اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ مزایای پیشرفت‌‌ پلی‌‌الفین‌‌ها در شبکه‌‌سازی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  پلی‌‌الفین‌‌ها ثابت کرده‌‌اند که یک ماده بادوام (durable) و تطبیق‌‌پذیر (adaptable) برای انواع سامانه‌‌های لوله‌‌کشی شامل آب آشامیدنی (potable)، زه‌‌کشی فاضلاب، آب ‌‌گرم و انتقال گاز می‌‌باشند. در این مقاله پیشرفت پلی‌‌الفین‌‌ها در حوزه لوله‌‌کشی آورده شده است.

لوله‌‌های پلی‌‌الفینی در شکل‌‌های بسیار متنوع خود، هم‌‌چنان در طیف گسترده‌‌ای از کاربردها استفاده می‌‌شوند.

اخیرا از لوله پلی‌‌پروپیلنی (PP) شرکت Aquatherm برای تامین تهویه مطبوع (HAVC) (سر واژه کلمات گرمایش، هوادهی و تهویه مطبوع که در برگیرنده فناوری‌‌های مربوط به ایجاد آسایش دمایی برای محیط‌‌های داخلی ساختمان می‌‌باشد، مترجم) و آب آشامیدنی مرکز هنری Orsalina28 در Moncalvo ایتالیا می‌‌باشد، استفاده شده است. Orsalina28 در میان تاکستان‌‌ها در یک مکان روستایی واقع شده است و شامل تعدادی گنبد اردوگاه (glamping) (نوعی چادر است که در دل طبیعت و برای لذت‌‌بردن از آن ساخته شده است. اقامتگاه مسافران می‌‌باشد و مجهز به امکانات رفاهی و تجملی است، مترجم) می‌‌باشد که با آب و تهویه مطبوع عرضه می‌‌شود.

این لوله‌‌ها نسبت به لوله‌‌های فولادی، انتشار CO2 کمتری دارند. نوع مدفون با اسفنج (foam) از جنس پلی‌‌یورتان (PUR) صلب (rigid) و یک لوله پوسته (casing) ساخته‌‌شده از جنس پلی‌‌اتیلن (PE)؛ برای انتقال آب در فواصل طولانی‌‌تر مناسب می‌‌باشد. لوله سبز شرکت Aquatherm برای تامین آب آشامیدنی استفاده شد. این لوله‌‌ی مقاوم در برابر خوردگی، حفظ کیفیت آب آشامیدنی را تضمین می‌‌کند. این شرکت می‌‌گوید که تولید این نوع لوله نسبت به لوله‌‌های فلزی به انرژی کمتری نیاز دارد و حدود 83 درصد CO2 کمتری آزاد می‌‌کند.

برای انتقال آب ‌‌آشامیدنی از مخزن اصلی به گنبدهای فردی، شرکت نصاب از نسخه مدفون سامانه برای حدود 630 متر استفاده کرد. لوله حامل با اسفنج صلب PUR عایق‌‌شده و در یک لوله پلی‌‌اتیلنی محصور شده است تا از آسیب ناشی از خاک اطراف محافظت شود.

شرکت نصاب AS Impianti گفت، در این سامانه‌‌های لوله‌‌کشی، هیچ اتصال مکانیکی وجود ندارد. لوله‌‌ها با گرمادادن به یکدیگر متصل می‌‌شوند و برای دستیابی به بیشترین حد ایمنی و دوام به شکل یک واحد همگن گداخته و به یکدیگر متصل می‌‌شوند.

لوله آبی‌‌رنگ شرکت Aquatherm برای اتصال به سامانه HVAC که شامل یک دیگ ‌‌بخار چگالش (condensing) جدید بود، استفاده شد. این لوله در برابر دما و فشار مقاومت زیادی دارد. بیش از 1000 متر از این لوله استفاده شده است.

به‌‌گفته شرکت AS Impianti، از آن‌‌جایی که لوله‌‌های پلی‌‌پروپیلنی به‌‌طور قابل توجهی سبک‌‌تر از لوله‌‌های فلزی هستند، آماد و پشتیبانی (logistics) در محل ساخت و ساز آسان شده بود.

 

سود مضاعف-مزایای بیشتر

شرکت Union Pipes Industries از پلی‌‌اتیلن ‌‌پرچگالی (HDPE) شرکت Borouge برای ساخت لوله‌‌های دوجداره خرطومی (DWC) برای استفاده در شبکه فاضلاب جزیره Jubail در کشور امارات ‌‌متحده ‌‌عربی (UAE) استفاده می‌‌کند.

درحال‌‌حاضر جزیره Jubail درحال انجام پروژه توسعه املاک و مستغلات می‌‌باشد و شرکت خدمات فاضلاب ابوظبی (ADSSC) در حال ساخت شبکه فاضلاب است.

لوله‌‌های DWC به‌‌صورت مکانیکی به یکدیگر متصل می‌‌شوند، به راحتی حمل می‌‌شوند و در مقابل گازهای خورنده، مواد شیمیایی و نفوذ-درون‌‌نشت (infiltration) مقاوم هستند.

مدیر ارشد اجرایی شرکت Borouge گفت، این شرکت مفتخر است که نقشی کلیدی در کمک به ساخت زیرساخت‌‌های جزیره Jubail ایفا می‌‌کند.

پروژه توسعه شامل نصب یک شبکه آزمایشی-پیش‌‌نمایشی (mock-up) با مجراهای آدم‌‌رو یا چاهک‌‌های بازدید (manhole، دریچه یا محفظه‌ای که انسان بتواند از آن وارد یک مخزن یا شبکه فاضلاب شود، مترجم) سازه‌‌ای از جنس HDPE با قطر 1600 میلی‌‌متر و عمق 5 متر و دیواره یکپارچه به ضخامت 117 میلی‌‌متر، اتصالات جفت‌‌شونده (coupling) ارتباط‌‌دهنده (connection) و لوله DWC به قطر 500 میلی‌‌متر می‌‌باشد.

 

آب‌‌گرم درون لوله‌‌ها

شرکت Uponor آمریکای شمالی، لوله و اتصالات آب آشامیدنی گرم از جنس هم‌‌بسپار تصادفی ‌‌پروپیلن با بلورینگی اصلاح‌‌شده و مقاومت در برابر دما (PP-RCT) را برای کاربردهای خانگی معرفی کرده است. این شرکت می‌‌گوید که این لوله به تامین تقاضا برای سامانه‌‌های آب تجاری داخل ساختمان کمک خواهد کرد (شکل1).

شکل1: شرکت Uponor می‌‌گوید لوله PP-RCT این شرکت به تامین تقاضا برای سامانه‌‌های آب تجاری داخل ساختمان کمک خواهد کرد.

 

مدیر بازرگانی PP-RCT در شرکت Uponor گفت، شتاب برای Uponor PP-RCT در حال شکل‌‌گیری است و صنعت مزایای سامانه لوله‌کشی تمام بسپاری را که شامل لوله‌‌ای از جنس پلی‌‌اتیلن‌‌ شبکه‌‌ای‌‌شده (PEX-a) و اتصالات ProPEX این شرکت می‌شود را تشخیص می‌دهد. با گنجاندن آب آشامیدنی گرم در پیشنهاد PP-RCT، این شرکت در موقعیت مناسبی برای ارایه یک محصول کاملا بسپاری قرار دارد.

برای پاسخگویی بیشتر به تقاضاها، این شرکت یک مدل چند منبعی (multiple-source) را دنبال می‌‌کند که عرضه ثابت Uponor PP-RCT را برای مشتریان و پروژه‌‌های تجاری آینده ارایه خواهد داد.

درحالی‌‌که این شرکت یک عرضه مطمئن از پیشنهادات فعلی، شامل محصولاتی برای آب آشامیدنی گرم دارد، درحال کار برای ایجاد یک مدل چند منبعی است که در آینده سبد محصولات این شرکت که شامل لوله‌‌های PP-RCT با قطر بزرگ‌‌تر و سایر محصولات می‌‌باشد را گسترش می‌‌دهد.

 

بسپار دو قله‌‌ای

شرکت Dow پلی‌‌اتیلن دو قله‌‌ای (bimodal) Fingerprint DFDA-7555 NT خود را برای کاربردهای ریزآبیاری (micro) (ریزآبیاری یک نوع آبیاری کم‌‌فشار و با آهنگ جریان (flow-rate) کم است که می‌‌تواند احتمال آبیاری بیش از حد یک گستره از زمین را کاهش دهد. این شکل از آبیاری، آب را مستقیما به جایی که بیشتر مورد نیاز است، یعنی ناحیه ریشه گیاهان می‌‌رساند، مترجم) معرفی کرده است.

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه [email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 253 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا