اخبار

مرکز شتابدهی تخصصی صادرات در کشور افتتاح شد/ حمایت از استارت اپ های صادرات محور

بسپار/ایران پلیمر  با توجه به گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارتاپ‌های که از ابتدا با هدف صادرات، محصول و خدمات عرضه می‌کنند، این شتابدهنده به صورت تخصصی در حوزه صادرات، خدمات شتابدهی ارائه می‌کند. این مرکز شتابدهی تخصصی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری آغاز به کار کرده است.

حمایت همه‌جانبه استارت اپ صادرات محور

سورنا ستاری در مراسم افتتاح این مرکز  گفت: با توجه به تمایل و پیشگامی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای برنامه‌های خود برای توسعه صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناور برای تاسیس این مرکز حمایت‌های لازم را انجام می دهیم و امیدوار هستیم افتتاح این شتابدهنده، جریان عمومی صادرات خدمات و محصولات فناورانه را تسهیل بخشد.

وی ادامه داد: تمام ظرفیت کریدور صادراتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صادرات محور قرار دارد و این معاونت آمادگی دارد تا هر حمایتی که در مسیر صادرات لازم باشد برای این صادرکنندگان فناور فراهم کند.

معاون علمی گفت: تقویت حوزه صادرات بیش از هر چیز نیازمند ورود و حضور نیروهای جوان و تازه‌نفسی است که با استفاده از راهکارهای به روز و فناورانه، مسیر صادرات را هموارتر کنند. در حال حاضر بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان وفناور هزاران محصول و خدمت عرضه می‌کنند که بسیاری از آنها از ظرفیت صادراتی برخوردار هستند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خدمات مختلفی در حوزه صادرات عرضه می‌کند که از جمله آنها می‌توان به ایجاد نمایشگاه‌های بین‌الملی، کمک برای کسب استانداردهای لازم در مقاصد صادراتی و عرضه تسهیلات اشاره کرد.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان ضمن توضیح وضعیت فعلی زیست‌بوم نوآوری در کشور افزود: بحران کرونا علی رغم آسیب‌های جدی که به همراه داشت باعث ایجاد رونق جدی در حوزه شرکت‌های فعال در بخش آی.سی.تی شد.  این بحران باعث شد تا سدهای قدیمی در برابر این شرکت‌ها شکسته شود و آنها توانستند محصولات بهینه خود را به جامعه مصرف عرضه کنند.

به گفته ستاری، در حال حاضر ظرفیت بسیاری خوبی در بازار سرمایه و بورس برای شرکت‌های دانش بنیان و فناور فراهم است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درصدد است تا حضور این مجموعه های فناور را در این بازار تسهیل کند.

همچنین غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی نیز، همکاری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش بنیان و فناور استارتاپ محور را قابل تحسین ازیابی کرد و گفت: کسب و کارهای سنتی بی‌شک نمی توانند بر اساس راهکارهای سنتی و قدیمی، بازارهای صادراتی خود را حفظ کنند و افتتاح این مرکز یک شروع فرخنده ای است تا راهکاری مدرن و به روزی برای صادرات در عصر جدید فراهم شود.

افتتاح ۵ مرکز تا پایان سال

در ادامه حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اول اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز، یکی از برنامه های جدی اتاق بازرگانی را تشکل سازی خواند و گفت: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مرکز شتابدهی صادرات در تهران افتتاح شد و تا پایان سال نیز افتتاح ۵ مرکز مشابه در مراکز استان‌ها، در دستور کار قرار دارد. کسب و کارهای سنتی نیز برای ادامه حیات و ارتقا توان نیازمند بهره گیری از روش های به روز و فناورانه هستند. بیش از ۳٠ اتاق استانی و بیش از ۵۰ اتاق  و کمیته مشترک با دیگر کشورها، ظرفیت خوبی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور فراهم می کند.

به گفته سلاح ورزی، این مرکز شتابدهی علاوه بر خدمات مختلف در حوزه توسعه بازار و جذب سرمایه گذاری، مشاوره‌های راهبردی نیز به فعالان فناور و تیم های مستقر ارائه می کند.

مرکز شتابدهی صادرات ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درصدد برگزاری رویداد تخصصی صادرات به افغانستان در ماه‌های پیش رو است. برگزاری رویدادهای مشابه با آفریقا و بلاروس از جمله دیگر برنامه های این مرکز در سال جاری است.

در این مرکز همچنین  استارتاپ‌ها و تیم‌های مختلفی مانند، پلتفرم تسهیل خدمات تشخیصی و درمانی،  نمایشگاه مجازی تجهیزات پزشکی و دارویی و استارتاپاپ انجام تحقیقات غیر حضوری بین المللی مستقر هستند.

پلتفرمی برای بازاریابی بین المللی در حوزه محصولات شیمیایی که مشتریان خارجی را اعتبار سنجی می‌کند از جمله واحدهای مستقر در این مرکز است. با توجه به مشکلات پیش آمده برای ال سی های بانکی  بانکی، این پلتفرم می تواند جایگزین فناورانه مناسبی برای ال سی های طلقی شود.

استارتاپ بازاریابی خارجی با استفاده از ابزارهای دیجیتال، شرکت فناور فعال در حوزه  صادرات پانسمان نوین زخم و یک استارتاپ فعال در حوزه رمز ارزها، از جمله دیگر تیم های مستقر در مرکز شتابدهی صادرات هستند. این شتابدهنده همچنین از یک تیم استارتاپی که یک سامانه آنلاین مبادلات ارزی خرد، ارائه کرده است، حمایت می کند. همچنین یک استارتاپ در این مرکز به صورت تخصصی در حوزه جذب کارآموز از دیگر کشورها برای حضور در موسسات ایرانی فعالیت می کند.

جذب هیئت های تجاری به صورت مجازی دیگر فعالیتی بود که یک استارتاپ مستقر در این مرکز به عنوان زمینه کاری خود انتخاب کرده است. این تیم فناور موفق به جذب هیئت‌های تجاری از کشورهای مانند اتریش و سوئیس شده است.

در این مراسم همچنین با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از برگزیدگان رویداد «جهش صادرات در مسیر جهش تولید » تجلیل شد. طرح ایجاد پلتفرم خدمات فنی مهندسی، سامانه آنلاین مبادلات آنلاین ارزی خرد و ایجاد پلتفرم صادرات محتوای آموزشی تخصصی ایرانی، از جمله طرح‌‎های منتخب این رویداد بودند.

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا