اخبار

مدیرعامل NPC معتقد است: پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست

بسپار/ ایران پلیمر مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از افزایش ۷۰ درصدی تولید محصولات پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: تنوع محصولات و مقاصد صادراتی صنعت پتروشیمی باعث شده این صنعت مانند صنعت نفت خام تحریم‌پذیر نباشد.

بهزاد محمدی روز گذشته در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در نشستی خبری با اشاره به تفاوت‌های موجود بین صنعت پتروشیمی و نفت خام، تصریح کرد: در صنعت نفت خام مقاصد صادراتی مشخص است، اما صنعت پتروشیمی شامل ۳۵۰ نوع محصول است که به صدها خریدار در ده‌ها کشور صادر می‌شود.

وی افزود: بنابراین صنعت پتروشیمی انعطاف‌پذیری زیادی نسبت به صنعت نفت دارد، اما مزیت صنعت پتروشیمی نافی این مسئله نیست که باید خودمان را برای مقابله با تحریم‌ها آماده کنیم که در این راستا کارگروهی برای بررسی خطرات احتمالی تشکیل شده است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در ادامه ضمن ارائه توضیحاتی درباره پروژه‌های صنعت پتروشیمی، از افزایش ۴۶ درصدی در ظرفیت این صنعت، از افزایش ۷۰ درصدی در تولید محصولات پتروشیمی و افزایش ۴۶ درصدی درآمد این صنعت تا سال ۱۴۰۰ خبر داد.

 

بیش از ۱۲ میلیارد دلار صادرات در صنعت پتروشیمی

به گفته وی، ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی در حال حاضر معادل ۶۴ میلیون تن است که تا سال ۱۴۰۰ به ۹۴ میلیون تن خواهد رسید. همچنین ظرف دو سال آینده ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی از ۳۱ به ۵۱ میلیون تن و درآمد ارزی این صنعت نیز از ۱۷.۱ به ۲۵ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

محمدی در ادامه با اشاره به فعالیت ۵۵ مجتمع تولیدی در ماهشهر، عسلویه و سایر مناطق کشور، گفت: مجموع مجتمع‌های تولیدی در صنعت پتروشیمی با دریافت ۲۵.۳ میلیون تن خوراک به تولید مشغول هستند.

مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی ایران با اشاره به تولید ۵۵ میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور اظهار کرد: بخشی از این محصول در داخل همین صنعت مصرف می‌شود و ۳۱ میلیون تن در سه شکل پلیمری، شیمیایی و غیر شیمیایی به ارزش ۱۷.۱ میلیارد دلار قابل فروش هستند که ۸.۵ میلیون تن از آن در داخل کشور عرضه می‌شود.

به گفته وی، از ۳۱ میلیون تن محصول قابل فروش، ۲۲.۵ میلیون تن محصول پتروشیمی به ارزش ۱۲.۱ میلیارد دلار صادر می‌شود.

محمدی همچنین با اشاره به اشتغال مستقیم ۱۰۸ هزار نفر در صنعت پتروشیمی، تصریح کرد: تقریباً معادل همین عدد اشتغال غیر مستقیم در صنعت پتروشیمی وجود دارد.

 

آغاز بهره‌برداری کارخانه تولید کاتالیست پلی اتیلن در سال جاری

مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی ایران همچنین از بهره برداری کارخانه تولید کاتالیست پلی اتیلن سبک با ظرفیت صنعتی در لرستان در سال جاری خبر داد و گفت: فردا نیز قرارداد تولید کاتالیست متانول با پتروشیمی سبلان با ارزش دلاری سالانه پنج میلیون دلار در هر مجتمع امضا می‌شود که با توجه به نیاز کشور به این محصول در کنار سایر طرح‌ها از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

 

مصرف آب پتروشیمی چقدر است؟

وی در ادامه با بیان اینکه صنعت پتروشیمی از ۰.۰۵ درصد آب‌های زیرزمینی کشور استفاده می‌کند، تصریح کرد: از مجموع ۱۰۰۰ میلیارد متر مکعب آب مصرفی در کشور، صنعت پتروشیمی از ۲۵۰ میلیون متر مکعب از آب‌های جاری کشور استفاده می‌کند.

مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی ایران همچنین مهم‌ترین برنامه کلان صنعت پتروشیمی را توسعه این صنعت عنوان کرد و گفت: یکی از برنامه‌های این سازمان توسعه هاب انرژی بر پارسیان در شرق عسلویه با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) است که در سال جاری دنبال خواهد شد.

 

ایسنا

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا