اخبار

مشارکت عربستان در صنعت پتروشیمی عراق

بسپار/ایران پلیمر وزیر نفت عراق از امکان مشارکت عربستان در اجرای طرح پتروشیمی نبراس به ارزش 8 میلیارد و 500 میلیون دلار در بصره خبر داد.

 به نقل از پایگاه خبری زاویه، حیان عبدالغنی اعلام کرد که عربستان سعودی می‌تواند در طرح بزرگ پتروشیمی «نبراس» عراق که از سوی شرکت انگلیسی شل ساخته می‌شود، مشارکت کند.

وی افزود: عراق و عربستان در جریان مذاکرات شورای مشترک دو کشور در بندر جده غربی واقع در امتداد سواحل دریای سرخ عربستان درباره مشارکت عربستان در طرح پتروشیمی 8 میلیارد و 500 میلیون دلاری نبراس مذاکره کردند.

خبرگزاری شفق عراق به نقل از عبدالغنی گزارش داد که در این گفت‌وگوها امکان ساخت نیروگاه خورشیدی در عراق با بودجه عربستان و برنامه‌ریزی اتصال شبکه برق دو کشور نیز مطرح شده است.

وزیر نفت عراق گفت: ما امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های سعودی را در تعدادی از پروژه‌ها در عراق از جمله مجتمع پتروشیمی نبراس بررسی کردیم.

مقامهای عراقی پیش‌تر اعلام کرده بودند که پتروشیمی «نبراس» واقع در بندر جنوبی بصره با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 800 هزار تن ساخته می‌شود.

دولت عراق 51 درصد از سرمایه گذاری مشترک برای ساخن مجتمع پتروشیمی را در اختیار خواهد داشت و سهم شرکت شل 49 درصد خواهد بود.

پروژه «نبراس» یکی از طرح‌های راهبردی در صنایع پتروشیمی عراق به شمار می‌آید؛ به‌طوری که این طرح عراق را در آستانه مرحله‌ای تازه‌ قرار و جایگاه این کشور را در عرضه جهانی پتروشیمی ارتقا می‌دهد.

عراق در سال 2012 میلادی برای ساخت این طرح پتروشیمی با شرکت شل یک یادداشت تفاهم امضا کرده بود.

شل هم‌اکنون در شرکت گاز بصره که گازهای همراه نفت در میدان‌های نفتی جنوب عراق را جمع‌آوری و برای تولید برق مصرف می‌کند، 44 درصد سهم دارد؛ سهم شرکت دولتی گاز جنوب عراق 51 درصد و شرکت میتسوبشی ژاپن پنج درصد است.

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا