اخبار

مراسم پاسداشت مرحوم صادق کحالی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد

بسپار/ ایران پلیمر شب گذشته هشتم خردادماه 1397 دانشكده مهندسي پليمر و رنگ دانشگاه صنعتی اميركبير ميزبان جمع كثيري از اصحاب صنعت و دانشگاه و مراكز پژوهشي مانند موسسه علوم و فناوري رنگ و پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران بود تا از خدمات ارزنده مرحوم حاج صادق كحالي مديريت فقيد شركت رنگ خوش قدرداني نمايد.

جلسه از ساعت ١٩ با قرايت آياتي از كلام الله مجيد توسط اقاي دكتر خراساني عضو هيات علمي دانشگاه اميركبير و خيرمقدم رياست دانشكده اقاي دكتر محمدي شروع شد و با پخش كليپ يادبود ايشان ادامه یافت  و سپس با ايراد سخنراني رياست تعاوني توليدكنندگان رنگ و محصولات وابسته اقاي مهندس يگانه ثمر و قرايت یک متن قدرداني بيش از ربع قرن ارتباط تنگاتنگ با ان شركت و تشكر از زحمات ان مرحوم توسط دكتر محسني رييس گروه رنگ دانشكده ادامه يافت و در پايان با ذكر خاطراتي از ارتباط اين واحد صنعتي با دانشگاه در طي سالهاي گذشته توسط اقاي مهندس كثيريها به اتمام رسيد و در نهایت فرزندان مرحوم کحالی با قدردانی از برگزاری این مراسم و تشکر از شرکت کنندگان نکاتی را ایراد کردند.  از شركت كنندگان  بعد از صرف افطاری بدرقه شد. 
متن سخنرانی آقای دکتر محسنی رییس گروه رنگ دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ به شرح زیر است: 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق

سروران گرامی، حضار محترم 

با عرض سلام و احترام  و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما به درگاه ایزد منان ، اینجانب به عنوان مدیر گروه رنگ و به نیابت از کلیه همکاران دانشکده و گروه ، مقدم شما صنعتگران ، اصحاب رسانه ، همکاران ، فارغ التحصیلان و دانشجویان گرامی را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ در جلسه گرامیداشت خدمات ارزنده مرحوم مغفور اقای حاج صادق کحالی را خوش امد عرض می کنم . بار دیگر ضایعه از دست دادن این نیک مرد صحنه صنعت را خدمت خانواده محترم و صاحبان صنایع و جامعه دانشگاهی تسلیت عرض نموده و برای ایشان آرامش ابدی و برای بازماندگان صبر جمیل آرزومندم.

امروز در این مکان مقدس گردامده ایم که از خدمات فردی یاد کنیم که با زحمت فراوان طی یک عمر تلاش صادقانه و مستمر توانست نام نیکی از خود به یادگار بگذارد.

 و چه چیز ارزشمند تر است از بجاگذاردن نام نیک؟

گرچه لازم است که در زمان حیات از خدمات چنین مردان و زنان زحمتکش این سرزمین از انها تجلیل شود تا این رسم نیک  نهادینه گردد، ولیکن متاسفانه هیچگاه باور اینکه هر کدام از ما ممکن است لحظه ای دیگر در قید حیات نباشیم به فراموشی سپرده می شود.  و دیر هنگام متوجه خواهیم شد که :

ناگهان بانگی برامد خواجه مرد.

امروز گرد هم نیامده ایم که تنها از فردی یاد کنیم که به صرف اینکه در میان ما نیست  از منش والای ایشان نام ببریم. که قطعا ایشان شایسته تمجید است و فقدان ایشان ضایعه ای نیست که آلام ان به راحتی به فراموشی سپرده شود.

امروز گرد هم آمده ایم که از شخصی یاد کنیم که حضورش در محیط های اموزشی و پژوهشی و در سمینار ها و کارگاهها ، بسیار پررنگ بود و حمایت های معنوی و مادی ایشان همواره ملموس می نمود. این ، یعنی ” اعتقاد راسخ به عنصر اموزش و بروز آوری و یادگیری در کنار فعالیت های صنعتی ” . و نسل جوان باید چنین درسی را از پیشکسوتان صنعت فراگیرند و شایسته است صنعتگران نیز این روحیه را بیش از پیش سرلوحه خود قرار دهند.  

 امروز گرد هم آمده ایم که از شخصی یاد کنیم که محیطی را فراهم اورد که بخوبی پذیرای کاراموزان و فارغ التحصیلان رشته رنگ بوده و هست و از جمله معدود مدیران صنعتی بود که بخوبی فعل ارتباط ” صنعت و دانشگاه” را صرف نمود. حاصل این روحیه ، همکاری چندین فارغ التحصیل رشته رنگ در مجموعه شرکتهای باژاک و خوش طی سالهای اخیربوده است.  و بدین سبب باعث دلگرمی نسل تحصیلکرده برای ورود به عرصه صنعت بوده است. و این ، یعنی ” باور پذیری و اعتقاد به نیروی تحصیل کرده و واگذاری مسئولیت به انان “.

امروز گرد هم آمده ایم که از فردی یاد کنیم که همواره مشوق نسل جوان به ماندن و خدمت کردن در میهن عزیزمان ایران بوده است و حتی به نزدیک ترین بستگان خود نیز توصیه می نمود که  بعد از تحصیل در خارج از کشور از حضور و خدمت به این اب و خاک غافل نشوند. و این ، یعنی ” تعهد به سازندگی این مرز و بوم”. 

امروز گرد هم آمده ایم که از مدیری یاد کنیم که همواره پذیرای دانشجویان در برنامه های بازدید از محیط های صنعتی تحت مدیریت خود بود و بدین سبب مشوقی بود برای دانشجویان ،به نحوی که با طرح سوال، اهداء جایزه و ایراد سخنرانی ، خاطره ای خوش از بازدید از یک محیط صنعتی را در ذهن دانشجویان به جا می گذاشت. و این ، یعنی” دادن انگیزه به نسل جوان” .

امروز گرد هم آمده ایم که از شخصی یاد کنیم که در تمامی ادوار هیچگاه از در اختیار قرار دادن محیط کارخانجات تحت مسئولیتش به انجام پژوهش های دانشگاهی دریغ نورزید و در واگذاری هرگونه مواد و تجهیزات مورد نیاز به انجام پروژه های دانشجویی و حرفه ای فرو گذار نشد. و این ،  یعنی ” اعتقاد به پژوهش و نو اوری”.

و چه زیباست یاد کردن از چنین مردی که در کنار تمام شخصیت والای انسانی که داشت هیچگاه ارتباط خود را با این محیط قطع ننمود. بدین سبب ایشان حق بزرگی به گردن این دانشکده دارد و خواهد داشت. امیدواریم این روحیه همچنان توسط همکاران و فرزندان برومند ایشان و مدیرانی که ایشان طی این سالها تربیت کرده اند ادامه یابد. مسئولیتی که  به دوش این عزیزان گذارده شده بسیار خطیر است. زیرا مرحوم کحالی تکرار نشدنی است ولیکن راه و رسم ایشان همچنان پابرجاست. چشم امید این دانشکده به همکاری دوسویه با سایر صنعتگرانی است که تعداد کثیری از انان نیز هم اکنون در این جمع حضور دارند و از چنین روحیه ای نیز برخوردارند. این ارتباطات غیر از برکات فناورانه ای که برای هر دو سوی صنعت و دانشگاه خواهد داشت ، میتواند باعث ایجاد انگیزه مضاعف به نسل جوان برای یادگیری، بروز اوری، سازندگی، مبارزه با مشقات و بالاخره ارتقای کیفی و کمی صنعت رنگ و رزین کشور باشد. و بیش از این شاهد بی انگیزگی در نسل جوان نباشیم و این چنین نظاره گر مهاجرت نسل تحصیلکرده به خروج از کشور نگردیم . این امر محقق نخواهد شد به غیر از پیروی از مرام مرحوم کحالی ها .

بار دیگر مقدم شما را در این دانشکده گرامی می دارم و برای روح بلند ان مرحوم طلب امرزش می نمایم ، که سعدی علیه الرحمه فرمود :

سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز                مرده ان است که نامش به نکویی نبرند.

روحش شاد و یادش گرامی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا