اخبار

مدیرعامل شرکت برازمان شیمی صنعت: صادرات از مقوله های جذاب برای شرکت های داخلی است

بسپار / ایران پلیمر  دکتر ایمان رضوی پناه، دانش آموخته رشته شیمی تجزیه از دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر عامل شرکت دانش بنیان برازمان شیمی صنعت شرق است. وی می گوید: ایده ابتدایی تاسیس این واحد فناور در سال 1392 شکل گرفت. در آن سال بنده به اتفاق چند نفر از همکارانم تحقیقات خود را بر روی تولید افزودنی های معدنی پیشرفته جهت کاربردهای صنعتی خاص، آغاز کردیم. این همکاری در سال 1395 منجر به شکل¬گیری شرکت برازمان شیمی صنعت شرق شد. خط مشی شرکت بر این است تا با مدیریت و برنامه¬ریزی صحیح و اصولی، استفاده از دانش روز و توان متخصصان داخلی به عنوان یکی از نوآوران پویا در زمینه تولید افزودنی¬های معدنی پیشرفته قابل رقابت با نمونه¬های خارجی، مطرح شود.

بسپار- آقای دکتر، رئوژل چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟ 
رضوی پناه: رئوژل نام تجاری افزودنی های معدنی پیشرفته این شرکت می باشد که در صنایع مختلف از جمله رنگ و پوشش، کشاورزی، آرایشی و بهداشتی و … کاربرد های فراوان دارد. این محصولات افزودنی های رئولوژیک بر پایه فیلوسیلیکات های فرآوری شده هستند که برای اولین بار در ایران بر اساس استانداردهای جهانی و با بهره گیری از فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی مختلف، به دست آمده اند. خانواده رئوژل به طور کلی به عنوان غلظت دهنده یا قوام دهنده، امولسیفایر، معلق ساز، ضد رسوب و جاذب کاربرد دارند. 
در صنعت رنگ و پوشش، رئوژل ها، قادر به ایجاد خواص تیکسوتروپ در فرمولاسیون محصولات مختلف بوده و توانایی ایجاد ویسکوزیته نسبتا بالایی را در محیط های آبی دارا هستند. این محصولات یک عامل معلق ساز بوده و با تشکیل ژل در محیط های آبی از ته نشینی و رسوب سوسپانسیون جلوگیری می کنند. استفاده هم زمان از این محصول در کنار سایر غلظت دهنده های گران قیمت، علاوه بر اثر هم-افزایی در تنظیم ویسکوزیته، با کاهش میزان مصرف غلظت دهنده های گران قیمت، کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی را به دنبال دارد. از رئوژل ها می توان در ساخت رنگ های پلاستیک، نیم پلاستیک، آکریلیک و ماستیک و بتونه استفاده کرد.  

بسپار- آیا دانش تولید این محصولات بومی بوده است؟ 
رضوان پناه: بله. تا پیش از دستیابی متخصصان این مرکز به دانش فنی تولید این محصولات بر اساس استاندارد های روز دنیا، بسیاری از شرکت ها نیاز خود را از خارج کشور تامین می کردند. 

بسپار – اشاره کوتاهی به بازار مصرف این محصولات داشتید … حجم و ارزش این بازار در کشور چه قدر است؟ 
رضوان پناه: با توجه به تنوع و کاربرد وسیع محصولات این شرکت، بسیاری از صنایع می توانند از محصولات ما استفاده کنند. لذا، رئوژل ها تنها در صنعت رنگ و پوشش کاربرد ندارند و به همین دلیل نمی توان آمار دقیقی از میزان مصرف آن در کشور گزارش کرد. همانطور که پیش از این بیان شد این محصولات می توانند در صنایع مختلف از جمله؛ رنگ و پوشش، کشاورزی، آرایشی و بهداشتی، کاشی و سرامیک و … مورد استفاده قرار گیرند. علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شرکت ما راجعه کنند. 

بسپار- با توجه به اینکه اولین تولیدکننده آن در خاورمیانه هستید آیا صادرات هم داشته اید؟ 
رضوان پناه: با توجه به افزایش نرخ ارز، در حال حاضر صادرات یکی از مقوله های جذاب برای شرکت های داخلی است. لذا، شرکت دانش بنیان برازمان شیمی صنعت شرق هم اکنون در حال رایزنی برای صادرات محصولات خود به کشور های عمان، عراق، امارت و هند است. 

بسپار- از نقطه نظر فنی این افزودنی با افزودنی های تولیدی در کارخانجات معتبر دنیا از جمله BYK و یا Elementis  و … چه تفاوت ها و اصولا چه ویژگی هایی دارد؟
رضوان پناه: به جرات و بر اساس نتایج آنالیزهای به دست آمده که در بایگانی شرکت موجود هستند، می توان گفت که محصولات این واحد از لحاظ کیفیت قابل رقابت با محصولات کارخانجات معتبر دنیا از جمله BYK و یا Elementis و … هستند. ویژگی هایی که می تواند محصولات ما را در مقایسه با نمونه خارجی جذاب کند عبارتند از: قیمت بسیار مناسب، پشتیبانی فنی توسط تیم متخصص شرکت، تاثیر ناچیز نوسانات شدید نرخ ارز بر روی قیمت محصولات و تولید منظم و پیوسته به دور از تحریم ها.     

بسپار- چه مقدار صرفه جویی ارزی حاصل می شود از طریق تولید رئوژل ها؟ 
رضوان پناه: از آنجاکه این شرکت دانش بنیان، نوپا است، شاید برخی از شرکت ها هنوز با تولیدات این واحد آشنایی کامل نداشته باشند. لذا، با گذشت زمان و شناخت بیشتر این شرکت، بسیاری از تولیدکنندگان داخلی می توانند نیاز خود را از داخل تامین کنند و علاوه بر کاهش هزینه های تولید محصولات خود، از خروج ارز نیز جلوگیری شود.
بسپار- میزان استقبال صنایع مختلف خصوصا رنگ و رزین از این افزودنی چگونه بوده است؟ 
رضوان پناه: خدا را شکر، میزان استقبال صنایع مختلف از محصولات این شرکت خوب بوده و این روند ماهانه در حال افزایش است. نکته ای که بایستی در اینجا بر روی آن تاکید کنم این است که تاکنون بازخورد منفی جدی از سوی خریداران محترم محصولات این شرکت گزارش نشده که این نشان دهنده کیفیت مناسب محصولات ما است. لیکن، بایستی ذکر شود که در پاره ای از مواقع تولیدکنندگان با مشکلات جریی برخورد کرده اند که با مشاوره با تیم متخصصان فنی این شرکت مشکل برطرف شده است.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این گفت و گوی خواندنی  را که در شماره   203   دو ماهنامه پوشرنگ در پایان شهریورماه  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا