دسته بندی نشده

مشاور وزیر جهاد کشاورزی: راندمان آبیاری تحت فشار از 30 به حدود ۴۵ درصد رسیده است

بسپار/ ایران پلیمر مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: راندمان آبیاری تحت فشار از ۳۰ درصد به حدود ۴۵ درصد رسیده است.

فریبرز عباسی در نشست ستاد آبیاری تحت فشار استان کرمان، با بیان این که در کنار ارتقای کمی آبیاری نوین، ارتقای کیفی شیوه اجرا نیز مد نظر است، بیان داشت: حدود ۳.۵ دهه توسعه کمی سامانه‌ها مد نظر بوده و اکنون به کیفیت سامانه‌ها نیز توجه شده است که کارایی و اثربخشی لازم را داشته باشند.

به گفته وی، برای ارتقای کیفی، برنامه‌هایی نظیر آموزش جامع و متنوع برای سامانه‌ها و نظارت بر نگهداری و بهره‌برداری نیز داریم.

مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برنامه جامع آموزشی برای مدیران، کارشناسان، شرکت‌ها شامل ۲۴ شرکت پیمانکار تولید کننده و ارزیاب و بهره‌برداران پیش‌بینی شده از ظرفیت مراکز تحقیقاتی- کارشناسان مرکز و … استفاده می‌شود و برای اجرای برنامه‌های آموزشی ابتدا نیازسنجی و بعد اولویت‌بندی شده است.

وی افزود: لازم است در همه اجرای سطوح سامانه‌ها از جمله تطابق فرایندها، نظارت بر نگهداری و بهره‌برداری و… برنامه‌ریزی نظارتی تقویت شود. همچنین در ارزیابی و مقایسه بین مشاوران و استان‌های مختلف برنامه‌ریزی برای نظارت‌ها چند برابر از گذشته است.

عباسی افزود: کنترل کیفی لوازم و تجهیزات نیز مد نظراست که جنس و لوازم کم کیفیت در اختیار کشاورزان قرار نگیرد.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی از مشارکت بهره‌برداران در استان کرمان خبر داد و گفت: مشارکت بهره‌برداران در استان کرمان خیلی بالاست به طوری که در تامین تجهیزات، از اجناس باکیفیت و آورده شخصی بهره‌برداران استفاده می‌شود.

وی افزود: در سال جاری برای تخصیص اعتبارات سهم استان‌ها برای استان‌های کم باران سهم اعتباری بیشتری در نظر گرفته شده و همچنین شاخص تنش خشکی نیز در تخصیص اعتبار اثر داشته است همچنین شاخص پتانسیل تبخیر نیز در سال آینده اضافه می‌شود.

این مسئول با تاکید بر استاندارد بودن ابزار آبیاری تحت فشار و کسب گواهی لازم آنها، تصریح کرد: خوشبختانه اکثر مصرف ما از تجهیزات تولید داخلی است که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد اعتبارات به این بخش اختصاص می‌یابد و در بعضی وسایل مثل فیلترها و الکتروگیربکس‌ها کمبود داریم و در حال رایزنی هستیم تا در کشور تولید شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، با بیان این که بهره وری از آب در کشور از حدود ۰.۸ به حدود ۱.۴۵ کیلوگرم بر متر مکعب رسیده است، بیان داشت: برای ۳۵ محصول که بالای ۸۷ درصد تولیدات آبی کشور است اندازه گیری شده است.

وی افزود: متاسفانه بیشتر محصولات ما تا ۵۰ درصد کم آبیاری می‌شوند و در مورد پسته بیشترین کم آبیاری در استان کرمان است.

عباسی با بیان این که بخش کشاورزی حدود ۷۰ میلیارد متر مکعب مصرف می‌کند، گفت: براساس ارزیابی‌های دقیق که به روشهای مختلف محاسبه شده ۷۰ درصد یا کمتر از ۷۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است.

به گفته وی، تحویل حجمی آب هنوز انجام نمی‌شود و چاه‌های غیرمجاز نیز تعیین تکلیف نشده است که با این نظارت بر این دو مورد می‌شود مشکل کمبود آب را حل کرد.

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا