیانه یک بار در قالب اجلاس منطقه‌ای تشکیل جلسه می‌دهد. در این اجلاس مدیران بین‌الملل بنیادهای علم و شوراهای پژوهشی عضو هر قاره حضور یافته و در خصوص موضوعاتی از پیش تعیین شده به بحث و سیاستگذاری می‌پردازند.

 

منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا