اخبار

مرکز تجارت ایران در اقلیم کردستان عراق راه‌اندازی می‌شود

بسپار/ایران پلیمر  سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق از آغاز به کار مرکز تجارت ایران در اقلیم کردستان عراق در آینده نزدیک خبر داد.

مهدی شوشتری در نشستی با فعالین اقتصادی استان کرمانشاه، با اشاره  به سیاست‌های دولت سیزدهم در زمینه تجارت خارجی، اظهار کرد: اولویت اصلی دولت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه است و در نشست‌های متعددی هم که داشتیم بر این موضوع تاکید شده است.

شوشتری از اهمیت کشور عراق به عنوان کشور همسایه و یکی از شرکای تجاری اصلی ایران یاد کرد و ادامه داد: عراق دومین شریک تجاری و مقصد صادراتی ما بعد از چین است، اما به تعبیری نخستین شریک تجاری کیفی ما محسوب می‌شود، زیرا عمده صادرات به این کشور( غیر از صادرات انرژی) که رقمی نزدیک به 9 میلیارد دلار است، کالاهای تولید شده در کارخانجات و صنایع داخل کشور است که اشتغالزایی، ارزش افزوده و رونق تولید را برای کشور به همراه دارد.

به گفته سرکنسول ایران در سلیمانیه، با احتساب انرژی سالیانه حدود 12 تا 13 میلیارد دلار به عراق صادرات داریم که این میزان با وجود تنگناهای ناشی از تحریم ها حاصل شده و رقم قابل توجهی است.

وی ادامه داد: اگرچه گاهی گفته می‌شود سهم ترکیه در عراق از ما بیشتر است و اعداد متفاوتی درباره صادرات این کشور به عراق مطرح است، اما صرف اینکه کالاهای ترک  در فروشگاه‌های عراق مشاهده شود به معنای بالا بودن سهم آنها در بازار عراق نیست.

شوشتری گفت: اکنون ایران در حال رقابت با ترکیه در بازار عراق است و بعد از ترکیه، چین رقیب بعدی ما در این کشور حساب می‌شود که طی سال‌های اخیر فعالیت بیشتری داشته است.

وی اضافه کرد: البته طی دو سال اخیر و با توجه به مشکلاتی که شیوع بیماری کرونا در حوزه حمل و نقل و تردد ایجاد کرده، بسیاری از کسانی که در گذشته با چین معاملات تجاری داشتند، اکنون علاقمند هستند با طرف ایرانی کار کنند.

سرکنسول ایران در سلیمانیه در ادامه از اهمیت اقلیم کردستان عراق هم یاد کرد و گفت: هم سابقه تجاری ما با اقلیم کردستان فراوان است و هم  قرابت‌های زبانی، تاریخی و فرهنگی و… فراوانی با مردم این منطقه داریم.

شوشتری با اشاره به فعال بودن 12 مرز بین ایران و عراق، تاکید کرد: از این تعداد نیمی از مرزها مربوط به اقلیم کردستا عراق است که سه مورد از این مرزها نیز در استان کرمانشاه قرار دارد.

به سمت صادرات دارو، تجهیزات پزشکی، مبلمان و پوشاک برویم

وی صادرات به عراق و خصوصا اقلیم کردستان و افزایش تعاملات تجاری با این بخش را نیازمند توجه به موارد متعددی دانست که یکی از مهمترین آنها تنوع بخشی به محصولات بود.

سرکنسول ایران در سلیمانیه با بیان اینکه هم اکنون در سه، چهار رسته از جمله مصالح ساختمانی، میوه و تره‌بار، مواد غذایی و سوخت فعالیت خوبی داریم، افزایش سهم در بازار عراق را  نیازمند تنوع بخشی به محصولات صادراتی دانست.

شوشتری تجهیزات پزشکی، دارو، ماشین آلات کشاورزی، مبلمان، البسه و … را از مهمترین کالاهایی دانست که باید از این پس بر صادرات آنها بیشتر تمرکز کنیم.

کالای درجه دو و سه به عراق نفرستیم/ به سمت تولید در عراق برویم

موضوع دیگری که وی بر آن تاکید داشت وضعیت کیفی کالاهای ایرانی بود و افزود: در بسیاری از مواقع طرف عراقی عقیده دارد جنس درجه یک ایرانی به دست آنها نمی‌رسد.

سرکنسول ایران در سلیمانیه اظهار کرد: بجز برخی از تجار سابقه دار و صاحب برند، بخش  قابل توجهی از صادرکنندگان ایران به عراق درجه دو و سه هستند که این موضوع به بازار ما صدمه خواهد زد.

شوشتری حل این معضل را نیازمند ارتقا کیفیت و برندسازی محصولات ایرانی دانست.

وی یکی دیگر از مواردی که باید در زمینه تعاملات تجاری با عراق مد نظر قرار گیرد را برنامه این کشور برای حمایت از تولیدات داخلش دانست و عنوان کرد: این موضوع در محدودیت‌های گهگاهی و یا وضع تعرفه بر کالاهای صادراتی مانند لبنیات، نوشیدنی‌ها و… مشهود است.

سرکنسول ایران در سلیمانیه با بیان اینکه باید بپذیریم عراق بنا دارد تولیدات خود را در این زمینه‌ها حمایت کند، خاطرنشان کرد: تنها راهکار برای حفظ صادرات در این شرایط این است که برخی از شرکت‌های ما به سمت تولید کالا در عراق بروند.

شوشتری از مشوق ها و مزیت‌های خوبی که خصوصا در اقلیم و سلیمانیه برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده یاد کرد که باید از آن استفاده کنیم.

راه‌اندازی مرکز تجارت ایران در اقلیم کردستان و مرکز تخصصی صنعت ساختمان در “کلار”

وی در ادامه از راه‌اندازی مرکز تجارت ایران در اقلیم کردستان عراق هم خبر داد که مجوزهای آن صادر شده و به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد.

سرکنسول ایران در سلیمانیه هدف از راه‌اندازی این مرکز را معرفی برندهای کمتر شناخته شده در عراق اعلام کرد که شاید فعلا توان راه‌اندازی دفاتر انحصاری خود را در عراق نداشته باشند.

شوشتری عنوان کرد: در این مجموعه حدود 100 برند ایرانی حضور خواهند داشت و برای اولین بار برای 30 شرکت دانش بنیان نیز امکانات و فضا در نظر گرفته شده است.

به گفته سرکنسول ایران در سلیمانیه، طی چند ماه آینده مرکز مشابهی به صورت تخصصی در بخش ساختمان نیز در کلار عراق راه‌اندازی می شود.

وی تاکید کرد: این مرکز فرصت خوبی برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی هم به اقلیم کردستان و هم بخش عربی عراق است.

حمل یکسره کالا تا سلیمانیه در گام نهایی

موضوع دیگری که سرکنسول ایران در سلیمانیه به آن اشاره کرد  برقراری حمل یکسره بین ایران و عراق بود که  بیش از 10 سال از آن صحبت شده، اما تا کنون اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه فعلا برقراری حمل یکسره برای تمام عراق مقدور نیست، گفت: قرار است به زودی یک شرکت حمل و نقل مشترک فقط بین ایران و سلمانیه راه‌اندازی شود.

شوشتری با بیان اینکه نمی‌توان انتظار داشت حمل یکسره در گام اول برای همه کالاها برقرار شود، افزود: بنا داریم این کار را قدم به قدم برای برخی کالاها فعال کنیم.

وی  با بیان اینکه برقراری حمل یکسره فعلا برای دو مرز پرویزخان و باشماق در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در مراحل بعدی باید مسیر ترانزیتی تا سوریه را هم فراهم کنیم.

 

پیگیری برای رفع معضل تعهدات ارزی

به گزارش ایسنا، شوشتری در ادامه از پیگیری جدی برای رفع مشکلات تعهدات ارزی هم یاد کرد و گفت: این موضوع برای کشورهایی که با آنها صادرات ریالی داریم، مانند عراق و افغانستان جدی تر است.

وی با بیان اینکه رفع تعهدات ارزی ابتدا قرار بود برای صادرکنندگان بزرگ مانند صنایع پتروشیمی باشد و بعد به سایر صادرکنندگان نیز تسری پیدا کرد، یادآور شد: حل این موضوع حتی در حوزه تصمیم وزارت خارجه هم نیست و نیازمند تصمیم گیری در سطوح کلان کشور است.

سرکنسول ایران در سلیمانیه ابراز امیدواری کرد با در نظر گرفتن راهکارهایی حداقل بتوان برای صادرکنندگان خرد و میانه فرمول مناسبی در نظر گرفت.

شوشتری استفاده از ظرفیت شبکه صرافی را نیز با وجود ریسک بالایی که دارد در زمینه رفع تعهدات ارزی اثرگذار دانست.

وی در ادامه از اهمیت صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق هم یاد کرد و افزود: صنعت و ساخت و ساز هنوز رونق زیادی در اقلیم کردستان عراق دارد.

شوشتری با بیان اینکه در زمینه برخی مصالح ساختمانی مانند کاشی و سرامیک هنوز هم در عراق مزیت داریم، افزود: نباید از صادرات تکنولوژی ساخت هم غافل شویم.

توجه به صادرات اسب کرد، صنایع دستی و … نیز از دیگر موضوعات مورد تاکید وی در این نشست بود.

 

ایسنا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا